Gå til innhold

Hvordan måle bysten for riktig BH størrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det skal gå an å måle for å finne ut hvilken størrelse BH man bruker. For å finne cup og omkrets.

Jeg synes det er håpløst å finne bh som sitter bra. De virker ok i butikken - men når jeg bruker de så kommer puppene frem som valker over kanten på cupen. Så når jeg da har genser over - så ser man en tydelig valk - ikke et glatt fint bryst liksom. Jeg liker ikke når det viser detaljer fra bh'en under genseren. Det hjelper lite da med formpressede nesten sømfrie skåler når valken lager humper under klærne. Slik skal det jo ikke se ut.

Så derfor tenkte jeg på å måle

Noen som vet hvordan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her finner du ut hvordan du regner ut rett BH-størrelse.

Skrevet

Jeg prøvde det - og fikk 75 rundt livet og 90. Det skulle tilsi en 73C bh i følge det skjemaet, men det finnes da ikke 73 bh'er?? - jeg pleier kjøpe 75.

Så selv om jeg da kjøper det som skulle være rett for meg - så får jeg valk - brystene passer ikke inni bh'en :-?

Har noen hørt om at man kan regne ut størrelsen med å regne ut noe med avstanden mellom brystvortene, og så noe med omkretsen?

Skrevet

Kanskje du rett og slett bør skifte modell.

Skrevet

Det er veldig mange forskjellige modeller, og selv om du har funnet riktig størrelse så er det ikke alle bh'er i den størrelsen som sitter godt. Det lønner seg å prøve bh'en nøye i butikken. Hopp og sprett litt, bøy deg fremover og rist løs. Ta også på deg genseren din utenpå for å se hvordan det ser ut da.

Den første bh'en jeg ble skikkelig fornøyd med kjøpte jeg i undertøysforretningen på Sten & Strøm i Oslo for mange år siden. Damen tok seg god tid og hjalp meg veldig godt. Fant frem masse forskjellige modeller som jeg fikk prøve og som hun så hvordan satt.

Skrevet

Jeg har kjøpt mange forskjellige modeller. Kanskje jeg burde prøve å få hjelp i en spesialbutikk - men er man ikke liksom forpliktet til å kjøpe en rådyr bh da? :-?

Skrevet
Jeg har kjøpt mange forskjellige modeller. Kanskje jeg burde prøve å få hjelp i en spesialbutikk - men er man ikke liksom forpliktet til å kjøpe en rådyr bh da? :-?

Man føler det kanskje litt sånn, men man må jo ikke. Du kan jo dra innom en gang det er litt stille. Eller så kan du jo dra innom i en annen by enn der du bor for da føler man ikke på det på samme måte :wink:

Skrevet
puppene frem som valker over kanten på cupen.

Det kan virke som du bruker for liten cupstørrelse. Kanskje du skulle prøve 75D?

Skrevet

Det høres bare så stor ut.

Men jeg begynner å lure på om jeg burde lete mer etter bh'er uten formet skål ??

Det er bare det at de er så vanskelige å få tak i :-? Enten har de masse innlegg - eller tynne innlegg - eller de er dyre.

Skrevet

Har du prøvd et hakk større rundt? 80? Det hjalp på meg i hvert fall...

Skrevet

Jeg kjøpte en som var 80C for noen dager siden faktisk - men puppene hopper likevel utfor :-? :ler: Begynner å lure på om de er leverte med en produksjonsfeil - rar fassong eller noe *ler* :-?

Skrevet
Begynner å lure på om de er leverte med en produksjonsfeil - rar fassong eller noe *ler* :-?

:ler:

Tror nok heller du bør prøve D-cup enn større rundt, det er viktig at den sitter godt der og målene du har tatt tilsier jo 75.

Hvor er det du kjøper bh'er forresten? Eneste kjedebutikk som jeg har funnet bh'er som jeg kan bruke er Lindex - og det er kun en modell fra Ella May (?). Samme størrelse (75E) i andre modeller passer ikke selv om det er helt samme merket. På KapAhl f.eks så får jeg ikke halve puppen oppi en E-cup, så det er veldig forskjellig rundt omkring...

Skrevet
Jeg kjøpte en som var 80C for noen dager siden faktisk - men puppene hopper likevel utfor :-? :ler: Begynner å lure på om de er leverte med en produksjonsfeil - rar fassong eller noe *ler* :-?

Tror det kan være et tips å bruke hel skål istedenfor halv skål (dvs de som er skåret lavt på brystet) Håper dette var forståelig! Det holder ihvertfall puppene bedre på plass :wink:

Skrevet

Jeg tror sannelig jeg må høre med de i butiken. For selv om det er kjekt å kunne kjøpe på salg - så er det jo penger ut av vinduet når ikke bh'en gjør det den skal og jeg ikke bruker den . Og mange av skålene er faktisk veldig lave. Hm - rart - fatter ikke hvorfor mine pupper ikke vil ligge i ro i dem ...

Skrevet

Det kan virke som du bruker for liten cupstørrelse. Kanskje du skulle prøve 75D?

Jepp. Valk betyr som regel for liten cup.

Skrevet
Har du prøvd et hakk større rundt? 80? Det hjalp på meg i hvert fall...

Feil!

Var jeg deg Virgo ville jeg først og fremst forsøkt å gå i en skikkelig undertøysforretning og fått proff hjelp - La Lina på St.hanshaugen (Waldemar Thranesgt) er suveren!!

Deretter noen kjøreregler for bh-tilpassing.

Om puppene "tyter ut" er koppen for liten - basta! Jeg ville foreslå for deg at du prøvde en bh i 75D og en i 70DD - og før du sier at "det er jo altfor stort" husk at koppstørrelsen går ned når omkretsen på bh'n går ned. Det betyr at om koppen passer og du bruker f.eks 80B, men at omkretsen kjennes for stor (bh'n kryper oppover ryggen...) så må du gå OPP en koppstørrelse når du går NED i omkrets (og slik fungerer det andre veien også)

Du skjønte dette? :ler:

Pass på at bh'n sitter inntil brystbenet (om du har spiler) - gjør den ikke det er koppen for liten.

Pass på at bh'n sitter vannrett rundt kroppen din og at den sitter helt etter - den skal ikke gli oppover ryggen - da er omkretsen for stor.

Rynker koppen seg er koppstørrelsen for stor, tyter puppen over og du får "dobbeltpupp" er den for liten. Husk å regulere skulderstorppene når du prøver...

Prøv alltid bh'n på ytterste hakk - begynn å bruke den på ytterste hakk og reguler deg innover etterhvert som den blir slappere i elastikken.

Dette var mange formaninger, men jeg er helt sikker på at du vil bli mere fornøyd med bh'n om du slutter å tenke at du SKAL passe inn i den eller den størrelesen og heller prøver mange foskjellige modeller og størresler til du finner en du kjenner passer!

Lykke til! :wink:

Skrevet

Takk for gode tips :)

Jeg får prøve meg på større cup.

hehe- da jeg la inn silikon fikk jeg beskjed om at det ble en B - DET stemmer nå iallefall ikke. Får prøve skikkelig og ikke kaste vekk penger på sånt som ikke passer. :Nikke:

Gjest Ethereal
Skrevet

Å kjøpe BH er alltid et mareritt, og jeg har veldig få som jeg føler passer ordentlig. Alltid føler jeg at jeg ender opp med doble pupper, og jeg har ikke spesielt store pupper, heller.

Jeg ble nysgjerrig, og målte som de sa på den siden, og fikk 68cm under og 85 midt på brystet. Det skulle tilsi 70C eller? Jeg målte i en BH som ikke er polstret i det hele tatt. Hjelp meg noen.... Høres 70C riktig ut?

Gjest Seleena
Skrevet

Har push up noko å gjere? Damer med store bryster velg ofte push up, som ikkje passar dei i det heile. Puppene berre "tyter" utforbi :)

Skrevet

Push-up gir ikke valk over, men dytter valkene innover mot midten, og der er det greit å ha dem. Hvis det stikker opp ovenfor, er det som mange sier koppen som er for liten. Suzy hadde mange gode råd, og takk for tipset om å kjøpe bh som passer på ytterste klemma, og så flytte innover når elastikken blir dårligere! Det har jeg ikke tenkt over før.

Jeg kan ikke annet enn råde deg til å oppsøke en prosjesjonell dame. De er ofte veldig flinke til å se, og til å være direkte.

Forresten, når du tar på bh skal du bøye deg forover. Slik får du f.eks spilene til å sitte på riktig plass og brystene til å falle på riktig plass når du reiser deg, uten for mye knuffing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...