Gå til innhold

Innsjekking på fly

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg og en venn bestiller flybilletter sammen, kan vi fortsatt sjekke inn hver for oss? Er jo ikke gitt at vi kommer til flyplassen samtidig. Kan vi sitte hver for oss på flyet, eller må vi sitte sammen?

Anonym poster: b8c7e357a827e012db0db17776371281

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må sitte sammen og sjekke inn samtidig. Dere får bare et referansenummer.

Skrevet (endret)

.

Endret av SpeltLompa
Skrevet

Er dere sikre på at vi må sitte sammen? Eller er det forskjellig hos ulike selskap? Testet nettopp hos Norwegian at man kan bestille ulike seter ved bestilling, men da må man betale. Går det ikke å velge plass på to ulike steder på automaten? Ingen av oss ønsker å sitte i midtsetet. Hva med hver vår side av midtgangen, går det? Og vi kan da umulig være de første som reiser sammen, men kommer til flyplassen på ulike tidspunkter?

Skrevet

Jeg har bestilt flere ganger med andre, samme referansenummer uten at vi må sjekke inn sammen. Både innlands og utenlands.

Mener dette ikke er et problem

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bestilt flere ganger med andre, samme referansenummer uten at vi må sjekke inn sammen. Både innlands og utenlands.

Mener dette ikke er et problem

Slik ville jeg også trodd det var, fornuftig sett. Men blir usikker når jeg leser de andres svar her. Vi vil helst ha en vindusplass og en midtgang. Hvis vi er heldige får vi da en ledig plass mellom, er vi ikke så heldige så skal vi ikke prate hull i hodet på stakkaren :)

Skrevet

Om dere må sjekke inn samtidig vet jeg ikke, da jeg alltid enten har reist med individuelle billetter, eller sjekket inn samtidig med mine reisefeller om vi har hatt felles billett. Men dette er uansett ikke noe problem, da dere i alle tilfelle bør sjekke inn samtidig dersom dere har planer om spesiell plassering i forhold til hverandre. Skal forklare:

Praksisen med setevalg varierer noe mellom flyselskapene.

SAS:

Setevalg gjøres ved innsjekk, og innsjekk gjør du helst på mobil eller nett fra 22 timer før flyet går. Alternativt på flyplassen (valgfritt maskin eller skranke), dette kan dog være litt hasardiøst om dere har noen spesielle "seteplaner" fordi de fleste er relativt tidlig ute, slik at du risikerer at de fleste setene er tatt. Et siste innsjekkingsalternativ er på SMS, men der tror jeg ikke du får setevalg i det hele tatt - men usikker her da jeg aldri har benyttet meg av det.

Når du sjekker inn, enten det er på nett, mobil eller flyplassen, får du et forslag til sete, som du enten "bekrefter" eller du går til "velg sete". Her går du selvfølgelig til "Velg sete", og får presentert en full oversikt over ledige og opptatte seter.

Her lønner det seg å sjekke inn samtidig om dere skal lykkes med planen deres :) Så om dere får hver deres billett, pass på å samkjøre.

Norwegian:

Her må du enten betale for forhåndsvalgt sete, eller du velger sete gratis på maskin / i skranke på flyplassen. Innsjekk kan gjøres i forkant - men du må likevel til flyplassen for å velge sete. For øvrig samme opplegg som hos SAS på maskinen.

De fleste flyselskaper kjører en av disse modellene.

Widerøe:

Ingen setevalg what so ever - du velger sete selv når du går inn i flyet, alternativt flytter kabin-personalet deg rundt dersom det er nødvendig av hensyn til vektfordelingen i flyet.

God tur!

Skrevet

Jobber selv i sas og selv om dere har samme referanse nummer så behøver dere hverken sjekke inn sammen eller sitte sammen! :)

På sas sine innsjekkings automater vil du etter å ha tastet inn ref.nummeret få opp begge sine navn, da velger du å bare trykke på ditt navn!! Woila...! Så enkelt var det... Samme gjelder for Widerøe, Lufthansa og KLM!!!

Norwegian kan jeg ikke svare for!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Angående det Flair skriver om seteplassering på Widerøe så stemmer ikke det helt!! På flyvningene fra stavanger får du enten opp et gitt sete eller velger sete selv ved innsjekk... Det er ikke free seating der! Dette pga vekt og balanse! :)

Men vet at oppe i nord-norge blant annet er det fritt setevalg! :)

Endret av Monarabb
Skrevet

Jeg har reist med ganske mange flyselskap og har aldri opplevd at de reisende må sjekke inn sammen.

Skrevet

Jobber selv i sas og selv om dere har samme referanse nummer så behøver dere hverken sjekke inn sammen eller sitte sammen! :)

På sas sine innsjekkings automater vil du etter å ha tastet inn ref.nummeret få opp begge sine navn, da velger du å bare trykke på ditt navn!! Woila...! Så enkelt var det... Samme gjelder for Widerøe, Lufthansa og KLM!!!

Norwegian kan jeg ikke svare for!

Men får du dette valget når du sjekker inn på nett? Jeg har alltid bare fått opp setene samlet, og ved endringer, "følger" begge setene med. Jeg sørger alltid for å ha sjekket inn på nett på forhånd, ser du...

De største flyene hos Widerøe har setevalg. Har iallefall kunnet velge sete på deres direktefly fra Bodø til Bergen. "Småkråkene" som flakser innimellom her nord har imidlertid ikke denne muligheten, men man kan sjekke inn på nett på forhånd.

Skrevet

Det er ikke noe problem å sjekke inn hver for dere. Bare dere har med referansenr/egen billett. Vi har gjort det når vi har reist med andre vennepar. Da har vi også fått plass på ulike steder på flyet-

Skrevet

Men får du dette valget når du sjekker inn på nett? Jeg har alltid bare fått opp setene samlet, og ved endringer, "følger" begge setene med. Jeg sørger alltid for å ha sjekket inn på nett på forhånd, ser du...

Selvfølgelig får du opp setene samlet - de antar jo at dere ønsker å sitte sammen når dere reiser sammen. Dog er det ingen problem å aktivt velge hver sin ende av flyet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...