Gjest Bell Skrevet 11. september 2012 #1 Skrevet 11. september 2012 Jeg gleder meg til : Julebakst. Duften som sprer seg i huset og varmen fra stekeovnen. Knasker varme pepperkaker rett fra brettet sammen med iskald melk i koselige krus. Jeg lager hvert år sammen med Mamma og søster. Vi lager pepperkaker i MENGDER som vi deler opp i bokser til familiemedlemmer og til oss selv. Etter baksten pynter vi en del pepperkaker, noen til å spise og noen til å henge opp i vindu etc. Noen ganger pepperkakehus. Adventssøndagskaffe. Da settes fatet med julekaker frem (eneste dagen det er fullt lovlig å snoke i kakeboksen før jula starter på ordentlig. Men ja.. kremt. Det forekommer jo i ukedagene også ) og fatet får flere sorter etter som vi kommer nærmere jul. 4. søndag i advent, da er det meste på plass. Tente lys og familie. Koselig. Julemusikk. Mandariner. Julekalenderprogrammer på fjernsynet. Håper på noe a la Espen Eckbo i år også. Ellers er det alltid gøy å svippe innom barnetv på Nrk dersom de sender noe nostalgisk Julemarsipan og julegodter! Holder meg helt vekke fram til 1. desember. Smaker ubeskrivelig Julegaveshopping og julegavelaging. Hva gleder du deg mest til?
Ryvre Skrevet 11. september 2012 #2 Skrevet 11. september 2012 •Snø! Om vi er heldige det vil si Elsker den dempede lyden utenfor veggene, det gule blinkende lyset fra brøytebilen og lyden av kjettingene. Eller lyden av skoene mot den hardpakkede snøen så det knirker hver gang du beveger deg •Mørketiden! Tiden er inne for masse telys og røkelse som passer for denne tiden. •Kosen! Småpyssle rundt i huset, gjøre rent, få inn litt granbarlukt, bake osv •Julegavene! Syns det er så koselig å lage masse knekk, kremer og annet som jeg vet blir satt pris på av de som skal få det. •Kulda! Ingenting er bedre enn å være ute i friskt vintervær for så å komme inn og varme seg med myke klær, nybakte kanelboller og varm kakao. (men kulda gjør også kroppen min verre, men jeg velger å fokusere på det koselige og positive) 1
Gjest Gaby Skrevet 11. september 2012 #3 Skrevet 11. september 2012 (endret) Snø - så lenge den daler fint og ligger i ro Adventskalender - man blir aldri for gammel Julebakst - det lukter så godt Julebrus - fra Dahls selvfølgelig Mandariner - selv om de egentlig heter klementiner Gaveinnpakking - da får perfeksjonisten fritt spillerom Julemusikk - det gir den rette stemningen Gløgg - med mandler og rosiner, uten vin til meg Stearinlys på mørke kvelder - det er fint hele vinteren Julemarked på torget - det er så mye fint og se på Adventsstjerne og -stake i vinduet - de lyser så fint Og det beste av alt: reise hjem til familien når det nærmer seg julaften Endret 13. september 2012 av Gaby 1
missdior Skrevet 12. september 2012 #4 Skrevet 12. september 2012 - alle luktene som minner meg om barndommen og julen generelt. - jule-te og gløgg! mm! - mørketiden; perfekt tid for stearinlys, og da spesielt kubbelysene fra kremmerhuset som lukter ADVENT - pepperkaker - julekalender - kalde kvelder, der det uler utenfor veggene - iiiskalde kveldsturer på snødekt vei - kosetid med familie og venner herreguuuud som jeg gleder meg til advent og jul! bare 80 dager igjen
Anglofil Skrevet 12. september 2012 #5 Skrevet 12. september 2012 Julemusikkene, luktene og stemningen. Mvh Yvonne 1
Gjest Bell Skrevet 12. september 2012 #7 Skrevet 12. september 2012 - jule-te og gløgg! mm! Hvor får jeg tak i jule-te? Og de kubbelysene fra kremmerhuset, heter de advent?
missdior Skrevet 13. september 2012 #8 Skrevet 13. september 2012 Hvor får jeg tak i jule-te? Og de kubbelysene fra kremmerhuset, heter de advent? jule-te fåes kjøpt på kremmerhuset, er iallefall der jeg har kjøpt min. de har både jule-te og advents-te der. duftlyset er mørkelilla, også står det "dufter av advent" på etiketten tror jeg. lykke til i jakten!!
HedvigR Skrevet 13. september 2012 #9 Skrevet 13. september 2012 -Gleder meg til å få adventsstemning i kollektivet, skal pynte litt på kjøkkenet og lage pepperkaker med resten. -Til å drikke julebrus. -Til å kjøpe adventskalender, og åpne ny luke hver dag :D -Sette fram adventslysestaken. -Høre på julemusikk. -Til at lysene og dekorasjonen kommer i sentrum, det er så koselig, særlig når det er mørkt! -Til å få adventspakke av pappa i posten -Til å invitere venner over, spise god julebakst mens vi ser på en søt film!!
SusanneGullet Skrevet 13. september 2012 #10 Skrevet 13. september 2012 Egentlig ALT! -Pynte huset til jul. -Julemusikk/julefilmer -Julebakst -Julehobby -Gaveinnpaknig -SNØ! -Jule hobby dag med familie og venner -Julegate åpning -Lukten av vinter og jul. -Fargene. -Alle lysene julelysene til folk, spessielt da man kjører bil. -Ribbe, julepølser, pinnekjøtt, gløgg og alt det andre. -Akedager med kakao og pølser Pluss masse mer. Og nå fikk jeg lyst til og høre på julemusikk hehe
La Guapa Skrevet 15. september 2012 #11 Skrevet 15. september 2012 1 søndag i advent. Vi samler hele familien hjemme hos oss, Serverer varm suppe, gløgg, mandariner, pepperkaker og marsipan. Vi spille julemusikk og tenner kongerøkelse. Kl 17 går alle til skolen og ser juletreet tennes. Nissen fra skolekorpset deler ut poser til barna. Dette er en tradisjon vi har hatt i mange år nå ( siden vi kjøpte vår første leilighet) Særlig de eldste i familien sier at de setter stor pris på tradisjonen og vi elsker å samles på denne måten.
Nerdemamma Skrevet 15. september 2012 #12 Skrevet 15. september 2012 Bakingen Julepynten Julehandlingen Pakke in gaver Lukten av juletreet Pynte juletreet Koselig og mørkt ute, deilig og lyst inne
Gjest Solsmil Skrevet 18. september 2012 #13 Skrevet 18. september 2012 julemusikk julekalender på tv snø baking julepynt lukten av jul julebrus
Thorn Skrevet 18. september 2012 #14 Skrevet 18. september 2012 Jeg gleder meg til å - tenne adventslysene i min egen lille stue for første gang! - pynte med lite, men nøye utvalgt julepynt - mumse klementiner og legge skallet på peisen så den gode lukta sprer seg i stua - bake julekaker - pakke inn gaver - lage hjemmelaget gløgg og invitere venninner over på førjulsbesøk og bytte julegaver - slippe å gå i butikker full av gavekjøpestress - nyte den rolige, herlige stemningen som senker seg ting er ferdiggjort og alt er juleklart Å, som jeg gleder meg til advent og jul!
Orchideae Skrevet 18. september 2012 #16 Skrevet 18. september 2012 Jeg eeeelsker julen og gleder meg ille flere måneder før, MEN jeg prøver å holde meg til desember da! Lys og farger.Jeg gleder meg til å sette frem adventstaken, og sette staker i vinduet. Røde og lilla duker på bordene. Kongerøkelse må til i julen! Smaker. Mokkabønner kjøper vi kun til jul! Baking av pepperkaker og risboller hos mamma og pappa, og pynting av pepperkakehus. Må også lage karameller. Klementiner. Julebrus. Mølje. Ribbe. Julekalender. Både på TV og kalender man kan åpne hver dag. Julestemning. Det er så koselig å gå ute i gatene på kvelden, når snøen faller lett ned og gatene er pyntet til jul. Familie. Det er så godt å samles som familie i julen, og det er ofte da man samles ekstra ofte. Gaver. Pakke inn, gi og få. Og selvsagt å pynte juletreet, etterfulgt av grevinnen og hovmesteren! Dessuten gleder jeg meg til at dette blir vår første jul som foreldre. Selv om den lille ikke forstår noe av det, blir det spesielt med jul fremover.
Wonders Skrevet 19. september 2012 #17 Skrevet 19. september 2012 feire 3 års dagen til barnet til et vennepar. Det er liksom før-julsfest! 1
Gjest Gagaen Skrevet 22. november 2012 #18 Skrevet 22. november 2012 Julegateåpning Tenne adventlys Snø bake julekaker kjøpe og pakke inn julegaver lage juletrepynt fylle frysern med julemat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå