Gjest Memories Skrevet 11. september 2012 #1 Skrevet 11. september 2012 (endret) Jeg ble i år tilbudt lærlingplass i ambulansen. Noe som jeg ser på som ganske stort iom det er vanskelig å få tilbud pga få lærlingplasser. Ettersom jeg er gravid ble den utsatt til neste år, og kommer da til å begynne i september til neste år isteden. Dersom jeg begynner som lærling må jeg flytte fra distriktet og familien her hvor jeg bor og flytte til byen som er litt over to timer unna. Samboeren vil helst ikke flytte. Men så er jeg uansett blitt usikker på hva det egentlig er jeg vil gjøre og hva jeg vil bli. Sykepleien frister også litt. Problemet er bare at det er oppstart i januar, og at jeg har termin i slutten av november. Det er så mye fordeler med begge utdanningene så hadde vært ganske ok å høre andres meninger. Lærling: + Spennende + Lærerikt + Bra miljø (generelt, men aner ikke hvordan det er hvor jeg har fått plass) + Ulik hverdag + Kun to års utdanning +- Turnusarbeid. Bra for da må man ikke jobbe hver dag, dårlig med tanke på dersom det skulle bli slutt mellom meg og samboeren og med tanke på barnepass osv. - Oppgaver ca hver uke - Må flytte to timer unna, blir vanskelig med barnepass dersom samboer er opptatt. Må jo jobbe døgn/hele helger osv. Sykepleien: + Spennende + Lærerikt + Liker å være student. + Sosialt, liker å diskutere osv + Turnus. Mer tryggere og bedre turnus enn i ambulansen dersom man skulle ende opp alene. Tror ikke jeg gjør det altså, men greit å tenke i tilfelle. + Kun skole to-tre dager i uka - Samlinger og praksis i by to timer unna. Ikke så ofte da - Fire års utdanning pga deltid Edit: Samboer er dessuten blitt tilbudt å ta over firmaet til sjefen. Dvs at enten må han bli igjen hvor vi bor nå og jeg må flytte alene/pendle to timer unna dersom jeg blir lærling, eller så må han droppe å ta over firmaet, noe som hadde vært utrolig dumt da det er en once in a lifetime sjanse han har fått. Sykepleien er 20 min unna der hvor vi bor, så da kan vi bli boende og det blir lettere med barnepass. Endret 11. september 2012 av Memories
Bekky33 Skrevet 11. september 2012 #2 Skrevet 11. september 2012 Vel, av det du skriver her vil det for familien din være mer gunstig med sykepleierutdanning. Ambulanse blir mer usikkert der, og det kan tære på forholdet deres i det lange løp. Husk barnet skal ha litt mamma tid og. Men der igjen så er det jo bare to år, så da kommer jo det an på hva du vil ofre. Jeg går sykepleien nå på andre året, og jeg må si at det er veldig interessant. Som sykepleier får en jo også følge opp pasienter, og se utvikling av de forskjellige situasjonene en skulle komme opp. Og man kan også bli akutt sykepleier å jobbe på akuttmottak som kan kompensere litt for spenningen i ambulansen. Og som du sier så vil du som sykepleier ha en bedre turnus, som kan gjøre det levelig med en familie ved siden av jobben Det er min mening!
reiseglad Skrevet 11. september 2012 #3 Skrevet 11. september 2012 Hva vil du helst jobbe med, da? Ambulansefag er spennende, men du har ikke så store valgmuligheter, annet enn ambulanse. Som sykepleier har du større valgmuligheter, men der er få stillinger ledig som sykepleier i ambulansetjenesten, vanligvis.
lulle Skrevet 11. september 2012 #4 Skrevet 11. september 2012 Ambulanse fag er på videregående nivå, sykepleien er høyskole/ universitet. Hvis lønnen til sykepleierne er lav, er ambulanseyrket enda dårligere. Tror imidlertid det er en spennende jobb. Kjenner flere ambulansepersonell som etter noen år tar sykepleien, noen for å gå tilbake til jobb som ambulansepersonell med mer kunnskap og bedre lønn. Håper dette kan hjelpe.
Gjest Memories Skrevet 12. september 2012 #5 Skrevet 12. september 2012 (endret) Hva vil du helst jobbe med, da? Ambulansefag er spennende, men du har ikke så store valgmuligheter, annet enn ambulanse. Som sykepleier har du større valgmuligheter, men der er få stillinger ledig som sykepleier i ambulansetjenesten, vanligvis. Det er det jeg ikke vet helt sikkert. Tror det vil bli en mer spennende hverdag som ambulansearbeider, men mer stabilt og trygt som sykepleier. Har uansett vikarkurs i ambulansen, så dersom jeg velger sykepleien kan jeg jo jobbe i ambulansen ved siden av.. Ambulanse fag er på videregående nivå, sykepleien er høyskole/ universitet. Hvis lønnen til sykepleierne er lav, er ambulanseyrket enda dårligere. Tror imidlertid det er en spennende jobb. Kjenner flere ambulansepersonell som etter noen år tar sykepleien, noen for å gå tilbake til jobb som ambulansepersonell med mer kunnskap og bedre lønn. Håper dette kan hjelpe. Ja, men tror forsåvidt ikke lønnen er så alt forskjellig. Grunnlønnen er vel lavere hos ambulansearbeidere ja, men man tjener fett på å jobbe i distriktet og ved overtid. Har hørt at enkelte kan tjene opp til 500.000 ved å jobbe litt ekstra. Ahh, usikkert. Tenkte muligens å starte på sykepleien nå i januar å se hvordan det går og hvordan jeg trives. Og dersom jeg får flyttet lærlingplassen min nærmere (som jeg har søkt om, men ikke får svar på før til våren) så kan jeg jo evt hoppe av å heller begynne som lærling.. Hmm. Endret 12. september 2012 av Memories
toffel Skrevet 12. september 2012 #6 Skrevet 12. september 2012 Finnes det ikke noe rådgiver av noe slag du kan forhøre deg med der du bor ? Som kanskje vet litt mer om hva som passer din situasjon o.l.? Jeg synes ambulansefaget ser mye mer spennende ut enn sykepleiern. Veldig mye innleveringer og mye skole slit..
AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #7 Skrevet 12. september 2012 Venninna mi som akkurat har fullført sykepleien, har tatt ambulansekurs ved siden av studiet. Det koster litt penger, men da har du slått to fluer i en smekk. Ambulansefaget er dårlig betalt, og det er lange vakter. Ja, det er bare to år skole, men til gjengjeld må du jobbe som 2-mann på bilen i to år til på luselønn. Jeg ville definitivt valgt sykepleien viss du har lyst til det også Anonym poster: b7de10505d775d60ddaef84e2c13ecbb
AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #8 Skrevet 12. september 2012 Vær veldig klar over at ambulanssjåfører ikke har en super spennende vakt på hver vakt. Det er veldig mye "taxikjøring" fra sykehjem/hjem/sykehus osv. Det er sjeldent mellom de store ulykkene og skadene, takk og lov. Som anestesisykepleier kan du jobbe i ambulansen, og da i de store ulykkene og skadene. Hvis det er akuttmedisin som interesserer deg. Eller så kan man bli akuttsykepleier eller intensivsykepleier og jobbe med de sykeste pasientene. Anonym poster: dc304e802c3b9d69712a3e54031ebbd0
Mimma Skrevet 12. september 2012 #9 Skrevet 12. september 2012 Jeg er selv i sykepleien på 2.året og kan virkelig anbefale det. Du har mye mer valgmuligheter senere i livet om du ikke vil jobbe på ambulanse lenger, fordi du da kan søke deg til eks sykehus/sykehjem/hjemmesykepleie/videreutdanne deg osv. Om du blir ambulansearbeider uten sykepleieutdannelse er du jo bare ambulansearbeider.. Vi hadde en fra ambulansen i Oslo som holdt foredrag for oss og jeg mener han sa at ambulansefag skulle bli et eget 3 årig høyskoleopplegg fra neste høst eller høsten etter der.. Ble litt usikker nå
AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #10 Skrevet 12. september 2012 Jeg er ambulanselærling, og ikke misforstå - det er kjempespennende! Men hadde jeg valgt om igjen, så hadde jeg nok valgt sykepleien. Mest fordi jeg har barn, og derfor ser en del ulemper med ambulansen som kanskje ikke andre trenger å tenke så mye på: - Vanskeligere å få seg jobb (sykepleiere får jo så og si jobb hvor som helst og når som helst). - Ferre type jobber å velge i (sykepleie er jo et bredt fag, og jobber man hardt nok og vil det selv kan man jo velge fritt blant ganske mange forskjellige videreutdanninger som gir mye spennende muligheter og bedre lønn) - Man må betale ambulanselappen selv - Lønnen er en del lavere. Trenger jo ikke å være et minus for de som brenner for det, men for meg, som tar opplæringen som voksen, og som også har lyst til å gå sykepleie, så ser jeg på det som et minus i og med at jeg lever på lån som en student og "like gjerne" kunne gått sykepleien. Anonym poster: 706913f92215d8aab38f6bf1c79587dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå