Gå til innhold

Har du eller ville du ha tatt namnet til ektemannen din?

131 stemmer

1. 1. Kunne du ha tatt namnet til ektemann ved giftermål?

• Ja
      70
    • Kanskje
      22
    • Nei
      39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dokker som er gift eller har tenkt å gifte dokker ein gong. Kunne du ha tenkt deg å ta namnet til ektemannen din? Dersom han hadde bedd om det sjølv og har eit identitetsdefinerande namn? Eg er interessert i sjå kva statistikken blir på dette spørsmålet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hverken eller, jeg er av den typen som vil føye på hans etternavn.

Gjest Raindrops
Skrevet

Nei, mitt eget etternavn er veldig viktig for meg. Jeg kunne sikkert skvist inn hans som et ekstra etternavn, men jeg ser ikke for meg at jeg ville brukt det til daglig.

Skrevet (endret)

Jeg ville ha beholdt mitt eget og hatt hans bak det. Har et såpass sjeldent etternavn så jeg vil helst videreføre det. Det er liksom meg, og det ville blitt rart å kuttet det helt ut. Navnet til samboeren er også sjeldet, tror jeg, men det klinger liksom ikke så bra.

Endret av Memories
Skrevet

Nei, nei og atter nei. Jeg heter det jeg heter og det ligger masse identitet i navnet mitt.

Store mengder av kjærlighet, penger, makt, gods og gull kunne ikke ha endret på det.

:)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei, jeg kunne ikke det, jeg hadde heller ikke hatt noe ønske om at mannen skulle ta navnet mitt. Et argument som pleier å komme opp er at man får en større følelse av at man er en familie om alle har samme navn, dette er jeg totalt uenig i.

Navnet er en del av identiteten min, og jeg ser ikke helt hvorfor identiteten min skulle endre seg nevneverdig om jeg gifta meg. Dessuten har jeg mer enn mange nok navn fra før. :gjeiper:

Endret av Søgni
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Var alltid helt overbevist om at jeg skulle beholde mitt eget etternavn.

Så dukket mannen min opp, med det kuleste etternavnet noensinne..... :sjenert:

(Jeg beholdt forøvrig etternavnet mitt som mellomnavn.)

Endret av Anoia
  • Liker 2
Skrevet

Mitt etternavn kommer jeg til å sette som mellomnavn Eller at jeg setter bindestrek i mellom navnene, for mitt etternavn skal uansett være der. Vært stolt av det hele livet:)

Men om jeg het Hansen eller Nilsen, eller noe annet hvermannsen så hadde jeg nok tatt det nye navnet.

Skrevet

Kommer ann på hvor kult det er. Heter han f.eks... Ravneklo hadde jeg gjerne byttet navn! :tongue: Heter han Olsen derimot... neitakk.

• Liker 1
Skrevet

Absolutt ikke! For min del ville det vært helt fjollete å bytte navn i voksen alder bare fordi jeg giftet meg. Heldigvis er det ikke etternavnet som definerer familiefølelsen for min del... :riste:

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg har et såpass sjeldent etternavn at det skal jeg beholde uansett. Det ville vært merkelig å plutselig skulle hete noe annet enn det jeg har gjort hele livet liksom..

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Absolutt!

Byttet da vi giftet oss. Datteren vår har kun hans etternavn (vi ville at hun skulle slippe en hel regle med navn, så det var aldri aktuelt med flere etternavn på henne), så det føltes veldig riktig at jeg også skulle ha det. Nå er vi jo familien XXX :)

Jeg er jo fortsatt meg, selv om jeg har fått et nytt etternavn.

Endret av Magdalene
  • Liker 4
Skrevet

Kunne aldri tenke meg å bytte ut etternavnet mitt.

Jeg liker det, det er sjeldent og har sitt opphav på gården der jeg er oppvokst. Altså er det en stor del av det som identifiserer meg som meg :)

Kunne kanskje lagt til hans som mellomnavn, men det kom helt an på om de passet sammen på noe vis.

Skrevet (endret)

Giftet meg og byttet navn for snart 11 år siden og har ikke angret et sekund!

Jeg hadde en ganske turbulent barndom med mye skam knyttet til fars slekta.Det var litt på en måte å begynne med blanke ark.Navnet er ganske vanlig et sted på vestlandet,men her vi bor er det ikke såå veldig mange av oss.Dette navnet ER meg.

Endret av søstertusenfryd
Skrevet

Nei.

Etternavnet mitt er et stedsnavn hvor familien min har historie og eiendommer i mange generasjoner tilbake. Jeg har mange gode barndomsminner fra dette stedet og det ligger veldig mye identitet i det. Det er liksom der jeg er hjemme og det er der jeg er i fra.

Skrevet

Jeg er mest opptatt av at jeg skal hete det samme som barna mine, så får vi se hvordan vi kommer frem til hvilket etternavn det blir. Jeg ser for meg at samboeren min ved et evt giftemål ikke hadde vært villig til å ta mitt navn (hverken som etternavn eller mellomnavn siden han allerede har dobbelt fornavn), så da ser jeg for meg at et greit kompromiss hadde vært at jeg hadde tatt hans navn som mellomnavn og beholdt mitt etternavn - og at evt barn hadde fått samme navn som meg.

Skrevet

Jeg vil evt. ha etternavnet hans, men beholde mitt eget som mellomnavn.

Skrevet

Nå skal ikke jeg ha en ekteMANN, men. Jeg og samboeren drømmer om å gifte oss og bli hverandres koner! :) Vi skal legge til hverandres navn. Så da får vi et ekstra etternavn hver, og beholder det vi har. Rekkefølgen vet vi ikke helt ennå.

Skrevet

Jeg er meg, og kommer aldri til å bli noen annen enn meg selv uansett om jeg noen gang gifter meg eller ikke. Med andre ord: Jeg kunne ikke tatt etternavnet til samboeren.

Skrevet

Nei, kommer ikke til å ta hans navn. Jeg er så knyttet til mitt eget navn at det er jeg ikke villig på å forandre :)

Mamma har heller ikke tatt pappas navn og jeg liker faktumet at jeg vet historien og bakgrunnen til mamma også. Samboeren vet knapt hva moren hans het før hun ble gift og jeg husker det aldri..

barna våre blir å få hans etternavn. Tror navn er det vi krangler mest om...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...