Gå til innhold

Hva syns dere om innvedrerne i Norge?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hej..

Lurer barepå hva dere syns om innvedrerne i Norge?

jeg syns det er greit å ha dem her så lenge de kan tilpasse seg normenn..

:oops:

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Har ingen problemer med dem i det hele tatt, for jeg har ikke den oppfatningen av at Norge er for Nordmenn.

Skrevet

Jeg ønsker dem velkommen. Ja til et fargerikt fellesskap!

Skrevet

Tja: Hva synes dere om å ha aleneforsørgere i Norge?

Hva synes dere om å ha menn i Norge?

Hva synes dere om å ha homofile i Norge?

Hva synes dere om å ha vinningskriminelle i Norge?

Hva synes dere om å ha alkoholikere i Norge?

Hva synes dere om å ha engelskmenn i Norge?

Denne listen er egentlig mye lengre, men essensen er vel den samme - Hva synes dere om å ha mennesker i Norge?

Skrevet

Jeg synes det er flott med et fargerikt og kulturellt flerfellesskap, sålenge de nye har initiativ og finner seg til rette i samfunnet som gode borgere. De må ikke tilpasse seg Norge helt og holdent, men det er viktig at de forstår samfunnet de lever i, og både ønsker og er istand til å delta. Jeg synes ikke noe om de som kommer hit for å oppføre seg dårlig, uansett farge og kulturell bakgrunn de måtte ha.

Senest igår møtte jeg en fyr fra Eritrea, som har bodd i Norge i to år. Han har lært seg veldig bra norsk, har skaffet seg fast jobb og egen leilighet. Han har selv fortjenesten for å ha etablert seg så godt, for det er ikke tvil om at det krever innsatsvilje for å lykkes når man begynner helt fra scratch i et nytt land.

Gjest gotthard
Skrevet

helt ok så lenge de følger norske lover og regler synes nå jeg.

enten de er pakistanere , svensker , japanske eller latviske så synes jeg de skal følge norske lover og regler om ikke bør de kastes ut.

Skrevet
helt ok så lenge de følger norske lover og regler synes nå jeg.

enten de er pakistanere , svensker , japanske eller latviske så synes jeg de skal følge norske lover og regler om ikke bør de kastes ut.

Njaaaa... Enig til en viss grad. Det er jo forbudt å tisse på gata i Norge, og syns vel ikke akkurat det kvalifiserer til å bli sendt ut av landet.

Men ALLE som flytter til Norge, bør gå inn for å lære seg hvordan man lever i Norge. Lære seg lover og regler, språk og kultur. Samtidig er det dumt å forvente at de som flytter hit skal ha noen høyere moral enn oss som er født og oppvokst her. Mange som flytter hit har traumatiske opplevelser bak seg, og det er ikke lett å vite hva det kan gjøre med et menneskesinn. Jeg syns det blir for enkelt å si at de som ikke følger lover og regler bør kastes ut. Noen, ja. Men ikke alle. Hvor grensen går, aner jeg ikke. Og jeg er glad det ikke er jeg som bestemmer det.

Gjest gotthard
Skrevet

noe av det fine med kg er at alle trur du mener det hverste :hoho::hoho:

så klart de ikka skal sparkes ut om de pisser på gata , men ved alvårlig forbrytelser burde de det synes nå jeg.

om jeg måtte rømme fra et land for at de ville torturere meg lit , drepe familien og katta mi og slikt så ville jeg oppført meg pent og takknemlig ovenfor de som ga meg og minne husrom , mat og tryghet.

de fleste tenker slik , men ikke alle desverre.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Etter å ha tenkt meg litt om har jeg kommet frem til at denne tråden egentlig kan bli veldig støtende for innvandrere. Derfor burde den vært fjernet.

Hvorfor skal vi egentlig diskutere hva som er bra og dårlig med de? De er mennesker på lik linje som alle andre. Verken mer eller mindre.

Gjest Fighter
Skrevet
Hej..

Nå kjenner jeg ikke alle innvandrerne i Norge, men de jeg kjenner og har kjent har stort sett vært ålreite folk. Har møtt på kjipe innvandrere og kjipe nordmenn. Folk er forskjellige.

Skrevet
Hej..

jeg syns det er greit å ha dem her så lenge de kan tilpasse seg normenn..

:oops:

Innvandrere som greier/er villig til å lære seg norsk er hjertelig velkommen!

Dette var vel flåsete :oops: , men jeg mener virkelig at alle som virkelig vil komme til Norge og gjøre en innsats er hjertelig velkommen. Med vår økonomi, har vi sikkert plass til en bestemor eller tante ekstra også!

Støtende? Ja, kanskje! Men det kan være vel så støtende å tie i hel ting. Det er vel kanskje det vi har gjort veldig lenge i dette landet?

Må imildleritid innrømme at jeg blir forbannet og irritert på de som kommer hit fordi det er lett å begå kriminelle handlinger her. (Rottene flykter fra synkende skip, og slik er det vel mange steder i verden...). De som kommer til Norge for å skape seg et nytt liv for seg og sin familie på en ærlig måte, er, som sagt, hjertelig velkommen!

Jeg tror at de som virkelig vil få til noe er i flertall, men at mange har landsmenn/-kvinner som ødelegger for majoriteten. Det er synd og jeg er også forbannet på media som bidrar til at dette forsterkes.

Skrevet

Men går det greit å snakke generellt om innvandring. Det finnes jo så mange ulike typer. tenker du også på asylsøkere? Det er jo også forskjell i forhold til hvilket land de kommer fra og hva begrunnelsen er for oppholdet. Jeg synes spørsmålet er for generellt til å ta standpunkt til det.

Gjest Embla s
Skrevet

Enig med care. Syns ikke det er automatikk i at innvandrer = ung pakistansk gutt som er medlem i b-gjengen. Jeg mener å ha hørt at svensker topper innvandringslisten til norge.

Må også si at jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan diskutere innvandring (selv om problemstillingen bør konkretiseres litt :wink: ) Det blir jo i såfall en slags omvendt rasisme - det skal ties ihjel og kan ikke diskuteres for da vil kanskje denne svake, stakkarslige gruppen føle seg støtt... Tror ikke en slik tankegang gagner omstridte innvandringsgrupper.

Skrevet

Innvandring er greit så lenge vi får til å integrere dem. Men det å plassere 300 innvandrere på Kattem, 300 innvandrere på Tiller, sikkert noe mer på Kolstad og ytterligere 300 til på Heimdal (fire bydeler som ligger oppi hverandre her i TRD) - blir FEIL!!

Gjør om praksisen eller drit i å ta inn flere, sier nå jeg.

Skrevet

Hverken å "ta inn" eller "å plassere" er vel opp til til dem som kommer til Norge for å skape seg et nytt liv? Det er vel neppe heller opp til dem som har bodd her siden begynnelsen av 70-tallet? Etter å ha bodd her i over 30 år er vel sistnevnte like "gode" nordmenn som oss andre (de fleste av oss av litt uviss opprinnelse...)?

Gjest Nicoline
Skrevet

Det må være lettere å sende tilbake utlendinger som ikke følger norsk lov - snakker da om grove overgrep som kvalifiserer til fengselsstraff. Det finnes utrolig mange tilfeller, igår leste jeg i lokalavisen at 2 av 3 henvendelser til barnevernet når det gjelder de groveste tilfellene blir gjort av ikke etniske nordmenn. Det gjaldt ikke antall henvendelser, men de virkelig grove henvendelsene hvor barna måtte plasseres i akutt-mottak - det sier sitt når vi tenker på antall innbyggere.

Videre har vi gjengene i Oslo, både A- og B-gjengen, kriminelle fra det tidligere Jugoslavia, vietnameserne som reiser land og strand rundt for å rane butikker og spilleautomater, og mange, mange flere ... De skulle blitt sendt på hodet tilbake til det landet de opprinnelig kom fra ...

Så har vi dem som har gjort forbrytelser i hjemlandet sitt eller i utlandet forøvrig, f.eks. Mullah Krekar. I Danmark har de en egen domstol for slike etter at det kom fram at en utlending bosatt i Danmark hadde stått for alvorlige overgrep mot innbyggerne i Nord-Irak ... vi får håpe at det samme skjer her til lands også.

Gjest sexysadie
Skrevet
Tja: Hva synes dere om å ha aleneforsørgere i Norge??

Jo, det må da gå greit det.

Hva synes dere om å ha menn i Norge??

Ett Norge uten menn hadde vært kjedelig.

Hva synes dere om å ha homofile i Norge??

Det er ikek jeg som bestemmer hvordan folk skal vise sin kjærlighet.

Hva synes dere om å ha vinningskriminelle i Norge??

DE må ha en plass å være de også...

Hva synes dere om å ha alkoholikere i Norge??

Er ikke så vill etter alkoholikere i Norge, men det går liksom ikke an å kager de ut heller.

Hva synes dere om å ha engelskmenn i Norge??

Engleksmenn må da gjerne være her, men de har jo også selv ett artig land å være i.

Denne listen er egentlig mye lengre' date=' men essensen er vel den samme - Hva synes dere om å ha mennesker i Norge?[/quote']

Uten mennesker stopper Norge.

Skrevet

Noen liker jeg, andre liker jeg ikke.. Noen gang tar jeg meg selv i å tenke at jeg skulle ønske vi ikke hadde innvandrere her, men andre gang bryr jeg meg ikke overhodet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Har ikke noe personlig i mot mennesker (innvandrere eller ei) som oppfører seg OK, men alt for mange innvandrere tar med seg tradisjonelle/kulturelle/livssynsmessige elementer som jeg tar avstand fra og helst ikke vil ha noe av i Norge, elementer som skaper problemer og konflikter som vi hadde blidt skånt for uten disse innvandrerne.

Og problemet hvis det blir mange innvandrere med kultur/tradisjoner/væremåte/språk/osv som skiller seg vesentlig fra det norske, og som lar dette komme til uttrykk i offentligheten, er at man kan begyne å føle seg litt fremmed i sitt eget land.

Og blir de mange nok så får de jo også makt og innflytelse (siden vi heldigvis lever i et demokratisk land) til å påvirke samfunn, politikk, lover osv i en retning som kanskje ikke oppleves som positiv. (I denne sammenheng er det også noe å tenke på at enkelte innvandrergrupper har en høyere befolkningsvekst enn ikke-invandrere, og dermed blir mer og mer dominerende selv uten ytterligere invandring.)

For høy innvandring vil også kunne gi enda høyere arbeidsledighet, dårligere velferdsordninger, og høyere kriminalitet (også blandt ikke-innvandrere).

Jeg synes vi har nok innvandrere i Norge i dag.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...