AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #1 Skrevet 11. september 2012 Jeg er så utrolig fortvilet, og må få lettet hjertet mitt skriftlig! Har ingen som vil eller kan hjelpe meg i det virkelige liv, og nå er jeg helt på kanten før jeg ramler stygt- for å si det slik. Jeg har i masse år vært plaget av tilbakevennende depresjoner, noe som førte til stort fravær på vgs, resultat: dårlig karaktersnitt og IV i flere store fag. Utrolig sårt, da jeg vanligvis er skoleflink+ og ligger på karakterer som 5-6 i alle fag i gode perioder. Når sitter jeg her og skal ta opp fag som privatist, og kan bare glede meg til 8 kommende eksamener til november/desember. Her er mine fortvilende bekymringer: 1. Jeg jobber fulltid i arbeidspraksis gjennom NAV, 8-16 hver dag. Jeg trenger pengene veldig sårt, er vel det man kaller fattig i dette land. 2. Jeg har 2 småbarn i alderen 1-3 år, som tar all tid når jeg kommer hjem- og som begge går i barnehage. 3. Jeg er utrolig sliten hver kveld, når "studiene" mine skal starte etter leggetid. Skulle gjerne fått litt veiledning fra lærer på enkelte ting som dukker opp nå og da, men er under 25år så har ingen gratisrett til voksenopplæring sist jeg sjekket. 4. Jeg hadde det utrolig bra med livet mitt og meg selv i lang tid, frem til sommer når jeg fikk ideen om å fullføre vitnemålet mitt- etter det har alt gått i ett og jeg brygger på en ny depresjonsbølge om jeg ikke får hjelp snart- da mest til disse fagene! Jeg har bøker, men står på bar bakke og vet virkelig ikke hva jeg har begitt meg ut på! 5. Å dele opp fagene er litt for sent nå (noen til jul og resten til våren 2013), jeg har søkt på skoleplass og fått den såfremt jeg klarer alle eksamener til jul. Jeg har stor tro på at jeg klarer dette, men tiden strekker ikke til! Jeg er utslitt, men å avslutte livet mitt pga slike ting som dette før virkelig ikke være løsningen, noe hjelp må da finnes? Jeg har aldri før vært så hjelpesløs som jeg er nå, hvordan klarer andre å balansere slike ting? Anonym poster: faf10b77a2016a9e0d06bae7edae697f
Hibiskus Skrevet 11. september 2012 #2 Skrevet 11. september 2012 Familie eller venner som kan være behjelpelig med barnepass? Kanskje det er noen nabojenter som kunne tenke seg å tjene noen kroner? Vanskelig å komme med forslag som jeg ikke ser for meg at du har tenkt på allerede, men hva med å snakke med fastlegen din, kanskje h*n kan henvise deg videre til NAV som kan igangsette en karusell hvor du muligens får dekket noen timer barnepass i uken, noen mnd frem i tid, som sikkert er for sent for din del. ELLER så kanskje du møter en saksbehandler som hjelper deg og flytter litt rundt på ting for at papirmølla skal gå raskere. Umulig å si, men om du ikke har prøvd allerede kanskje det er verdt en tanke. Du kan bruke tiden med barna på aktiviteter som vil gi deg mer overskudd, og gjøre barna gode og trøtte? Oppdagelsestur i skogen, en tur i svømmehallen, ta dem med til lekeparken hvor de kan herje av seg, og du kan sitte med en bok på benken? Kanskje du får lest uforstyrret i max 5 minutter av gangen, men det er da litt. Om du har tatt på deg for mye arbeid, er det ingen skam å droppe noen eksamener, om du må ta dem opp igjen fordi du ikke leste godt nok før eksamen, koster det dobbelt så mye som originalprisen uansett. Ønsker deg lykke til og jeg håper du klarer det
AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #3 Skrevet 11. september 2012 Angående leksehjelp så kan du ta kontakt med frivillighetssentralen og høre med dem om de har noen som kan være villig til å gi deg gratishjelp. Anonym poster: 14be9d611003342888f6c0fcce72e5fc
AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #4 Skrevet 11. september 2012 Hvorfor i alle dager har du gapt over så mye som 8 fag ved siden av full jobb og småunger på et halvår? Det vil rett og slett ikke gå, det, og du får deg nok en psykisk smell. Mitt tips: Del det opp. For du vil aldri klare å bestå alle 8 fag på ett semester. Så den skoleplassen har du ikke uansett. Og med bestått vitnemål kan du søke skoleplasser som alle andre via samordna opptak. Lykke til. Anonym poster: 541718d871688406db8d09e57f84d376 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #5 Skrevet 11. september 2012 Hvorfor har du ikke snakket med NAV om å få hjelp til å fullføre studiekompetanse fremfor å få arbeidspraksis? Det er jo det du ønsker og trenger. Slik jeg ser det er du nødt til å dele opp eksamene i mindre bolker. Det er det aboslutt ingen skam i! Blås i om ting tar litt lengre tid enn du hadde planlagt, det viktigste er at du når målet ditt - ikke når du når det! Anonym poster: 6ac260bbd31228be5a58e4b4b4e42a2d 1
bambyb82 Skrevet 11. september 2012 #6 Skrevet 11. september 2012 Jeg har gått skole via nav. Fikk da aap for å studere. Det burde gå an å endre din arbeidspraksis til studie visst du har en ok saksbehandler. Det er bare å si det som der er til nav. kommer du ikke igjennom med det foreslår jeg at du legger eksamener på hylla til du har mer å gå på. Du har tross alt unger som trenger en mor.
Gjest Badebuksa Skrevet 11. september 2012 #7 Skrevet 11. september 2012 (endret) Det er meget sannsynlig at du kommer inn på voksenopplæring, vet om flere som er under 25 som har kommet inn på voksenopplæring. Tror du heller hadde hatt godt av å gå på voksenopplæring, få støtte fra NAV til det og føle at du klarer deg godt gjennom skolegangen. Hvis du har dokumentasjon (fra lege/psykiater) på at du droppet ut av VGS pga at du ble syk, er det mulig NAV vil sponse skolegangen din. Nå er det for seint å søke, men du kan søke til vinteren (er det februar/mars som er fristen?). Endret 11. september 2012 av Badebuksa
Gjest alille Skrevet 12. september 2012 #8 Skrevet 12. september 2012 Har du snakket skikkelig med NAV om dette? Og da mener jeg skikkelig, og eventuelt klagd på deres vedtak hvis de skulle stå fast på at du må gå i både arbeidspraksis 100% OG studere ved siden av småbarn for å få noe støtte?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #9 Skrevet 12. september 2012 Hun vil ikke få støtte fra NAV for å ta studiekompetanse før hun er over 25 år. Derfor vil hun måtte ha vanlig tiltak på dagtid. Å ta eksamener som privatist ved siden av er hennes eget valg av tidsbruk av egen fritid, akkurat som andre spiller i korps eller trener. Anonym poster: 541718d871688406db8d09e57f84d376 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå