Gå til innhold

Trenger råd fra dere flinke!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å gå ned i vekt og komme i form, og trenger deres råd. Akkurat nå er jeg helt i startfasen, hvor jeg prøver meg fram med mat for å finne sunne og gode retter jeg faktisk liker. Jeg trener også, men nå i starten først og fremst for å bygge opp formen, så det blir ikke så mye hver dag enda.

Jeg tenker det er to faser i livsstilsendringen min: Den første hvor jeg gir litt ekstra for å gå ned i vekt. Den andre fasen blir da når jeg har nådd trivselsvekta mi, hvor jeg da kan ligge på et moderat nivå kun for å opprettholde, ikke nødvendigvis for å gå ned.

Høres dette riktig ut da? Hvor ofte og mye bør jeg trene for å nå målet mitt? Hvor mange kaleorier burde jeg ligge på? Jeg har forresten ikke lyst til å telle kaleorier slavisk, men sjekker ting jeg kjøper og passer litt på.

Jeg 22 år, veier 82 kilo og vil ned til 70 i første omgang. Jeg er litt over 160 cm høy.

Alle tips og råd tas i mot med stor takk - jeg har virkelig lyst til å få dette til :)

Anonym poster: fa7b4911e076f97ca38d05e6c11e7203

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt aller best tips til deg er dette:

Ha et jevnt over kaloriunderskudd i hverdagene. Spis sunt og godt med et avslappet forhold til sunn mat og tren uten å bli frenetisk. Kos deg med livstilsendringen din :)

MEN tell kalorier på godteri og snacks! Jeg har fått noen ekstreme a-ha opplevelser etter at jeg ble veldig bevisst hva jeg spiste på "alt-er-lov" dagene mine. En slik stor fråtsedag i uka som mange liker å ha kan faktisk ødelegge 3-4 dagers kaloriunderskudd.. Det føles veldig motløst når man har vært så flink resten av uka og vekta ikke går ned pga en eller to dager.

Kos deg heller med noe sunt, og litt godteri i små kontrollerte mengder.

Et annet godt tips er å skrive ned alt du spiser i løpet av en uke. Ikke for å telle kalorier eller nekte deg noe, men er en fin måte å bli bevisst på :)

Lykke til! Dette tror jeg du klarer. Husk at du har god tid og skal lage endringer som er mulige å leve med over lang tid :)

Anonym poster: a891451af555587d2e745e837ba37f7a

Skrevet

Matdagbok har vært kjempenyttig for meg. Jeg bytter på å planlegge dagene mine (da blir det nemlig vanskeligere å kjøpe seg en baguette på skolen fordi jeg har en plan å følge) og å skrive ned alt jeg spiser i løpet av en dag.

Jeg så fort et mønster av at de dagene jeg slurvet og hoppa over lunsj osv, endte oftere med snacks og pizza på kvelden enn de dagene jeg spiste jevnt hele dagen. I tillegg blir man fort paff av å se alle småtingene man lett hiver i seg på farten som man ikke tenker over ..

Et lite tips til måltidsplanlegging: Dersom du ikke har skrevet opp nok mat og går rundt sulten suppler med frukt eller grønt! Min regel er at frukt og grønt ALLTID er lov. Uansett :)

Skrevet

Takk for svar :) Å telle kalorier på godteri høres lurt ut, det skal jeg begynne med, for jeg har også en spise-hva-jeg-vil-dag. Matdagbok skal jeg også prøve ut.

Og jeg er helt enig i at frukt allitd er lov. Så en jente skrev om vektnedgang på facebook og om hva hun spiste, og hun skrev "frukt har jeg kuttet helt ut". Det syns jeg var drøyt, da er jeg heller småfeit altså :gjeiper:

Anonym poster: a44a89c0cf474e06c50efedb6ceebe50

Skrevet

Jeg er så enig! Ingen grunn til å bli helt fanatiker. Jeg får litt makk i rompa av utsagn som: "Grønnsaker som vokser i jorda gjør deg feit" osv.

Det er ikke sukkeret i frukt som gjør oss feite, det er alt det andre sukkeret vi får i oss fra sjokolade, iskrem, kaker og boller osv ;)

Skrevet

Det er faktisk ikke noe mat som gjør oss feit så lenge alt er med måte og en er aktive og forbrenner mer enn en inntar ;) Sunn fornuft og variert kosthold er nøkkelen :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...