Gå til innhold

Øke treningsmengden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg lurer på om noen her har erfaringer med å øke treningsmengden på riktig måte, slik at man unngår skader og å bli utbrent eller overtrent? Eller om noen har noen tips eller innspill?

Kan jo begynne med å si at jeg var i utrolig dårlig form for mindre enn et år siden pga sykdom. Ble andpusten av de minste ting og merket ofte at hvilepulsen var faretruende høy. Men det siste året har jeg begynt på riktige medisiner og begynt å trene :) Har også gått ned 10 kg :)

Jeg har holdt på med diverse videoer som jillian michaels sine og buttbible, synes de er morsomme og veldig enkle hvis man har litt dårlig tid en dag. Pluss jogging ca to ganger i uken. Og minst en eller to helkropps eller armer og rygg styrketrening i uken..

Men jeg skulle gjerne ha økt til to treningsøkter om dagen, f.eks styrketrening på morgen (forskjellige muskelgrupper ettersom hvilken dag det er) og jogging på kvelden. Hviledag en dag i uken og styrken påfølgende dag byttes ut med yoga etter joggeturen.

Hva synes dere? Jeg er fortsatt nybegynner på både jogging og styrke, så er jo ikke særlig tunge øvelser selvom svetten siler hehe..

Jeg regner med at jeg iallefall bør spise mer, ligger på 1400 for å gå ned i vekt, men det blir vel for lite nå

Beklager litt rotete skrevet, har litt dårlig tid og skriver på mobil.. men hadde satt kjempestor pris på svar!

Endret av Wonderbitch
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er langt fra noen treninsekstpert, men to økter om dagen høres mye ut for meg.. Hvor mye trener du pr idag? Hvis du allerde trener seks ganger i uken og har gjort det en god studn så kan det hende det ter OK å øke, men tenker kanskje at du heller kan øke intesitenten og/eller lengden av de øktene du allrede har. Synes uansett ikke du bør doble treningsmenden din "over natta".

Jeg er heller ingen kaloriteller, men med mye trening høres 1400 veldig lite ut.. Husk også å få i deg mat i løpet av den første halvtimen etter trening. Dette synes jeg er viktig for alle, men blir veldig viktig hvis du trener mye.

Skrevet

Hei! Jeg lurer på om noen her har erfaringer med å øke treningsmengden på riktig måte, slik at man unngår skader og å bli utbrent eller overtrent? Eller om noen har noen tips eller innspill?

Kan jo begynne med å si at jeg var i utrolig dårlig form for mindre enn et år siden pga sykdom. Ble andpusten av de minste ting og merket ofte at hvilepulsen var faretruende høy. Men det siste året har jeg begynt på riktige medisiner og begynt å trene :) Har også gått ned 10 kg :)

Jeg har holdt på med diverse videoer som jillian michaels sine og buttbible, synes de er morsomme og veldig enkle hvis man har litt dårlig tid en dag. Pluss jogging ca to ganger i uken. Og minst en eller to helkropps eller armer og rygg styrketrening i uken..

Men jeg skulle gjerne ha økt til to treningsøkter om dagen, f.eks styrketrening på morgen (forskjellige muskelgrupper ettersom hvilken dag det er) og jogging på kvelden. Hviledag en dag i uken og styrken påfølgende dag byttes ut med yoga etter joggeturen.

Hva synes dere? Jeg er fortsatt nybegynner på både jogging og styrke, så er jo ikke særlig tunge øvelser selvom svetten siler hehe..

Jeg regner med at jeg iallefall bør spise mer, ligger på 1400 for å gå ned i vekt, men det blir vel for lite nå

Beklager litt rotete skrevet, har litt dårlig tid og skriver på mobil.. men hadde satt kjempestor pris på svar!

Det går bra det, så lenge du ikke bgynner å fle noe ubehag ved det. Da i form av smerter i ledd/muskler, eller energimangel og liknende. Du må derimot passe på å spise nok, slik at du får dekket behovet ditt. Jeg ligger selv på 10-15 timer i uka, og har de fleste dager to økter, og jeg ligger på 3000-6000 kcal om dagen. Så lenge jeg dekker dette kaloribehovet, så føler jeg ikke noe ubehag, og kan kjøre på som bare det :)

Skrevet

Å starte å trene to økter hver dag når du fremdeles er noob kan slå ut med at du brenner deg totalt ut og skader deg selv.

Hvor langt og lenge klarer du å jogge nå f.eks?

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei! Beklager sent svar.. Jeg har økt litt i det siste men ikke til to økter hver eneste dag.. men kanskje jogging fem dager og styrke fire eller fem ganger i uken.. kan ikke løpe så langt enda, cirka 8 km men da er det litt rask gåing innimellom.. har så lyst til å kunne jogge en mil uten å gå før jul! :) Gode forbilder her inne på KG, selvom de skulle gjenta seg selv aldri så mye ;) haha..

har også økt vektene litt men må kjøpe fler vektskiver og kanskje en sånn stang når jeg får lønning..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...