Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å finne en utdanning som kan lede til en jobb som gir mening. Men uansett hva jeg ser på, så virker det så meningsløst. Mener ikke at jeg skal redde verden eller noe, mener heller hvordan jeg skal klare å stå opp og dra på samme jobben hele året. Virker bare så meningsløst og demotiverende å gjøre det samme hver dag. Må man jobbe med noe man virkelig brenner for? Jeg brenner ikke for noe :/

Dere som har fast jobb, hva gjør at dere klarer å dra på jobb hver dag?

Anonym poster: 12afb360c4b77ff6a05b2866eae3a787

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel de færreste som har en jobb de virkelig brenner for.

Anonym poster: c77e710c1565d0ede2691409cd050ef1

• Liker 1
Skrevet

Tja, motivasjonen er jo gjerne at mat og hus må man ha, samt cash for å ha råd til å være sosial, en ferie i ny og ne osv.

Anonym poster: 65c39b051f1c2e9a37991caa5dfbceca

Skrevet

Det er mange måter en jobb kan være meningsfull på. De færreste har jobber hvor de bygger skoler i Afrika eller jobber med en kreftkur. Ofte handler det om å kunne utfordre seg selv. En jobb hvor jeg får utfordret meg selv, lært nye kunnskaper og får en følelse av mestring blir meningsfull for meg. I tillegg hjelper det veldig på om det er et hyggelig arbeidsmiljø, det har mye å si for trivselen. Men jeg klarer ikke trives på arbeidskollegaer alene, jeg må ha en jobb som gir meg noe.

Gjest pellepirat
Skrevet

Er vel blitt nevnt litt allerede. Trenger ikke være noe man brenner for, men det må være noe som interesserer en litt. Noe som en tries å holde på med, ikke bare ha en jobb for å ha en jobb, da blir man lei og når man skal opp på morgenen tenker man at dette går ikke.

Jeg har en jobb som jeg må tenke og holde hodet klart i, dagene er sjelden lik, arb.miljø er bra, utfordringer.. da trives man. Det må da være noe du kan tenke deg å holde på med? noen felter du interesserer deg litt for? Man kan jo ta flere tester på nettsteder for å finne ut hvilket felt/retning man kan passe til. Tror det finnes en på utdanning.no bl.a.

Skrevet

Det finnes jo mange utdannelser som kvalifiserer til en rekke ulike stillinger slik at du ikke behøver å arbeide med det "samme" hver dag. Det er jo ikke nødvendigvis alltid arbeidet i seg selv som er avgjørende for at du trives og motiveres til å gå på jobb hver dag. Per i dag jobber ikke jeg med akkurat det jeg ønsker å jobbe med resten av livet og heller ikke noe som gir "mening" for meg i den forstand, men jeg har en arbeidsplass med et fantastisk godt arbeidsmiljø.

Ellers vil jeg si at om du er usikker på studievalg, kan det være fornuftig å ta et friår eller to der du jobber fulltid og heller prøver å finne mer ut av hva du ønsker å arbeide med. Jeg har nettopp fullført en bachelorgrad, opparbeidet meg en del studiegjeld, til å finne ut at jeg egentlig ønsker å arbeide med noe annet. Nå er det heller mine interesser som har endret seg i løpet av årene, men dersom du ikke har en anelse av hva du vil, er det ikke noe galt i å avvente noe.

Skrevet

Jeg har en bachelor fra før, men innen noe jeg ikke vil jobbe med. Vil egentlig jobbe med språk, lære meg flere språk og oversette, eventuelt jobbe som tolk. Vet ikke om det gir noen mening for meg, men det er i hvert fall noe jeg er interessert i. Kan 4 språk fra før. Men det betyr at jeg må begynne helt på nytt med ny bachelor for å ha noen sjanse. Er vel elendig arbeidsmarked for sånt.

Er 24 år allerede og livredd for å ende opp med et yrke jeg hater. Dessuten presser foreldrene mine meg voldsomt for at jeg skal "bli noe" fordi jeg er så gammel. Hvordan klarer dere å velge hva dere skal gjøre?

TS

Skrevet

Du er interessert i språk og da har du jo hvertfall et godt utgangspunkt :) Du har ikke mulighet til å søke jobb (om så deltid) som tolk eller oversetter slik at du kan undersøke om dette er noe du kunne trives å jobbe med?

Det er aldri for sent å endre retning. Jeg kommer til å hoppe på ett nytt bachelorløp neste høst, som 26 åring. For min del vet jeg at jeg ønsker å arbeide med mennesker. Jeg har nå prøvd meg innen kundeservice og salg og funnet at det ikke er helt det jeg ønsker, og kommer derfor til søke en utdanning som gir meg en annen tilnærming til arbeid med mennesker.

Skrevet

de fleste jobber er jo meningsfulle i den grad at de holder samfunnet gående..

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøver å finne en utdanning som kan lede til en jobb som gir mening. Men uansett hva jeg ser på, så virker det så meningsløst. Mener ikke at jeg skal redde verden eller noe, mener heller hvordan jeg skal klare å stå opp og dra på samme jobben hele året. Virker bare så meningsløst og demotiverende å gjøre det samme hver dag. Må man jobbe med noe man virkelig brenner for? Jeg brenner ikke for noe :/

Dere som har fast jobb, hva gjør at dere klarer å dra på jobb hver dag?

Skal man ha en jobb som er meningsfull er det lurt å søke etter noe 'der ute', ute av din 'komfort sone', feks jobber som inngår å reise, oppleve andre kulturer, andre land, hjelpe mennesker, dyr noe som gjør noe med deg og omverdenen; lege, dyrelege, veldedighet, reiseliv, business feks, osv. Det er mye du kan gjøre med masse forskjellige jobber, men nøkkelen er å være kreativ :D

Hvis man sier "nei, jeg kan ikke det fordi blablabla..." så er det kun din feil hvis du blir stuck der du er for resten av livet (ikke for å være dyster altså), ikke noen form for system du "må" holde deg til, det er det som holder folk i et slags mønster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...