Gjest brud3813 Skrevet 11. september 2012 #1 Skrevet 11. september 2012 Jeg har en liten gruppe gode venninner - men ingen som skiller seg klart ut som forlover. Min forlovede har mange gode venner, og 4-5 virkelig nære kompiser - men han klarer ikke å velge mellom dem fordi han synes alle fortjener rollen. Derfor lurer vi litt på.. hvor teit er det egentlig i et norsk bryllup å ha voksne bridesmaids & groomsmen som i amerikansk/engelsk tradisjon? Så kan det heller være litt hipp som happ hvem som signerer papirene og sånn, så lenge alle står der med oss når vi vies?
Gjest navnelapp Skrevet 11. september 2012 #2 Skrevet 11. september 2012 Det går heilt fint, men avklar på førehand kven som skal signere. Ein vigselsmann eg kjenner har opplevd krangling under vielsen om kven som skulle signere, og det tar seg ikkje så godt ut. 4
lalaB Skrevet 11. september 2012 #3 Skrevet 11. september 2012 Nå er jeg glad i det tradisjonelle ved bryllup da, så jeg syns det høres rart ut, men det er jo noe dere må velge selv, og det må være riktig for dere. Men hvilken rolle spiller det om det han velger 1 av 4-5 eller 2 av 4-5? og hvilken rolle spiller det om du plukker ut én eller to fra gjengen din, iogmed det ikke er noen som utmerker seg?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #4 Skrevet 11. september 2012 Trekk lodd da vel. Fair and square. Anonym poster: 314bd3491aa096184abe5829667b7027 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #5 Skrevet 11. september 2012 PS: forlovernes jobb er strengt tatt ferdige før selve bryllupet, da papirene de skal skrive under på skal inn til Skatteetaten en god stund før bryllupet, i forbindelse med prøvingen. Anonym poster: 314bd3491aa096184abe5829667b7027 1
Gjest navnelapp Skrevet 11. september 2012 #6 Skrevet 11. september 2012 Viss det er borgeleg vigsle så skal så vidt eg veit også nokre papir signerast under vigsla. Det har iallfall eg opplevd. I kyrkja derimot, er det ikkje slik. 1
Gjest brud3813 Skrevet 11. september 2012 #7 Skrevet 11. september 2012 Nå er jeg glad i det tradisjonelle ved bryllup da, så jeg syns det høres rart ut, men det er jo noe dere må velge selv, og det må være riktig for dere. Men hvilken rolle spiller det om det han velger 1 av 4-5 eller 2 av 4-5? og hvilken rolle spiller det om du plukker ut én eller to fra gjengen din, iogmed det ikke er noen som utmerker seg? For min del er det ikke så viktig, det er verre for han som skal velge fra en gjeng han har holdt sammen med siden barndommen og der det kan være fare for at noen blir litt snurt. Han er i tillegg i den litt spesielle situasjonen at han selv har vært forlover for to av dem, og nettopp er blitt spurt om å være det for en tredje også. Et veldig tradisjonelt bryllup blir det uansett ikke, med human-etisk vigsel i skogen og festen i en traktorgarasje.. Hehe
Rosalie Skrevet 11. september 2012 #8 Skrevet 11. september 2012 Viss det er borgeleg vigsle så skal så vidt eg veit også nokre papir signerast under vigsla. Det har iallfall eg opplevd. I kyrkja derimot, er det ikkje slik. Vitnepapirer. Kan være vaktmesteren og renholderen. 2
Gjest navnelapp Skrevet 11. september 2012 #9 Skrevet 11. september 2012 Vitnepapirer. Kan være vaktmesteren og renholderen. -Eller fire bridesmaids som daskar til kvarandre med den perlebroderte matchande handveskene sine... Ho eine i vigsla eg snakkar om byrja å hulkegråte fordi ho ikkje fekk signere. Folk er rare. 6
Evie Skrevet 11. september 2012 #10 Skrevet 11. september 2012 Jeg ville nok valgt noen helt andre til å skrive under papirene, f.eks foreldre eller søsken og så kan dere jo stå oppe ved vigsler bare dere. Når det kommer til utdrikningslag og i forkant av vielse på selve bryllupsdagen kan jo vennene være så delaktige som dere og de måtte ønske..
Rosalie Skrevet 11. september 2012 #11 Skrevet 11. september 2012 -Eller fire bridesmaids som daskar til kvarandre med den perlebroderte matchande handveskene sine... Ho eine i vigsla eg snakkar om byrja å hulkegråte fordi ho ikkje fekk signere. Folk er rare. OMG, skulle vært på Youtube! 1
lalaB Skrevet 11. september 2012 #12 Skrevet 11. september 2012 For min del er det ikke så viktig, det er verre for han som skal velge fra en gjeng han har holdt sammen med siden barndommen og der det kan være fare for at noen blir litt snurt. Han er i tillegg i den litt spesielle situasjonen at han selv har vært forlover for to av dem, og nettopp er blitt spurt om å være det for en tredje også. Et veldig tradisjonelt bryllup blir det uansett ikke, med human-etisk vigsel i skogen og festen i en traktorgarasje.. Hehe Ja, jeg kan forstå problemstillinga, men om de er 4-5 stykk, så er det jo fortsatt da bare to av dem som blir valgt? og 2-3 som ikke blir valgt? Det går ikke ann å snakke med dem da? ta en prat om problemstillinga, og kanskje trekning om hvem som blir valgt, om de ikke er voksne nok til å bli enige..?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #13 Skrevet 11. september 2012 Har sett flere som har gjort det på den måten, og synes ikke det er rart. Tror egentlig det blir mer og mer vanlig. Man har gjerne en god venninne fra barndommen, en fra videregående, en fra høyere utdanning, en kollega osv. Skjønner godt at det er vanskelig å velge. <br /><br /> Anonym poster: d5a4739745be3ae1903b2e192317302d
kaprifolen Skrevet 13. september 2012 #14 Skrevet 13. september 2012 Ja, jeg kan forstå problemstillinga, men om de er 4-5 stykk, så er det jo fortsatt da bare to av dem som blir valgt? og 2-3 som ikke blir valgt? Det går ikke ann å snakke med dem da? ta en prat om problemstillinga, og kanskje trekning om hvem som blir valgt, om de ikke er voksne nok til å bli enige..? Jeg oppfatter det som at de skal ha med alle, ikke bare 2 av 5.
Amens Skrevet 13. september 2012 #15 Skrevet 13. september 2012 Jeg ville trukket lodd. Så er det på en måte ingen som blir valgt bort. Også begynt med å si at det er for vanskelig å velge siden alle sammen har betydd så mye.
lalaB Skrevet 13. september 2012 #16 Skrevet 13. september 2012 Jeg oppfatter det som at de skal ha med alle, ikke bare 2 av 5. Åja jeg missforsto kanskje jeg da.. men skal han ha fem med seg, og ho bare én da? eller skal de har totalt ti stykk liksom? blir ikke det litt i overkant mange..? Men for all del, jeg har jo egentlig ingenting med det å gjøre, så de får jo gjøre akkurat det som de føler er riktig for dem
Gjest Erm Skrevet 14. september 2012 #17 Skrevet 14. september 2012 Er det virkelig så voldsomt stas å være forlover så det oppstår slike situasjoner rundt det? 1
kaprifolen Skrevet 14. september 2012 #18 Skrevet 14. september 2012 Åja jeg missforsto kanskje jeg da.. men skal han ha fem med seg, og ho bare én da? eller skal de har totalt ti stykk liksom? blir ikke det litt i overkant mange..? Men for all del, jeg har jo egentlig ingenting med det å gjøre, så de får jo gjøre akkurat det som de føler er riktig for dem Planen er vel at hvis han har 4-5 "groomsmen", så inkluderer hun også alle sine nærmeste venninner som brudepiker. Blir litt rart å kalle de brudepiker og -svenner. Men se for deg typisk amerikansk film. Der har de ofte 3-4 stk med seg, gjerne bestevenner, søsken/svigersøsken av samme kjønn. Også har de èn maid of honour og en best man, som tilsvarer det norske forlover ift signaturer etc. Så jo, de tenker vel å være så mange i tilfelle, slik jeg forstår det.. Jeg synes også dette høres litt mye ut. Kan funke i luftige, utradisjonelle lokaler, men vil bli trangt og kronglete i de fleste norske kirker.
Gjest kiara_pusen Skrevet 14. september 2012 #19 Skrevet 14. september 2012 De skal jo ha det ute i naturen, med en humanistisk vielse, så kirken er det minste problemet. Personlig blir det for mange. Jeg synes mine to er mange nok. Ville tenkt litt alternativt, må forlovere/brudefølget være med opp for eksempel? Papirene er jo signert. uansett lykke til.
Gjest "gjest" Skrevet 14. september 2012 #20 Skrevet 14. september 2012 Er det virkelig så voldsomt stas å være forlover så det oppstår slike situasjoner rundt det? Jeg lurer på det samme...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå