AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #1 Skrevet 11. september 2012 Jeg så på Hellstrøm i helga hvor han var hjemme hos en dame som i all hovedsak levde på knekkebrød, piller og pulver. Jeg syntes programmet var flott, han fikk dama til å begynne å spise igjen, så det er verken Hellstrøm eller dama jeg er ute etter. Men jeg lurer på hvordan det er mulig å overleve på 4000 kcal i uka? Iflg Hellstrøm burde hun fått i seg 14 000 kcal. Når hun da kun får i seg 4000 kcal burde hun vel være skinnmager? Dama var slank og fin, men hun var ikke mager. Jeg tenker at hvis man får i seg så mye for lite kcal så skal man etter hvert avmagres? Eller er jeg helt på villspor? Jeg er i gang med livsstilendring og er medlem på Vektklubben. Men jeg strever med å gå ned selv om jeg fører opp alt jeg spiser, bruker masse tid på å lage sunne og næringsrike måltider. Jeg forsøker å få i meg rette mengder av proteiner, fett og karbohydrater, har kuttet ALT av gotteri, chips og brus. Men likevel går det så sakte. Jeg skal ligge på 1300 kcal pr dag (mitt normale behov er på 2000 kcal altså 14 000 i uka – samme som hun damen på TV). Jeg har holdt på i 2 mnd og har gått ned 4 kg. Det hender av og til at jeg skeier ut, men jeg er bra sikker på at jeg ikke overstiger 14 000 kcal i uka. Og da burde jeg vel gå ned? Jeg skjønner mindre og mindre, er det slik at dersom jeg f.eks kutter ned til 4000 kcal i uka så vil jeg likevel ikke gå særlig ned? Ikke at jeg kommer til å gjøre det da, men jeg lurer virkelig når jeg ser den dama som omtrent ikke spiste og like vel så hun godt ut (at hun var slapp og ikke klare noe som helst er en annen sak). Noen som har peiling på dette? For jeg er i ferd med å gi opp, jeg bruker så utrolig mye energi på å gjøre ting rett og så vises det verken på vekta eller antall cm. Anonym poster: 33d9b012ab591f60cb96f8acf80bb8dd
AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #2 Skrevet 11. september 2012 Jeg tipper man må se det i sammenheng med aktivitetsnivå også. Hun plagdes jo mye med utmattelse etter kreftbehandlingen, og var kanskje nærmest sengeliggende? Da forbruker man en god del mindre kcal enn hvis man er i "normal aktivitet", og det er vel noe av det som var målet med 2000 kcal (bedre mat -> mer energi -> øke aktivitetsnivået). Jeg går forresten også opp i vekt hvis jeg spiser 2000 kcal, selv om jeg er i fysisk aktivitet minst 30 minutter hver dag (som regel mer) og heller ikke er noen liten dame. Hvis du går ned med de kaloriene du spiser, så er det vel greit - selv om det tar lang tid? Da har du jo større sjanse til å ikke gå opp igjen også, hvis kroppen gradvis får vendt seg til sin nye vekt/fasong. Anonym poster: 1ebca81c4c4b900c3aa8513a968de169 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #3 Skrevet 11. september 2012 Jo, jeg ser den. Men samtidig forbruker man jo kalorien bare ved å leve. Selv de som ligger på sofaen forbruker jo kcal og 4000 kcal synes for meg utrolig lite. For å illustrere litt hvorfor jeg er så frustrert. Jeg trenger 2000 kcal om dagen for å opprettholde min vekt, da legger jeg ikke på meg og jeg tar ikke av. Det utgjør 14 000 kcal i uka. I forbindelse med vektnedgang skal jeg ha 1 300 kcal pr dag, det utgjør 9 100 kcal i uka. Jeg er veldig nøye med å registrere alt jeg spiser, også når jeg skeier ut. Forrige uke spiste jeg ca 1 300 kcal i 5 dager (none dager litt mindre), men jeg to dager fikk i meg mer (blant annet pga alkohol). Likevel fikk jeg i meg kun 11 500 kcal, altså mindre enn det jeg trenger for å opprettholde vekta. Og vekta viste + 0,5 kg. Jeg blir så fortvilt, hva gjør jeg galt? Må man spise javnt hver eneste dag? Må jeg innta ennå mindre kalorier? Jeg mener det blir for lite og er livredd for at kroppen skal skru spareblussene på. I tillegg til å ha kontroll på det jeg putter i meg er jeg i aktivitet ca 1 – 1 ½ time 3-4 ganger i uka. Føler at det også er bortkaster sett opp mot ønske om vekttap. Nå kommer jeg ikke til å slutte med det både fordi jeg liker det og fordi jeg mener jeg har godt av det. Men jeg synes jeg gjør så mye for å gå ned i vekt og at jeg får så lite igjen for det. Trenger sårt tilbakemelding på hva jeg evt gjør feil? Eller hva jeg kan gjøre annerledes? TS Anonym poster: 33d9b012ab591f60cb96f8acf80bb8dd
Triviella Skrevet 11. september 2012 #4 Skrevet 11. september 2012 Du gjør ikke noe feil. Du har gått ned 4 kg på to mnd, noe som tilsvarer 0,5 kg pr uke. Det er et helt optimalt vekttap. Begynn å ta mål i stedet:) 8
Gjest Tigress Skrevet 11. september 2012 #5 Skrevet 11. september 2012 4 kg på to månader er jo heilt supert! Men det er klart, ein bør jo mest veie seg kvar dag for å sjå ein tendens, då. Har ein mykje vatn i kroppen nett den dagen ein går på vekta så ser det jo ikkje så bra ut, meiner eg. Tendensen kan jo likevel vere rett.
Gjest juvelia Skrevet 11. september 2012 #6 Skrevet 11. september 2012 1 kilo kroppsfett er ca 7000 kcalorier. Å gå ned et halvt kilo i uka er flott å det krever faktisk en innsats. Man kan ikke regne med 2 kilo nedgang på 1 uke.
Tropic Skrevet 11. september 2012 #7 Skrevet 11. september 2012 Tror du må fokusere litt mindre på vekten din. Om du trener styrke vil du jo bygge muskler, og muskler veier også! Det kommer også veldig an på når du veier deg, om du en dag veier deg før du har spist noe og neste etter en stor middag vil det ikke bli helt rett. Prøv uansett å fokuser litt mindre på vekten, og mål deg heller, se på buksene dine osv.
Gjest gjest17 Skrevet 11. september 2012 #8 Skrevet 11. september 2012 En halv kilo i uka som du går ned nå er jo helt perfekt! Forsett slik du holder på nå så skal du nok se du når målet ditt etterhvert. Men ha gjerne en dag hvor du har lov å kose deg litt, det holder motivasjonen oppe! :-)
aquiz Skrevet 11. september 2012 #9 Skrevet 11. september 2012 som det sto på genseren min når jeg trente før - er du sliten? Tren mer! tror kanskje det hjelper å sette opp en plan på hva du spiser og få en til å gå over denne menyen. Kan rett og slett hende at du spiser for lite eller trener for lite til å gå ned. Jeg spiser for lite til å gå ned i vekt Håper det endrer seg når kjøkkenet mitt er ferdig.
Ryvre Skrevet 11. september 2012 #10 Skrevet 11. september 2012 Tror nok det har noe med at hun ikke orket å gjøre så mye. Jeg har i lange perioder levd på under 1000 kalorier om dagen, men har likevel ikke gått ned i vekt siden jeg sliter med å trene osv grunnet sykdom så da blir jeg mye stillesittende. 1
Mintii Skrevet 11. september 2012 #11 Skrevet 11. september 2012 Når du drikker forbrenner kroppen alkohol i stedet for fett. Dermed forbrant du neppe 2000 kalorier de dagene du drakk - regnestykket blir feil - og du gikk opp i vekt istedet for ned. Men som de andre har sagt er du på rett vei, og det er jo mye viktigere at livstilsendringen er varig enn at den er rask. Ikke gi opp :-)
AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #12 Skrevet 11. september 2012 Takk for tilbakemeldinger. Det gjør at jeg får ny motivasjon til å stå på videre. Jeg har lissom regnet med å gå ned 1 kg i uken og så på 1/2 kg som nederlag. Men som noen sa, det er kanskje lettere å holde vekta når man bruker god tid på å gå ned kiloene Jeg har i lange perioder levd på under 1000 kalorier om dagen, men har likevel ikke gått ned i vekt siden jeg sliter med å trene osv grunnet sykdom så da blir jeg mye stillesittende. Akkura dette skjønner jeg imidlertid ikke. For noen år siden skjedde det noe i livet mitt som gjorde at jeg mistet både livslyst og matlyst. I løpet av ca 2 uker spiste jeg omtrent ikke, det var ikke mange kaloriene jeg fikk i meg. En av ukene spiste jeg kun en banan og to knekkebrød, jeg klarte rett og slett ikke få i meg noe mat. Og jeg raste ned i vekt, tror jeg gikk ned 5-6 kg på de ukene. Så horfor funker det ikke slik hvis man spiser lite med vilje? (Ikke misforstå, jeg har ikke tenkt å sulte meg, men jeg forstår det bare ikke) Anonym poster: 33d9b012ab591f60cb96f8acf80bb8dd
Ryvre Skrevet 11. september 2012 #13 Skrevet 11. september 2012 Jeg sliter i tillegg med en hormonsykdom som gjør at jeg legger på meg fort da. Kan hende at den veide opp for lite mat også
Gjest Filleproletiet Skrevet 12. september 2012 #14 Skrevet 12. september 2012 Det er ofte tre faktorer som bidrar til treg vektreduksjon. 1. Du har begynt å trene og legger på deg muskler. Man legger ganske raskt på seg muskler i starten, og raten avtar etterhvert. Muskler veier mer enn fett, så selv om du kanskje bare har gått ned 4kg, så kan det være at du har lagt PÅ deg ett kilo muskler (avhengig av hvor mye du har trent vel og merke). Muskler trekker også mer vann, så det kan også være at du rett og slett inneholder noe mer vann enn tidligere. 2. Trener ikke hardt nok. Mange som nettop har begynt å trene har ikke lært seg å utholde smerte. Trening handler mye mer om å takle smerte enn det man tror. Da snakker jeg om GOD smerte, ikke smerte som resultat av at man trener feil (ledd osv), men smerte i form av og nå melkesyreterskel osv. Mye av det med å komme i god form handler om å holde ut. Etterhvert mestrer man det bedre. 3. Du spiser mer enn du tror. Stikker innom bensinstasjonen og kjøper ei pølse. "Unner" seg en sjokolade fordi man har trent. Skal man få det til må man være helt ærlig med seg selv. Uansett, 4kg på 2 mnd er ikke så aller værst. Hvis du setter det litt i perspektiv så er det 24kg på ett år, og ett år går fort.
Gjest alille Skrevet 12. september 2012 #15 Skrevet 12. september 2012 Hvis du spiser 11500 kcal en uke, ligger du ca 2500kcal i underskudd. For å ga miste en halv kg må du ligge 3500 i underskudd. Så vektnedgangen din er helt i tråd med hvor mye du spiser, hvis du ligger på ca 10-12000 kcal per uke. Og så må du huske at det er umulig å drive eksakt matte på dette området. Du kan telle så nøye du bare vil, men det er UMULIG å vite nøyaktig hvor mye du får i deg, fordi kalorimengden vil variere fra vare til vare, fra gang til gang, fra sesong til sesong. I tillegg er det vanskelig å vite nøyaktig hvor mye du forbrenner og hvor mye du trenger hver dag. Du sier at du trenger 2000kcal hver dag for å holde vekta - men det er slettes ikke sikkert! Det kan variere fra dag til dag, og det kan være at anslaget er helt feil (men gitt din vektnedgang virker det jo noenlunde riktig). Kalkulatorer på nett vil ikke gi deg noen fasit, de kan gi deg et anslag som i beste fall kan brukes som veiledning. Syns du skal fortsette slik jeg (selv om jeg synes 1300kcal er altfor lite...), du har en flott vektnedgang. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #16 Skrevet 12. september 2012 Det er ofte tre faktorer som bidrar til treg vektreduksjon. 1. Du har begynt å trene og legger på deg muskler. Man legger ganske raskt på seg muskler i starten, og raten avtar etterhvert. Muskler veier mer enn fett, så selv om du kanskje bare har gått ned 4kg, så kan det være at du har lagt PÅ deg ett kilo muskler (avhengig av hvor mye du har trent vel og merke). Muskler trekker også mer vann, så det kan også være at du rett og slett inneholder noe mer vann enn tidligere. 2. Trener ikke hardt nok. Mange som nettop har begynt å trene har ikke lært seg å utholde smerte. Trening handler mye mer om å takle smerte enn det man tror. Da snakker jeg om GOD smerte, ikke smerte som resultat av at man trener feil (ledd osv), men smerte i form av og nå melkesyreterskel osv. Mye av det med å komme i god form handler om å holde ut. Etterhvert mestrer man det bedre. 3. Du spiser mer enn du tror. Stikker innom bensinstasjonen og kjøper ei pølse. "Unner" seg en sjokolade fordi man har trent. Skal man få det til må man være helt ærlig med seg selv. Uansett, 4kg på 2 mnd er ikke så aller værst. Hvis du setter det litt i perspektiv så er det 24kg på ett år, og ett år går fort. Takk for tilbakemelding. Når det gjelder pkt 3 er jeg helt ærlig når jeg registrerer hva jeg får i meg. Ingen pølse på bensinstasjon, helt ærlig. Det kan bli en sjokolade innomellom, men svært sjeldent. Og da blir den registrert. Når det gjelder trening lurer jeg på en ting. Jeg trener ikke å helsestudio eller noe sånt, men jeg går/småjogger tur i skog og mark. Flere ganger i uka og meg godt tempo. Det er noe jeg liker og som jeg klarer å følge opp. Monner det når man vil ned i vekt? TS Anonym poster: 33d9b012ab591f60cb96f8acf80bb8dd
Gjest Filleproletiet Skrevet 12. september 2012 #17 Skrevet 12. september 2012 Takk for tilbakemelding. Når det gjelder pkt 3 er jeg helt ærlig når jeg registrerer hva jeg får i meg. Ingen pølse på bensinstasjon, helt ærlig. Det kan bli en sjokolade innomellom, men svært sjeldent. Og da blir den registrert. Når det gjelder trening lurer jeg på en ting. Jeg trener ikke å helsestudio eller noe sånt, men jeg går/småjogger tur i skog og mark. Flere ganger i uka og meg godt tempo. Det er noe jeg liker og som jeg klarer å følge opp. Monner det når man vil ned i vekt? TS Anonym poster: 33d9b012ab591f60cb96f8acf80bb8dd Ja, altså alt monner jo, men om hvorvidt du går ned i vekt avhenger som sagt av energibalansen. Hvor mye energi kroppen din forbrenner i løpet av en dag VS hvor mye energi du putter i den. Men det kan være helt fin trening å småjogge i skogen. Bra for beina. Hvor mye du forbrenner på turen avhenger helt av hvilket tempo du har, altså hvor mye du puster og peser, og hvor lenge du holder på. Mitt råd er å lage litt konkurranse av det, selv om det ikke behøver å være hovedfokus. Løp litt raskere eller litt lenger for hver gang. Ta tiden eller mål distanse. Trenger ikke være nøyaktig, men sett deg noen mål hver tur. Neste gang skal jeg løpe helt dit på en halvtime osv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå