AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #1 Skrevet 11. september 2012 Hva skjer når man skal gifte seg? Hva er normal rekkefølge på ting som skal ordnes? Tenker nå bare det rent praktiske 1. Forlovelse 2. Valg av dato 3. Ringe kirka? Jeg har virkelig ikke peil.. Anonym poster: 6f9432524eac3fdf09d65201fff53f68
Skjønningen Skrevet 11. september 2012 #2 Skrevet 11. september 2012 Det du ramser opp der er i rett rekkefølge etter min mening. Forlovelse først, så dato, så kirke, så lokale for selskap, så alt annet som følger med.
Gjest lisha Skrevet 11. september 2012 #3 Skrevet 11. september 2012 1. Forlovelse 2. Bestemme dato 3. FInne ut hva slags bryllup dere vil ha 4. Sette opp et budsjett og en foreløpig gjesteliste 5. Bestille kirke eller annen vielse 6. Bestille lokale og så kommer alt annet etterhvert ... kjole, valg av forlover, mat, drikke, underholdning, musikk, tilbehør, pynt til lokale osv..
Portvinpiken Skrevet 11. september 2012 #4 Skrevet 11. september 2012 Det er ihvertfall best å bestemme dato før man ringer kirken - og forlovelse eller ihvertfall bestemme seg for å gifte seg med hverandre er jo en god start... så hvorfor spørsmålet egentlig? Er det ikke åpenbart eller er det selve planleggingen TS tenker på?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #5 Skrevet 11. september 2012 Vi gjorde det slik: - forlovelse - fant en periode på to-tre uker hvor vi ville ha bryllupet - ringte vielsessted og selskapslokaler for å finne ut hva som var ledig når. Valgte den lørdagen hvor de to favorittene var ledige. Jeg vil anbefale å begynne å se seg etter selskapslokaler så fort som mulig - vi ble overrasket over hvor mye som var opptatt allerede. På høsten (altså ikke høyseson for bryllup), om over ett år. Anonym poster: 9ebe3f238f62f7f06c6e832d4faa3aca 1
Gjest Eurodice Skrevet 11. september 2012 #6 Skrevet 11. september 2012 Forlovelse er da slett ikke påkrevet i våre dager, når de fleste bor sammen i flere år og har (flere) barn før det blir snakk om bryllup. "Før i tiden" forløp det på denne måten: Fast følge en tid, det som kalles dating nå, forlovelse i kortere eller lengre tid, og bryllup. 2
juliane Skrevet 11. september 2012 #7 Skrevet 11. september 2012 Man er jo forlovet i perioden mellom frieri og bryllup.
marihihia Skrevet 11. september 2012 #8 Skrevet 11. september 2012 Vår rekkefølge: 1. Ble forlovet 2. Bestemte en periode på 6 uker vi ville gifte oss 3. Bestemte oss for et budsjett 4. Så på lokaler og tok den ene lørdagen dom var ledig neste sommer (så kunne ikke velge dato hvis vi ville ha det stedet) 5. Prest, kirke osv ordnet det lokale vi skal ha (men det følger med en bryllupsplanlegger son hjelper oss med alt)
Petalouda Skrevet 12. september 2012 #9 Skrevet 12. september 2012 her sliter jeg litt kjenner jeg. først snakket vi om å gifte oss. så fridde han og jeg sa ja - altså forlovet vi oss så ble det slutt så ble vi kjærester igjen så snakket vi om å gifte oss så bestemte vi dato .... og så har han spurt om jeg vil gifte meg med han sånn omtrent tretti ganger innimellom der, og jeg har stort sett sagt ja hver gang - ringene satte vi på for en måned siden, og så tok vi dem av og sendte dem til gravering - og hvilken dato som står i dem aner jeg ikke, for han vil visst fri til meg sånn heeelt på ordentlig også sier han .. så det er han som har bestemt gravering og dato. såeh ... *ler* uansett er det 304 dager og knapt tre timer til vi gifter oss - jippi
AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #10 Skrevet 12. september 2012 Man er jo forlovet i perioden mellom frieri og bryllup. Jeg trodde det samme som deg, men kom nettopp over noen som uttalte på Facebook: "Venter på at han skal fri, vi har jo tross alt vært forlovet i 12 år!" Ikke alle som deler det synet tydeligvis. TS, syns rekkefølgen din høres OK, men kanskje greiere å finne en periode? Ser for meg at hvis man "låser" seg på en spesiell dato kan det bli innmari skuffende å finne ut at man ikke får vielse eller lokale den dagen. Anonym poster: b38e61adf31ebc4a1332e8b0ed5ad124
Gjest kiara_pusen Skrevet 12. september 2012 #11 Skrevet 12. september 2012 Vi er ikke forlovet - heller ikke noe frieri i bildet. Bestemte oss tidlig for at vi har lyst til å dele livet sammen, ekteskapet er for at det skal være formelt og juridisk bindende for oss og våre kommende barn. Bryllupet skal være en fest! 1. Vigselsform 2. Kjole! :D 3. Tidsperspetiv (juni/juli 2013) 4. Booke viglser 5. Budsjett 6. Lokale etc
Amens Skrevet 12. september 2012 #12 Skrevet 12. september 2012 Vi bestemte oss vel først for når sånn sirka vi ville ha bryllupet også ble datoen bestemt av når det var mulig å gjenomføre vielsen vi ville ha (borgerlig på en lørdag), og kom resten etterhvert. Vi hadde ikke noe problemer med å finne lokaler, vi booket første valget 8-9 måneder før bryllupet. Det er vel strengt tatt noen fasit for hvordan man skal gå frem, men det er lurt å få dato på plass ganske kjapt for det er lettere å planlegge rundt det. Hva slags budsjett skal man ha og hvor mye kan man spare tiden i forveien? Trenger man cape til kjolen? Når har gjestene mulighet til å komme? Hvilke ingredisener er sesong betonte som man absolutt vil ha med?
Jade Skrevet 15. september 2012 #13 Skrevet 15. september 2012 1. Forlovelse (frieri/bli enige om å gifte seg) 2. Finne mulige datoer 3. Ringe kirken og sjekke hvilke datoer som er ledig og finne endelig dato 4. Finne lokale/catering så fort som overhodet mulig slik at dere får et godt lokale som ikke koster skjorta! Og som man gjerne kan ha med polvarer til. 5. Finne en god fotograf som ikke koster skjorta og som selger deg CD med høyoppløselige bilder så du kan bestille forstørrelser i fotolab/-butikk. Invitasjoner 3-4 mnd før bryllupet, gjerne tidligere om det skal være om sommeren eller i utlandet. Svarfrist en mnd før bryllupet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå