Gå til innhold

Frivillig barnehavere: Hvorfor vil dere ha barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes de som har barn også bør forklare seg ;)

Anonym poster: c39170c7fa0c1b7d4ac157e10d8531e5

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg følte at tiden var inne. Jeg trengte en ny dimensjon i livet mitt. Jeg begynte å se for meg så glade familiene våre ville bli for et nytt tilskudd til familien. Jeg hadde allerede hatt mange år med å sove lenge, kun tenke på meg selv og mannen, økonomisk frihet, og alt det der.

Jeg ønsket å vite hva greia med barn egentlig er. Mange spørsmål rundt MITT barn dukket opp. Vil han ligne på meg? osv. Jeg trengte også noe som fikk meg i kontakt med nye folk, jeg trengte å bli tvunget ut i all slags vær, og til å komme meg opp om morgenen. Jeg følte meg også litt utenfor i samtaler med kollegaer, følte meg på en måte litt mindre voksen.

Han er 2 år nå. Og verdens nydeligste, såklart ;) Men må innrømme at jeg innimellom tenker at jeg godt kunne ventet enda litt til. Det ER slitsomt!

Anonym poster: 7a58acd9c9fb675b8868bffc98f7b6db

Skrevet

Jeg var tenåring og hadde egentlig tenkt å vente til jeg var 30 og vurderte å adoptere fremfor å få egne barn, men ViPS..!!! ....der var jeg gravid, fikk en deilig liten pjokk. Jeg syntes at det var mye mer fantastisk og mindre slit enn jeg hadde trodd, så vi bestemte oss for å få en til ganske kjapt.

Skrevet

Jeg hadde ikke noe ønske om barn før jeg var ca 35 år gammel. Da hadde jeg endelig møtt drømmemannen, og vi hadde nettopp giftet oss. Hadde kjøpt stor leilighet og begge hadde fast jobb. Det begynte å bli på tide å prøve før det ble for sent.

Så i mitt tilfelle var det mer omstendighetene som lå til rette for det enn et brennende ønske om å ha en baby i armene. Jeg ville ikke risikere å bli eldre og angre på at vi ikke fikk barn.

Nå har vi fått to, og jeg er veldig glad for valget vi tok, selv om jeg fremdeles trives mer med voksne rundt meg enn med barn. Mine egne barn er unntaket, selvfølgelig :)

Skrevet

Jeg ønsket å lage min egen familie.

• Liker 1
Skrevet

Jeg følte at tiden var inne. Jeg trengte en ny dimensjon i livet mitt. Jeg begynte å se for meg så glade familiene våre ville bli for et nytt tilskudd til familien. Jeg hadde allerede hatt mange år med å sove lenge, kun tenke på meg selv og mannen, økonomisk frihet, og alt det der.

Jeg ønsket å vite hva greia med barn egentlig er. Mange spørsmål rundt MITT barn dukket opp. Vil han ligne på meg? osv. Jeg trengte også noe som fikk meg i kontakt med nye folk, jeg trengte å bli tvunget ut i all slags vær, og til å komme meg opp om morgenen. Jeg følte meg også litt utenfor i samtaler med kollegaer, følte meg på en måte litt mindre voksen.

Han er 2 år nå. Og verdens nydeligste, såklart ;) Men må innrømme at jeg innimellom tenker at jeg godt kunne ventet enda litt til. Det ER slitsomt!

Anonym poster: 7a58acd9c9fb675b8868bffc98f7b6db

Det jeg uthevet er samme grunnene til at jeg fikk hund =p

Artig.

• Liker 8
Skrevet

Hadde lyst til å starte egen familie sammen med samboeren min, følte vi var klar for å få et nytt familiemedlem, behov for å få mer ansvar.

Tror også det var mye biologisk inni bildet.

Har ikke de samme følelsene nå. Har ett barn og har det kjempefint med det. Har ikke kjemplyst på flere, men føler vel at det snart er på tide å utvide med en til når det første har blitt så stort.

Skrevet

Syns dere ikke det er egoistisk å lage barn bare fordi dere vil lage en egen familie, fordi foreldrene deres gjerne ville ha barnebarn eller så dere slipper å bli ensomme når dere blir gamle? Burde man ikke få barn bare på grunn av kjærligheten man føler for barn, og ikke fordi man vil lage noe som minner en om seg selv og partneren, eller for å få en omsorgsarbeider når man blir gammel?

Anonym poster: fd9b13c8434a26bddbd0b27d27ca5027

• Liker 4
Skrevet

Syns dere ikke det er egoistisk å lage barn bare fordi dere vil lage en egen familie, fordi foreldrene deres gjerne ville ha barnebarn eller så dere slipper å bli ensomme når dere blir gamle?

Hvem har sagt at det ikke er egoistisk å få barn? Man gjør det vel for å berike sitt eget liv?

• Liker 2
Skrevet

Jeg ønsker meg barn fordi:

- Jeg har så mye kjærlighet og omsorg å gi

- Jeg ønsker å ta del i livet til et lite barn fra første minutt, lære det nye ting, se det vokse, lære det å kjenne, oppdra det!

- Jeg syns det er helt utrolig at to mennesker kan lage et perfekt lite menneske sammen, og ønsker ikke å gå glipp av det

- Jeg føler på meg at jeg vil bli en god mor, jeg er villig til å gjøre alt for barnets beste, er veldig omtenksom og empatisk av person

- Jeg har alltid sett for meg og gledet meg mye til å bli gravid og til å være mamma, for meg har det alltid vært sånn jeg har sett for meg fremtiden

- Det er noe helt spesielt som knytter meg og mannen sammen, det er noe vi må samarbeide om, noe vi må gå inn for i lag, noe som alltid vil være der

- Jeg ønsker å ha ett eller flere barn å dele opplevelser med: feire jul, ta de med på ferie, første skoledag, bursdager osv.

- Jeg ønsker å ha en familie når jeg blir gammel, gjerne barnebarn også!

- Jeg er veldig glad i barn, ønsker meg ett som faktisk er mitt, ikke feks. å jobbe i barnehage

- Jeg kjenner det rett og slett inni meg når andre blir gravide og får barn, at jeg blir bittebittelitt sjalu og at jeg gleder meg til det blir min tur :)

Anonym poster: f3fd81911edf25f27317afbd164cafa0

Skrevet

Hvem har sagt at det ikke er egoistisk å få barn? Man gjør det vel for å berike sitt eget liv?

Alle de som skriver "dere som ikke vil ha barn er noen store egoister!" De må jo mene at de selv ikke er egoister.

• Liker 3
Skrevet

Syns dere ikke det er egoistisk å lage barn bare fordi dere vil lage en egen familie, fordi foreldrene deres gjerne ville ha barnebarn eller så dere slipper å bli ensomme når dere blir gamle? Burde man ikke få barn bare på grunn av kjærligheten man føler for barn, og ikke fordi man vil lage noe som minner en om seg selv og partneren, eller for å få en omsorgsarbeider når man blir gammel?

Om det kun er kjærlighet for barn, kan man heller jobbe på barnehjem eller barnehage. For å ønske eget må man nesten legge til litt egoisme. Og det er ikke noe galt i det.

• Liker 5
Skrevet

Egentlig et godt spørsmål. Har ikke tenkt over hva som er grunnen til at jeg ønsker meg barn, men det er jo litt fordi jeg er veldig glad i barn, og jeg vil ha noen å vie all min oppmerksomhet til, jeg vil føle på morskjærligheten og morsinstinktet. Jeg vil se et barn vokse opp, og oppdra det til å bli et sunnt og godt menneske. Jeg vil ha noen å gi all min kjærlighet og omsorg til. Og jeg vil ha en familie.

Skrevet

Instinkt liker jeg å kalle det. Jeg har noen særs sterke gener og det faller meg naturlig å ville sende disse videre.

Anonym poster: af103a917aa411debe1b237ff863316f

Gjest Badebuksa
Skrevet

Det er egoistisk å planlegge, og få barn. Men det gjør ingenting så lenge man sørger for at barnet har det det trenger, og har en fin og trygg oppvekst.

Sånn, nå vet vi det!

• Liker 1
Skrevet

Vel, for min del handler det ikke bare om egoisme men også alturisme. Dermed er jeg vel ingen av delene?

Anonym poster: af103a917aa411debe1b237ff863316f

Skrevet

Jeg synes det er veldig vanskelig å finne en god begrunnelse. Det nærmeste jeg kommer er nok at jeg ville ha flere å elske, og oppleve privilegiet det er å få være med på at et menneske vokser opp og følge utviklingen.

Gjest Purple Haze
Skrevet

En må huske på at hvis folk ikke ønsket å få barn, hadde ingen av oss sittet her i dag ;) Vi er alle produkter av biologi, miljø, tanker og følelser.

For min egen del har jeg alltid visst at jeg ville ha barn, helt fra jeg var barn selv. Trillet alle ungene i nabolaget, passet barn, ble tante da jeg var 7 år og hadde niesen på slep, ønsket å utdanne meg til å jobbe med barn, og drømte om familie. Tror det rett og slett bare lå veldig dypt i meg at barn var det som ga livet mitt mening.

Ble mor første gang som 20-åring, og nr 2 kom da jeg var 24. Ville ha flere også, men naturen satte en stopper for det. Utdannet meg til førskolelærer, og har jobbet med barn hele livet. Jeg er rett og slett genuint opptatt av barns oppvekstvilkår og synes det er utrolig spennende å få være en del av barns utvikling og vekst. Både mine egne (som nå er voksne), og andres barn.

• Liker 1
Skrevet

Fordi barn er det mest fantastiske jeg kan tenke meg i livet :)

Anonym poster: ba534ab72489aa527b8fcfa17d14af46

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...