Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. september 2012 #1 Skrevet 10. september 2012 Jeg har ikke strikka på lenge og når jeg da begynte igjen, så bomma jeg litt på antall masker som ble lagt opp (strikke etter oppskrift? Nei slikt driver man da ikke med må vite). Så nå vil jeg tove denne, men bare litt. Er ren ull (Eskimo fra Drops). Er en lue. Hvor mye skal jeg vaske denne på? Ullprogram eller finvask? Med eller uten skyllemiddel? Tørketromle? Vil ikke ha den for kompakt, men bare krympe litt. Jeg har seriøst ikke filla peil på toving annet en at jeg vet de vaskes mer kompakte.
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 10. september 2012 #2 Skrevet 10. september 2012 (endret) Jeg tror jeg ville prøvd 40 graders finvask først, siden du skal bare krympe den litt. Det er bevgelse kombinert med varme som avgjør hvor mye ulla toves, jo mer bevegelse og varme, jo mer blir det tovet. Jeg bruker bare en liten slump med grønnsåpe når jeg skal tove noe, uten tøymykner. Tørker det på badegulvet, eller på tørkestativ. Endret 10. september 2012 av Sjokoladebolle
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. september 2012 #3 Skrevet 10. september 2012 Takk da skal jeg prøve det. Og neste lue skal bli mer normal i maskeantall.
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 10. september 2012 #4 Skrevet 10. september 2012 Hvis lua blir tovet for mye likevel så kan du fylle en bøtte med varmt vann, og vide ut lua med hendene mens lua ligger i bøtta
Jane F. Skrevet 10. september 2012 #5 Skrevet 10. september 2012 Du kan også skylle den for så å ha den litt i tørketrommelen. For da har du mulighet til å stoppe og se inni for å følge med at den ikke tover for mye. Eskimo garnet tover veldig lett så vær forsiktig. Selv ullprogram på 40 grader kan tove.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 11. september 2012 #6 Skrevet 11. september 2012 Ja så brått at Eskimo egner seg meget godt til toving. Tror dette skal bli bra jeg. Skal bare montere lua, så hive den i maskina. Takk for gode tips.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 12. september 2012 #7 Skrevet 12. september 2012 40 graders finvask var for mye. Burde gjort som du sa Jane F. Den ble halvert i størrelse. Men ble en god og varm barnelue i hvert fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå