Gå til innhold

Noen reisetips om Cuba?

Singo

Anbefalte innlegg

Håper ikke det gjør noe at jeg spør i tråden din, ts

Leste plutselig på nett at "før man reiser til Cuba bør man vaksinere seg mot hepatitt A, difteri/tetanus og for lengre opphold: tyfoidfeber".

Har dere tatt?

Hadde ikke tenkt på dette med vaksine i det hele tatt jeg.. skal bare være et par uker med sånn typisk organisert turist-pakketur og bo på hotell osv.. men det er kanskje nødvendig likevel?

Anonym poster: bff2b5a6aa3d2897b0b7343065501aca

Generelt er det lurt å ta reisevaksiner når man drar utenfor Europa. Og vaksinene varer i 10-20år, så man trenger ikke å ta dem hver gang man skal på ferie.. Men det er mest for din egen del da.

Så vi har allerede tatt vaksinene for turen vår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generelt er det lurt å ta reisevaksiner når man drar utenfor Europa. Og vaksinene varer i 10-20år, så man trenger ikke å ta dem hver gang man skal på ferie.. Men det er mest for din egen del da.

Så vi har allerede tatt vaksinene for turen vår. :)

Jeg tok 3 stk før jeg dro til Cuba. Ikke alle var nødvendig. Men kjekt å ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok 3 stk før jeg dro til Cuba. Ikke alle var nødvendig. Men kjekt å ha!

Du skal være veldig forsiktig med å råde folk til å ikke ta vaksiner!

Vaksinasjoner:

Kort reise, under 3 uker til turistområder: Hepatitt A - Difteri/stivkrampe

Reise over 3 uker, dessuten: Tyfus - evt. Hepatitt B

Lengre opphold, dessuten: Hepatitt B - evt. Rabies (hundegalskap) - Tuberkulose

Malaria:

Det er ikke malaria på Cuba.

Denguefeber:

Viktig: Denguemyggen stikker hyppigst akkurat rundt soloppgang og solnedgang.

Det er denguefeber i hele Cuba, også i byene.

-------

Vanlig visa funker i havana og det er mange minibanker der, hvertfall.

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ikke vaksiner, var der bare to uker og ble heldigvis ikke syk, "bare" matforgiftet. Men det må man nesten regne med på Cuba tror jeg, eller kanskje jeg var for uforsiktig. Det finnes en vaksine for magen og, men jeg vet ikke om den er så effektiv. Ellers tror jeg det er lurt å ta de vaksinene som er anbefalt.

Endret av Miho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være veldig forsiktig med å råde folk til å ikke ta vaksiner!

Det har jeg på ingen måte gjort.

Selv var det noen som jeg "måtte" ta og en som hun sa var valgfritt. Altså ikke kjemperelevant for Cuba.

Men jeg tok hele pakken.

Tror det er en av de man må dra å få påfyll på 3 ganger. To ganger med noen ukers mellomrom og en gang 5-6 måneder etterpå (som jeg tok etter reisen. Den varer livet ut, tror jeg) Hepatitt B kanskje.

Iallefall. Om jeg skal råde til noe. Er det å ta alt det du kan ta. For det er som sagt, kjekt å ha ved eventuelle reiser i fremtiden.

Ellers knasket jeg "Idoform travel" tyggetabletter hele turen. Det gjør jeg bestandig når jeg reiser i utlandet over lengre tid. Spiste masse mat fra gaten osv. Ble aldri syk.

Endret av Kmatis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers knasket jeg "Idoform travel" tyggetabletter hele turen. Det gjør jeg bestandig når jeg reiser i utlandet over lengre tid. Spiste masse mat fra gaten osv. Ble aldri syk.

Jeg spiste også idoform, ble likevel syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiste også idoform, ble likevel syk.

Slik er det. Treffer man på de "riktige" bakteriene. Hjelper idoform deg lite.

Endret av Kmatis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei,

Du som har reist en måned på Cuba. Hva sånn omentrent kan man regne med å bruke der? Skal dit i vinter. Planlegger å reise rundt, men fortrinnsvis å bo i casas particulares.

Gleder meg voldsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du som har reist en måned på Cuba. Hva sånn omentrent kan man regne med å bruke der? Skal dit i vinter. Planlegger å reise rundt, men fortrinnsvis å bo i casas particulares.

Gleder meg voldsomt!

Koster alt fra 15-30 CUC for en natt i casas particulares. Så kanskje 15 for frokost og middag).

(25+10+5 = 40 CUC / ca 230 NOK)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meg og ei venninne som skal dra dit sammen, og skal være der i ca 3uker. Vi lander i Havana, og vi tenkte å være i byen i noen dager først. Og så drar vi til andre steder. Men er det lett å komme seg rundt på Cuba? Med buss f.eks?

Hold dere langt unna Varadero.

Det er noen år siden jeg var på Cuba, men mener det var forholdsvis

greit å reise rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med myggnett? Bør jeg ha med meg det? Er det mye mygg og insekter der..?? :P

Relativt lite insekter. På innlandet kan det være en del mygg. Så det kan komme godt med.

Hadde selv et med. Men brukte det ikke i løpet av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isla de la Juventud! En fantastisk øy men helsebringende vann du kan bade i og føle deg som ny etterpå!

Må ta båt og det lokale busselskapet (Astro) kan være litt komplisert men er verdt det.

Kan også fly dit..men det vil jeg tro er en del dyrere

Er i alle fall en opplevelse for livet - bare den øya:)

Anonym poster: d47de9d10c09581dec21dbc304742544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 uker senere...
Gjest Stjerner og planeter

No er det 14 år sidan eg var på Cuba...

Eg huskar at dei var galne etter amerikanske dollar. Du kom veldig langt med dei. Ta med gåver! Kaffi, hygieneartiklar er mangelvare.

Ellers så er nattelivet med dans, kafe, restaurant fantastisk. Folket er veldig imøtekommande og hyggelege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

No er det 14 år sidan eg var på Cuba...

Eg huskar at dei var galne etter amerikanske dollar. Du kom veldig langt med dei. Ta med gåver! Kaffi, hygieneartiklar er mangelvare.

Ellers så er nattelivet med dans, kafe, restaurant fantastisk. Folket er veldig imøtekommande og hyggelege.

Syntes å huske det var så mye avgifter på dollaren. Slik at man helst bure holde seg unna den. Ihvertfall for oss turister. Såpe og klær tror jeg er populært. Men kaffe dyrker de mye av selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg skal backpacke i Cuba i ca 5 uker til sommeren. Noen som har anbefalinger til reiserute? :)

Anonym poster: 5e9252b495927746b9f3f716ce82a60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Dollaren er "avskaffet" på Cuba. Et av de siste geniale trekkene til Fidel. Cuba kreerte sin egen dollarerstatning; "pesos convertibles". Så de bruker to valutaer på Cuba. Den ene som de betaler lønninger med og som man kan kjøpe basisvarer for. Den andre til bruk for turister og til å kjøpe luksusvarer for. Målet var å bli kvitt den særegne dollarhandelen som var så vanlig i østeuropeiske stater før kommunismens fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...