Gå til innhold

Noen reisetips om Cuba?

Singo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Badebuksa: Tror du Cuba er kommunistisk må du lese deg opp på både hva kommunismen står for og hvordan Cuba blir regjert. Det har vært noe i rettingen av kommunisme en gang. Det er en stund siden.

On topic: Cuba er fantastisk. Backpacket selv en måned rund på Cuba i sommer.

Som Sofie skriver ovenfor er er Vinjales en fantastisk by. Liten, men med masse fin natur!

Trinidad er en fin gammel by, men det er det. Holder en dag der, syntes jeg.

Ellers er Varadero en bra plass for typiske turist aktiviteter: Strender og all-inklusive-hotell.

For en del folk faller ikke Havana i smak. Mye mas og selgere. Men personlig var det en by jeg likte meg veldig godt i.

Har ikke vært på østkanten av Cuba. Tror det er mye fint å se der også.

Hvor lander du?

Hva har du planer om?

Familie og all-inklusive-hotell?

Feste-ferie med venninner?

Backpacking?

Med kjæreste og reise rundt?

God tur!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at Cuba er forferdelig! Strengt og militært.

Og kommunistisk. Huff!

Du tar feil. Cuba er et fantastisk reisemål. Jeg tror du sammenligner Cuba med Iran, noe som ikke stemmer. Cuba er et liberalt land for turister.

Anonym poster: 79a83bfb650a678b79b54eb1533f6444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Du tar feil. Cuba er et fantastisk reisemål. Jeg tror du sammenligner Cuba med Iran, noe som ikke stemmer. Cuba er et liberalt land for turister.

Anonym poster: 79a83bfb650a678b79b54eb1533f6444

Åjavel, var spansklæreren min som hadde vært der, hun hadde ikke et positivt inntrykk (hvis man drar steder som ikke er reisemål for turister)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er fint for turister det, men ikke for de som bor der. Staten eier alt og de kan få maxbeløp som lønn og de får en kyllig og 2 kg ris hver måned. Dette er for at de ikke skal ha råd til å forlate øya. Om de prøver å rømme, er det minst 10 år bak murene som straff. Det er mennesker hver dag som prøver å komme seg vekk fra cuba. De som kommer seg over er ofte de som har slektninger i et annet land. De må betale store summer for at noen skal hjelpe dem. Dette er selvfølgelig helt ulovlig.

Faren til ei venninne jeg fikk på cuba sitter i fengsel hvor han er dømt til 10 år fordi han brukte en lastebil til å frakte en gruppe mennesker til stedet de blir tatt over ulovlig av båt.

Om staten oppdager at man plutselig får seg nye ting, som f.eks mobil og fyller korte en del ganger (noe de har full kontroll over) så ringer de og spør og graver for å sjekke hvor personen har fått pengene fra.

Om noen som bor der snakker stygt om Cuba, kan de ende opp i fengsel i mange mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badebuksa: Tror du Cuba er kommunistisk må du lese deg opp på både hva kommunismen står for og hvordan Cuba blir regjert. Det har vært noe i rettingen av kommunisme en gang. Det er en stund siden.

On topic: Cuba er fantastisk. Backpacket selv en måned rund på Cuba i sommer.

Som Sofie skriver ovenfor er er Vinjales en fantastisk by. Liten, men med masse fin natur!

Trinidad er en fin gammel by, men det er det. Holder en dag der, syntes jeg.

Ellers er Varadero en bra plass for typiske turist aktiviteter: Strender og all-inklusive-hotell.

For en del folk faller ikke Havana i smak. Mye mas og selgere. Men personlig var det en by jeg likte meg veldig godt i.

Har ikke vært på østkanten av Cuba. Tror det er mye fint å se der også.

Hvor lander du?

Hva har du planer om?

Familie og all-inklusive-hotell?

Feste-ferie med venninner?

Backpacking?

Med kjæreste og reise rundt?

God tur!

Det er meg og ei venninne som skal dra dit sammen, og skal være der i ca 3uker. Vi lander i Havana, og vi tenkte å være i byen i noen dager først. Og så drar vi til andre steder. Men er det lett å komme seg rundt på Cuba? Med buss f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meg og ei venninne som skal dra dit sammen, og skal være der i ca 3uker. Vi lander i Havana, og vi tenkte å være i byen i noen dager først. Og så drar vi til andre steder. Men er det lett å komme seg rundt på Cuba? Med buss f.eks?

Bussene dere skal ta heter Viazul. Dit burde man dra å kjøpe billetter ca en dag i forveien. De har et godt rutenett mellom alle byene.

Ellers må man prute på alle taxiene. Den man tar fra flyplassen koster ca 25 CUC for en vei, frem og tilbake. Den kan man ikke prute på. Men på alle de andre er det bare å prute i vei.

Endret av Kmatis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussene dere skal ta heter Viazul. Dit burde man dra å kjøpe billetter ca en dag i forveien. De har et godt rutenett mellom alle byene.

Ellers må man prute på alle taxiene. Den man tar fra flyplassen koster ca 25 CUC for en vei, frem og tilbake. Den kan man ikke prute på. Men på alle de andre er det bare å prute i vei.

Ok, dette er jo kjekt å vite. Da lurer jeg også på været, blir det kjøligere på kveldene? Vi skal reise med en ryggsekk, og da begrenser jo hvor mye vi kan ha med oss. Og jeg er dårlig på å pakke lett; pakker alltid for mye! :P Hva er lurt å ta med hjemmefra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er lurt å ta med hjemmefra?

Det generelle rådet om å pakke lett for så å kjøpe hva du trenger underveis, gjelder ikke for Cuba. Pga usa's handelsembargo kan du regne shopping som fraværende, og det lille av du får kjøpt av klær o.l. koster like mye som her hjemme. Så pakk alt du trenger på turen. Temperaturen er derimot rimelig stabil døgnet/året rundt så varme klær trenger du heldigvis ikke :) Max en tynn jakke og en langbukse (til reisa), ellers sommerklær.

Ta med gaver! De trenger alt der borte. Pent brukte sommerklær, såper, basice ting. Slike artikler de ellers må bruke penger på å kjøpe overprisa med tragisk lave lønninger. Legg igjen på overnattingsstedet eller gi til trengende. Takknemligheten er overveldende.. Bare ikke gi til tiggerne, den jevne cubaner hater dem.

Skjønt land; menneskene, musikken, klimaet.. Og helt anderledes enn alt annet :) Gled deg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det generelle rådet om å pakke lett for så å kjøpe hva du trenger underveis, gjelder ikke for Cuba. Pga usa's handelsembargo kan du regne shopping som fraværende, og det lille av du får kjøpt av klær o.l. koster like mye som her hjemme. Så pakk alt du trenger på turen. Temperaturen er derimot rimelig stabil døgnet/året rundt så varme klær trenger du heldigvis ikke :) Max en tynn jakke og en langbukse (til reisa), ellers sommerklær.

Ta med gaver! De trenger alt der borte. Pent brukte sommerklær, såper, basice ting. Slike artikler de ellers må bruke penger på å kjøpe overprisa med tragisk lave lønninger. Legg igjen på overnattingsstedet eller gi til trengende. Takknemligheten er overveldende.. Bare ikke gi til tiggerne, den jevne cubaner hater dem.

Skjønt land; menneskene, musikken, klimaet.. Og helt anderledes enn alt annet :) Gled deg!

Takk for alle tipsene! :)

Skal huske på dette når jeg skal pakke sekken. Men er det noen muligheter for å vaske klær der? Om det er noen vaskeri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tipsene! :)

Skal huske på dette når jeg skal pakke sekken. Men er det noen muligheter for å vaske klær der? Om det er noen vaskeri?

Dere blir mest sannsynlig å bo i "Casa Particulares" mesteparten av tiden. Den er noe ala "Bed & Breakfast".

De serverer som oftest frokost og middag. Og kan vaske klærne dine for en liten slant.

Husk å bo på casas som er offentlig registrert (de skriver deg inn i den blå boken). De er 99.9% trygge å bo på.

Ellers er Cuba et utrolig trygt land å reise rund i. Selv for jenter alene.

Men man kommer selvsagt lagt med sunt folkevett. ;)

Lykke til og ha en fortreffelig reise!

Endret av Kmatis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Penger:

Det er to valutaer i Cuba. CUC (Cuban Convertibles Peso)

og Cuaban national pesos.

CUC er den valutaen dere blir å bruke til vanlig.

Pesos er en gammel valuta og kan som oftest kun brukes til kjøpe ting på gaten (mat, tjafs fra boder osv.)

Det er endel som plages med å få tatt ut penger. Har hørt at MasterCard kan være problematisk.

Selv hadde jeg et Visa debitkort og et Visa kredittkort (som backup). Det viste seg at debitkortet ikke virket. Så ble nødt til å bruke kredittkortet på reisen. Noe som man uansett burde gjøre. Med tanke på at man er forsikret om man skulle bli svindlet.

Hvis alt feiler. Så har dere en Norsk ambassade i Havana. Bare slik at dere har det i bakhodet.

Spansk:

I Cuba er det faktisk en stor del av befolkningen som ikke kan Engelsk. Så det kommer godt med å kunne litt Spansk. Selv kunne jeg ikke noe, utenom "Hola". Men kjøpte meg Lonely Planet sin Spanske reisehåndbok.

Ofte er det de som jobber i turistbransjen som kan en del Engelsk. Desto lengre man drar vekk fra storbyene. Synker engelskkunnskapene rimelig fort.

Husk også å ha en reiseforsikring. Det burde man ha uansett hvor man reiser. Selv kjøpte jeg Europeiske som er bra for folk som reiser i utlandet. (gjelder ikke bare for Europa)

Ser det ble litt mye skribling. Men håper dette kan hjelpe.

Endret av Kmatis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lov å reise inn i cuba uten reiseforsikring. Minibankene i hovedstaden funker som i alle andre land. Man trenger ikke kredittkort som det blir nevnt her. Vanlig visa fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mange minibanker rundt om. Hvis det i det hele tatt finnes er det bare i Havana og kanskje Varadero pga. det er den største/eneste "turistfellen". Som oftest var det egne banker hvor man tar ut penger. De finner man som oftest i selv små byer.

Mitt Visa debit virket virket i Canada rett før jeg kom dit og Norge rett etter. Men ikke i Cuba. Men er enig, tror Visa skal fungere i utgangpunktet. Er ikke helt sikker på hva som er normalt. Men møtte opp til flere som måtte dra til ambassadene for å få penger pga. kortene ikke virket.

Endret av Kmatis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et tips som er å kunne litt spansk.. Spesielt hvis du må på sykehus/apotek er det greit, ikke alle som kan engelsk.

Har faktisk kjøpt meg spansk parlør. Skal prøve å lære meg litt spansk på turen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det gjør noe at jeg spør i tråden din, ts

Leste plutselig på nett at "før man reiser til Cuba bør man vaksinere seg mot hepatitt A, difteri/tetanus og for lengre opphold: tyfoidfeber".

Har dere tatt?

Hadde ikke tenkt på dette med vaksine i det hele tatt jeg.. skal bare være et par uker med sånn typisk organisert turist-pakketur og bo på hotell osv.. men det er kanskje nødvendig likevel?

Anonym poster: bff2b5a6aa3d2897b0b7343065501aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...