lell Skrevet 10. september 2012 #1 Skrevet 10. september 2012 Hei. Nå var jeg inne på rommet til min datter igjen, og sitter her i et stort sukk... Senga var ikke redd, det lå klær i senga, det var skitne sokker på gulvet, et par joggebuksa, og på bordet lå det dongeribuksa.. Jeg har snakket med henne X antall ganger om dette! Jeg har sagt at en ting er at det er rotete, en annen ting er at hun roter slik med klær. Jeg har sagt at i senga skal hun jo sove, så det skal være renest mulig. Ikke full av en blanding av rene og skitne klær, ikke uredd slik at venninner sitter direkte oppå lakenet.. Jeg har sagt at jeg forventer at hun holder klærne ryddig! HVORFÅR driter hun i dette? Jeg blir så frustrert!!!! Hva kan jeg gjøre? Det nytter jo ikke å snakke med henne! Husarrest vet jeg ihvertfall at ikke hjelper, hun er ikke typen til å ræke og vil ikke bry seg om det.. Sukk!!
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #2 Skrevet 10. september 2012 Kan du ikke bare la det være rotete da? La klærne ligge der de ligger, så ser hun selv at klærne ikke vasker seg selv på mystisk vis. det er forresten sunnere å la senga være uoppredd visstnok. Så både jeg og mannen er veeeeldig sunne på det punktet. Anonym poster: 033fe753f0137746a0c3fde13f34df87 4
lell Skrevet 10. september 2012 Forfatter #3 Skrevet 10. september 2012 Kan du ikke bare la det være rotete da? La klærne ligge der de ligger, så ser hun selv at klærne ikke vasker seg selv på mystisk vis. det er forresten sunnere å la senga være uoppredd visstnok. Så både jeg og mannen er veeeeldig sunne på det punktet. Jeg går aldri og plukker opp klær til vask!!! Det gidder jeg ikke! Når det gjelder å re opp senga så synes jeg at man må gjøre det før man får besøk, ekkelt å ha folk sittende oppå lakenet ditt! Ellers rer ikke jeg opp min egen seng, men den brukes ikke slik som jenta sin seng. Anonym poster: 033fe753f0137746a0c3fde13f34df87
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #4 Skrevet 10. september 2012 Bare la det flyte. Du kan kjøpe en skittentøyskurv som hun kan ha på rommet sitt og så ber du henne om å komme med den når den er full. Det er den beste måten å lære henne på. Anonym poster: 0ed0e129cf170a447e143aa728997fa4 1
ViljaH Skrevet 10. september 2012 #5 Skrevet 10. september 2012 Enten la det flyte og si det skal ryddes opp ordentlig en gang i uka (viktig å lære seg å gjøre rent til helga i ung alder). Eller konfisker klærne som ligger strødd og behold dem i en måned. Det siste hvis du seriøst MÅ få slutt på at klærne ligger utover. Personlig synes jeg det er unødvendig å være så streng på det og hadde gått for første alternativ. 1
Gjest Normalfordeling Skrevet 10. september 2012 #6 Skrevet 10. september 2012 To alternativer som jeg ser det. Ikke plukk opp og ikke vask klær som ikke ligger i skittentøyskurven. Rydd opp og lemp alt i en søppelsekk og sett på loftet/utepoden.
lell Skrevet 10. september 2012 Forfatter #7 Skrevet 10. september 2012 Jeg plukker aldri opp, og vasker ikke annet enn det som er i kurven! Jeg vil bare at hun skal skjønne at det ikke er ok å slenge klær sånn! Det er heslig synes jeg, og forstår ikke at jenta ikke synes det er flaut når venninner kommer på besøk! Jeg rotet ikke sånn med klær da jeg var liten, og forstår da ikke at hun ikke kan høre på meg og holde orden på det eneste jeg ber om! Det er ellers rotete på rommet hennes, men klærne synes jeg hun må ta. Eller tar jeg helt feil her?? Vi har hund, så det sier seg selv at det er uhygienisk å slenge rundt med klær.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #8 Skrevet 10. september 2012 da jeg var yngre var pappa kjempe streng vis han ba oss rydde tingene og det ikke var gjort innen rimelig tid. så tok han det som lå på gulvet å kastet det. jeg lærte å rydde allefall:P Anonym poster: 5ad06314387c2449eda53269f5955ed8
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #9 Skrevet 10. september 2012 Rotete rom er litt sånn unger. Mine var det også. Merkelig nok så endret det seg da de flyttet hjemmefra. Anonym poster: b4d5d4087137d1ac93c3325b3ad4b01f
Kvist Skrevet 10. september 2012 #10 Skrevet 10. september 2012 (endret) Moren min klagde/kjeftet/maste på meg hele oppveksten om det der med klær på rommet. Etterhver resignerte hun og konkluderte med at når jeg ble voksen ville det gå over. Vel, jeg er 31 nå, og synes fortsatt at stolen ved siden av senga er et helt greit oppbevaringsted for klær som er brukt men ikke trenger vask. Ikke bretter jeg dem pent heller. Når jeg tar av meg en bukse jeg har brukt noen timer henger jeg den over stolryggen så den får luftet seg litt, og der blir den hengende til jeg skal bruke den igjen, eller til den sklir ned på stolsetet. Da som nå er det mitt rom, mitt tøy og jeg som vasker både klær og rom. Ser ikke helt hvorfor det skulle være noen andres sak. Mannen lar seg ikke plage av litt klær på min side av senga og døra lukkes om det kan komme fremmede/besøk opp i andre etasje. Edit: må legge til at jeg har det normalt rent og ryddig i resten av huset. Men klærne mine roter jeg som jeg vil med. Endret 10. september 2012 av Kvist 5
lell Skrevet 11. september 2012 Forfatter #11 Skrevet 11. september 2012 Moren min klagde/kjeftet/maste på meg hele oppveksten om det der med klær på rommet. Etterhver resignerte hun og konkluderte med at når jeg ble voksen ville det gå over. Vel, jeg er 31 nå, og synes fortsatt at stolen ved siden av senga er et helt greit oppbevaringsted for klær som er brukt men ikke trenger vask. Ikke bretter jeg dem pent heller. Når jeg tar av meg en bukse jeg har brukt noen timer henger jeg den over stolryggen så den får luftet seg litt, og der blir den hengende til jeg skal bruke den igjen, eller til den sklir ned på stolsetet. Da som nå er det mitt rom, mitt tøy og jeg som vasker både klær og rom. Ser ikke helt hvorfor det skulle være noen andres sak. Mannen lar seg ikke plage av litt klær på min side av senga og døra lukkes om det kan komme fremmede/besøk opp i andre etasje. Edit: må legge til at jeg har det normalt rent og ryddig i resten av huset. Men klærne mine roter jeg som jeg vil med. Ja, men der har vi den forskjellen igjen, at det er jo ingen som går inn på våres voksne soverom og henger.. Der kan det jo være rotete med litt klær, mens soverommet til en 10 åring brukes til å henge i.. Da syns jeg ikke det passe å ha nån skitne sokka på gulvet, og klær slengt rundt. Men men... Har nettopp snakket med henne igjen, og bedt henne forklare meg hvorfor hun gjør sånn, og svaret var at hun ikke husker det.. Men jeg synes det er rart å ikke huske å sette skitne sokker i skityentøyskurven når de ligg der rett forran deg på gulvet..
Gjest gjest17 Skrevet 11. september 2012 #12 Skrevet 11. september 2012 Synes ideen med å gi henne en skittentøysdunk til å ha på soverommet var bra, så får hun selv kommer med den når den full om hun vil ha rene klær. Hadde også vært streng på at rommet skal være ryddet til helga, ellers ingen ukepenger.
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 11. september 2012 #13 Skrevet 11. september 2012 La det være sånn. Hun lærer nok når hun finner ut at yndlingsgenseren hennes ikke kan brukes på skolen dagen etter fordi den ikke er ryddet på plass i skittentøyskurven
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2012 #14 Skrevet 12. september 2012 Hei. Nå var jeg inne på rommet til min datter igjen, og sitter her i et stort sukk... Senga var ikke redd, det lå klær i senga, det var skitne sokker på gulvet, et par joggebuksa, og på bordet lå det dongeribuksa.. Jeg har snakket med henne X antall ganger om dette! Jeg har sagt at en ting er at det er rotete, en annen ting er at hun roter slik med klær. Jeg har sagt at i senga skal hun jo sove, så det skal være renest mulig. Ikke full av en blanding av rene og skitne klær, ikke uredd slik at venninner sitter direkte oppå lakenet.. Jeg har sagt at jeg forventer at hun holder klærne ryddig! HVORFÅR driter hun i dette? Jeg blir så frustrert!!!! Hva kan jeg gjøre? Det nytter jo ikke å snakke med henne! Husarrest vet jeg ihvertfall at ikke hjelper, hun er ikke typen til å ræke og vil ikke bry seg om det.. Sukk!! Husarrest funker på mine unger siden det innebærer ingen besøk, ingen tv og ingen andre tekniske dubeditter.
Sophie-Ann Skrevet 13. september 2012 #15 Skrevet 13. september 2012 Jeg har en 10-åring som er som din. Jeg har nå gitt opp å mase, hun får heller bo i en svinesti. Jeg vasker heller ikke klærne hennes med mindre de ligger på vaskerommet. Jeg bryr meg ikke lenger, og det tar nok ikke lang tid før hun rydder, det er hverken kjekt eller særlig morsomt å ha besøk av venner/venninner når det ser ut sånn som det gjør nå. Man må velge sine kamper, dette er en kamp jeg ikke gidder å bruke energi på 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå