Piruette Skrevet 10. september 2012 #1 Del Skrevet 10. september 2012 Hei! Har et spørsmål. Har akkurat flyttet for meg selv, og kommer stadig over nye ting i matbutikken jeg egentlig aldri før har tenkt over. FEKS salt og pepper(!!). Hva er forskjellen på salt MED JOD og UTEN JOD? Hva anbefales? Og er det bedre å kjøpe kvern, eller gjør ikke dette noe forskjell på smaken? Takk for hjelp!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 10. september 2012 #2 Del Skrevet 10. september 2012 Pepperkvern er hjemme hos meg, et must. Ikke noe smaker som nykvernet pepper. Les dette om saltet JOZO er et av de mest kjente varemerker i Norge og er synonymt med salt. Før JOZO med jod kom på markedet, forekom det ennå struma pga. jodmangel. Valget av salt som jodbærer var ideelt ettersom vårt daglige saltinntak er relativt stabilt. JOZO uten jod 600 gr. og 1 kg er alternativet da jod i enkelte tilfeller er uønsket, f.eks. ved jodallergi. JOZO uten jod brukes også i større grad i strøk der det spises mye fisk. Bruker selv en del flaksalt eller havsalt. Synes ikke saltkvern er noe en må ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirius Skrevet 10. september 2012 #3 Del Skrevet 10. september 2012 Jeg synes pepper er hundre ganger bedre nykvernet. Og det er greit med en GOD kvern, de billiggreiene spytter ofte ut halve pepperkorn, ikke alltid like godt. Ang salt så er kvern praktisk i den forstand at man lettere klarer salte jevnt over maten synes jeg. Men det beste saltet er definitivt flatsalt eller havsalt. Så knuser du det bare mellom fingrene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest17 Skrevet 10. september 2012 #4 Del Skrevet 10. september 2012 Jeg bruker daglig min manuelle pepperkvern i fra Peugeot. Hadde tidligere de elektriske i fra samme merke men de ble satt bort da denne kom i hus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metamorf Skrevet 11. september 2012 #5 Del Skrevet 11. september 2012 Jeg har også Peugeot pepperkvern, og i tillegg har jeg en Apollo kvern med Maldonsalt. Veldig fornøyd med begge deler, de er i bruk hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 11. september 2012 #6 Del Skrevet 11. september 2012 Viss du ikkje et mykje fisk så er salt med jod veldig bra å bruke til alt frå pastavatn til brøddeigar. Jod er viktig å få i seg, og mangel på jod fører ikkje berre til struma og andre stoffskiftesjukdommar, men mangel på jod hos mor kan også føre til auka risiko for svangerskapsavbrot, spebarnsdød og utviklingshemmingar hos barn. Maldonsalt og anna flaksalt og grovt salt inneheld ikkje jod. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 11. september 2012 #7 Del Skrevet 11. september 2012 Og så må eg tilføye at jod-allergi er ei utruleg marginal diagnose som veldig få får, men som er brukt som svadaforklaring på all verdas diffuse symptom i alternativ-medisinen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå