Gå til innhold

Kommer vi til å klare oss økonomisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har stort huslån å betale på (14 000,-) i måneden. Mannen min tjener ca 22 000,- hver måned, mens jeg er student og har ca 10 000,- i måneden. Jeg må kjøre mye bil og bruker ca 3000,- i måneden på bensin. Vi har ingen barn, men en hund. Er det gode forutsetninger for at vi skal klare oss greit økonomisk?

Kom gjerne med sparetips :)

Anonym poster: 865ebf1778455ea80a105c588782301f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

14 + 3 = 17.

32 - 17 = 15

Med 15 000 igjen i måneden å leve for synes jeg det høres ut som dere kommer til å klare dere fint :) det er kanskje ikke så romslig, men helt greit!

• Liker 1
Skrevet

Litt vanskelig å si, siden vi ikke vet noe om forsikringsutgiftene, strømutgiftene, tv og nett osv. Men om du betaler ca 4000, og mannen din 10 000 på det lånet, så har dere ca samme utgangspunktet vi har her i heimen, og vi klarer oss bra.

Men! En ting vi har brent oss på, innkjøp av mat. Lag en matplan for hele måneden hvor dere skriver hva dere har til middag hver dag, så blir det ikke så mye dødkjøp i butikken. Og sjekk alltid når OBS har 10kr markedene sine ;)

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å sette opp et budsjett. Få med: Lån, evnt husleie (borettslag), kommunale avgifter, innboforskring, bilforsikring, årsavgift, strøm, drivstoff, mat, hundeutgifter, legeutgifter ol. Få med det viktige i dette budsjette. Altså det dere "må" bruke penger på. Årsavgift og lignende kan du dele på 12, (12 mnd) så får du det du må sette av per mnd. Ut i fra det lille du skriver ser det ikke så verst ut, ikke luksusliv, men ser ok ut, men du gir også for lite informasjon da du ikke sier noe om de 14000 inkl kommunaleavgifter eller husleie, du sier heller ikke noe om strøm og slike dyre ting.

Ut i fra det du skriver kan man jo raskt regne slik:

Lån: 14 000

Bensin: 3000

Mat: ca 5000

Hund: Aner ikke hva det koster

Strøm: 1000kr (igjen, aner ikkehvor stort hus dere har, så veldig vanskelig å gjette fram strøm)

Bilforsikring: 1000 (igjen, gjetting)

Dette er 27 000 kr, og dere har tilsammen 32 000. Prøv å sette deg opp et budsjett

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å sette opp et budsjett. Få med: Lån, evnt husleie (borettslag), kommunale avgifter, innboforskring, bilforsikring, årsavgift, strøm, drivstoff, mat, hundeutgifter, legeutgifter ol. Få med det viktige i dette budsjette. Altså det dere "må" bruke penger på. Årsavgift og lignende kan du dele på 12, (12 mnd) så får du det du må sette av per mnd. Ut i fra det lille du skriver ser det ikke så verst ut, ikke luksusliv, men ser ok ut, men du gir også for lite informasjon da du ikke sier noe om de 14000 inkl kommunaleavgifter eller husleie, du sier heller ikke noe om strøm og slike dyre ting.

Ut i fra det du skriver kan man jo raskt regne slik:

Lån: 14 000

Mat: ca 5000

Hund: Aner ikke hva det koster

Strøm: 1000kr (igjen, aner ikkehvor stort hus dere har, så veldig vanskelig å gjette fram strøm)

Bilforsikring: 1000 (igjen, gjetting)

Dette er 27 000 kr, og dere har tilsammen 32 000. Prøv å sette deg opp et budsjett

Du tok med bensin to ganger. Så det bilr vel 24.000 :)

Anonym poster: 9ea06acd1ee4fbe410c635267f809246

Skrevet

Dette er vel OT, men hvordan klarer du å bruke 3000 kr i mnd på bilen?

• Liker 1
Skrevet

Dette er vel OT, men hvordan klarer du å bruke 3000 kr i mnd på bilen?

Jeg kjører minst 8 mil hver dag.

Kunne tenkt meg ny bil nå som vi har hund da vi ikke har stasjonsvogn. Er billån en dårlig deal? Da må jeg vel også opp i pris på forsikring osv. Bilen jeg har nå er en gammel bil som jeg ikke kommer til å få så mye for når jeg selger den..

Skrevet

Jeg kjører minst 8 mil hver dag.

Kunne tenkt meg ny bil nå som vi har hund da vi ikke har stasjonsvogn. Er billån en dårlig deal? Da må jeg vel også opp i pris på forsikring osv. Bilen jeg har nå er en gammel bil som jeg ikke kommer til å få så mye for når jeg selger den..

Jeg såg litt rundt, og på den tiden jeg kjøpte meg bil.

Så var det NAF som hadde den beste renten.

Du får leite litt rundt å se hva de forskjellige stedene kan tilby mtp rente.

Skrevet

Jeg såg litt rundt, og på den tiden jeg kjøpte meg bil.

Så var det NAF som hadde den beste renten.

Du får leite litt rundt å se hva de forskjellige stedene kan tilby mtp rente.

Men klarer vi et billån i tillegg til lånet (2,4 mill) vi allerede har? Og dyr forsikring..? Dere mener sikkert at jeg er litt dum nå, men jeg er ung og uerfaren..

Skrevet

Det er litt vanskelig å mene noe om når vi ikke vet hvor mye penger dere bruker på annet enn huslån og bil. Som andre her har sagt, sett opp et budsjett! Så ser dere om det er rom for et billån i det hele tatt, og hvor stort det kan være.

Skrevet

Hvis dere betaler 14000 kr i mnd på et lån på 2,4 mill har dere enten dårlige rentebetingelser eller kort løpetid. Eller en kombinasjon av begge deler. Jeg ville økt løpetiden sånn at dere får lavere terminbeløp mens du fremdeles er student, så kan dere heller øke avdragene igjen når du får fast inntekt.

Skrevet

Ny bil hadde jeg droppet, med mindre verkstedskostnadene på gammel bil overstiger 3.000 per måned. For du vil minst måtte ut med så mye i billån.

Anonym poster: deb0764c1272b8d46238dd6498b507f9

• Liker 1
Skrevet

Husk også at bilforsikringen vil bli en del dyrere på ny bil enn gammel bil.

Anonym poster: deb0764c1272b8d46238dd6498b507f9

• Liker 1
Skrevet

Vi har stort huslån å betale på (14 000,-) i måneden. Mannen min tjener ca 22 000,- hver måned, mens jeg er student og har ca 10 000,- i måneden. Jeg må kjøre mye bil og bruker ca 3000,- i måneden på bensin. Vi har ingen barn, men en hund. Er det gode forutsetninger for at vi skal klare oss greit økonomisk?

Kom gjerne med sparetips :)

Bytt ut bil med månedskort til 250-550,-

Du bruker ca like mye i mnd på bil som andre studenter bruker på bolig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...