Gå til innhold

Valpen spiser ikke foret sitt.. Bytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig byttet fôr fra Labb til RoyalCanin til min engelsk setter- valp. Mest fordi hun røyter utrolig mye. Hun spiser veldig lite etter at jeg byttet, og lurer på hva jeg skal gjøre. Bytte fôr igjen, eller er det fordi hun er matlei?

Anonym poster: 118bc5b3f2a8cb38c2865a93279cc6fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Valper er ofte slik, så du trenger ikke bekymre deg! :) Husker du å skifte gradvis? Det er viktig. Vær også konsekvent med å ta vekk maten etter 15-20 minutter hvis hun ikke spiser, så hun lærer seg at maten forsvinner om hun ikke spiser den. Man kan få litt vondt i mammahjertet når valpen ikke spiser, men det er bare å være konsekvent! :)

Royal Canin er et veldig bra fór! Kan anbefale å helle en spiseskje matolje, eller helst fiske/selolje over maten. Den kan smake litt bedre, og det er dessuten veldig bra for pelsen og helsa generelt :)

Skrevet

Valpen vår spiste mye mer Labb enn annet kvalitetsfor. Bæsja mer og røyta mer på Labb også. Kan være valpen blir mett på mindre kvalitetsfor enn Labb

Gjest Badebuksa
Skrevet

Det er smaksgaranti på RC forresten, liker ikke hunden det, skal du få pengene tilbake eller noe.

Valper skal ikke faste, det er viktig at de eter.

Har du prøvd Vom og Hundemat?

Skrevet

Jeg har prøvd flere merker kvalitetsfor og ingen av dem har blitt spist i den mengden som produsenten anbefaler. Nå bruker jeg eucanuba og hunden dritet i det minste faste mengder som er lett å plukke opp samt at den ikke får ånde av det foret. Av og til blander jeg inn litt leverpostei, da går det nedpå :)

Skrevet

Bland litt leverpostei oppi, da tenker jeg alt går ned på høykant:)

Skrevet

Jeg har prøvd flere merker kvalitetsfor og ingen av dem har blitt spist i den mengden som produsenten anbefaler. Nå bruker jeg eucanuba og hunden dritet i det minste faste mengder som er lett å plukke opp samt at den ikke får ånde av det foret. Av og til blander jeg inn litt leverpostei, da går det nedpå :)

Regnet med at mine ikke var de eneste ja!:)

Skrevet

Regnet med at mine ikke var de eneste ja! :)

Tenkte jeg skulle tilføye at valpen har vokst i rekordfart til tross for at den (i flg produsenten osv) spiser lite. Målte henne opp mot de voksne tispene i raseklubben og hun var like stor som dem...enda er hun bare 6 mnd. Så om valpen trives så er det ingen grunn til å bekymre seg for at den spiser lite ;)

Gjest Fairydust
Skrevet

Det er smaksgaranti på RC forresten, liker ikke hunden det, skal du få pengene tilbake eller noe.

Valper skal ikke faste, det er viktig at de eter.

Har du prøvd Vom og Hundemat?

Det er virkelig ikke krise at en hund faster seg 1 dag. Utover det kan selvfølgelig være skadelig. Men en valp vil jo aldri sulte seg ihjel. Har den tilgang på mat, vil den spise når den trenger det. Enten den vil ha fòret eller ei. Saken er at Labb-fòret får ufattelig mye kritikk (ikke overraskende), og mange opplever dette fòret som bare "magefyll" som hunden må spise MYE av for å bli mett. Det kan godt hende at valpen blir mye lettere mett av Royal Canin fòret enn av Labb.

Du kan bytte tørrfòr om du vil. Det finnes jo mange flere tørrfòr-typer som er bra for hunden. Det viktigste er å finne et fòr som gir valpen din det den trenger. Det finnes forskjellige typer fòr for de forskjellige rasene også.

Det du må gjøre er å passe på vekta på valpen din, at den ikke går ned i vekt. At den er fin i formen og aktiv. :) Om den er det, er det ingenting å bekymre seg over.

Skrevet

Hunden min får nå 50/50 vom og hundemat, og RC. Han spiser mye større mengder RC enn hva han gjør V&H, igjen har han fått labb og der spiste ha ufattelig store mengder med for, i tilegg ble han tynnere på labb! (Nodløsning vi måtte bruke når vi ikke hadde tilgang til noe annet akkurat da)!

Skrevet

Bland litt leverpostei oppi, da tenker jeg alt går ned på høykant:)

Mange gode tips her, dette er ikke et av de. Begynner du med den blandingen kan du belage deg på et liv med å blande mer og mer snop i maten for å få hunden til å spise. Bare tull.

Jeg ville heller sett på feks foringsrutiner. Du sier ingenting om hvor ofte du forer eller hvor lenge du lar skåla stå, feks. For det første kan valpene med hell få tre måltider om dagen. De blir fort mette og trenger gjerne å få maten delt opp i flere måltider enn det en voksen hund trenger. Hvor lenge lar du matskålen stå? Sett maten ned, si vær så god og la den stå i toppen 10 minutter. Kanskje ikke mer enn 5. Spiser den ikke, nei, synd for den, vent til neste måltid, gjenta prosedyren. Hunden må spise når den får maten, mange hunder har en tendens til å spise lite om de har fri tilgang.

Ellers er jeg heller ikke enig i at det går greit så lenge den spiser det den vil selv om det er under anbefalt. Valper vokser fort og skal utvikle seg mye, og det er helt vesentlig at de får i seg alle de næringsstoffene de trenger for å utvikle seg rett.

Nå vet jeg ikke om du gjør alt dette over, da du ikke skriver noe om det, men jeg nevner det for det. Om valpen fortsetter å spise lite ville jeg forsøkt et annet for (her har feks hills alltid vært foretrukket når det kommer til smak, evt vom og hundemat om du gidder å råfore). Utover det ville jeg også bløtt opp foret (sett neste måltid i bløtt når du forer et måltid). Dermed får valpen i seg maten på en mye bedre måte. Kroppen rekker ofte ikke å bryte opp de tørre, harde forkulene og masse energi går tapt. Bløt det opp så har valpen mye bedre sjans til å ta opp næringen i maten.

Lykke til! :)

Skrevet

Må nevne at vi har jakthund som fungerer utmerket på Labb-foret, selv om det visstnok skal være "drittfor". Avføringen hans er nærmest svart, og han bæsjer omtrent bare 1 gang om dagen da han tar opp næringa så godt :) Så det er veldig individuelt med hvilket fór som fungerer for en hund, det gjelder bare å finne det som passer din best :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...