Gå til innhold

Vil komme tilbake i form, trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en jente på 22 år som for ca 1 år siden, sluttet ganske brått å trene (ble sliten pga mye jobb). Og kostholdet ble verre og verre. Etter dette har det bare gått en vei - nedover, og med det blir kostholdet verre og verre, og jeg blir latere og latere for hver dag som går.

Nå har jeg kommet til et punkt hvor jeg har fått nok. Jeg sover gjerne helst til 12. Jeg går fra sengen rett til sofaen. Og blir der helst så lenge som mulig. Jeg blir helt andpusten bare av å gå opp en trapp og tungpustet bare jeg gjør dagligdagse ting som å vaske gulvet.

Jeg har ingen motivasjon, men viljen begynner å komme til meg. Jeg vil begynne NÅ, idag! Men det har jeg sittet i sofaen og sagt siden kl 10 dag. Utsettelse, utsettelse..

Jeg veier 50 kg. Ønsker meg en større, sterkere og strammere kropp. Jeg vil altså opp i vekt, og få vekk det unødige fettet jeg har fått rundt magen og lårene. Cellulittene ikke minst, har begynt å vise seg.

Trenger hjelp av dere!

Hvor skal jeg begynne, når jeg er i så dårlig form som jeg er nå? Jeg prøvde å jogge en tur for etpar uker siden, og det var ikke mange metrene jeg kom før jeg måtte stoppe og gå. Og svetten silrenner.

Og hva kan/skal jeg spise? Jeg er så lei av folk som sier "Du er jo så tynn, så du kan jo spise hva du vil". FEIL. For det første vil jeg opp i vekt. Bygge muskler. For det andre vil jeg spise mat som gir meg energi, og jeg vil spise mat som gir meg en sunn og flott kropp og et friskt utseende.

Slik ser mitt kosthold ut idag:

Frokost: Ca 3 bacon, 2 egg, 2 knekkebrød, stort glass med sjokolademelk. Eller bare 2 skiver med servelat/baconost.

Lunsj: Ingenting. Kanskje litt chips og dip

Mellommåltid: 2 skiver med servelat

Middag: Taco/fullkornspasta og karbonadedeig med litt salat, kyllingfilet og ris med brokkoli.

Dessert: Is, iste

Kvelds: Hjemmelaget kakao med krem krem

Før jeg legger meg: Sjokolademelk, eller en kopp te med honning

Noen som har lyst til å gi meg litt motivasjon og hjelp? Jeg trenger det!

Anonym poster: faefd4531a46185caf53718e906a34e3

Anonym poster: 11064345bc0f9153cc203e4faaf101ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi.. her manglet du mange viktige ting!

For det første; frokosten ser bra ut, men dropp sjokolademelken! Bytt den evt ut med annen melk, men det sukkeret trenger du absolutt ikke.

Lunsj; i og med at du ønsker å bygge burde du få i deg mat her. feks, cottage-cheese med noe lett syltetøy på?:) smaker søtt (nesten litt som rislunsj) men er fullt med proteiner.

Middagen syns jeg ikke ser så ille ut.

Dessert; dette er greit avogtil, ikke som noe du alltid har. (type 1-2 ganger i uka)

Kveld; PROTEINER. Kok noen egg eller lag eggerøre.

Om du virkelig nsker å gå inn for å bygge, kan du gå til innkjøp av proteinpulver . Sjekk ut denne bloggen; Hun var tidligere veldig lita, men bestemte seg for å begynne å bygge. Masse bra mattips!=)

Skrevet

I motsetning til lykkerusen synes jeg du kan beholde den sjokomelken. Den var absolutt ikke det verste på dietten din, om om du sliter med å drikke rein melk, er det mye bedre at du faktisk får i deg melk, i form av sjokomelk.

Lunsjen din vet du selv at er mega fy! Ta deg en salat, eller baguett med masse grønt og noe sunt og godt pålegg f.eks kylling eller kalkun.

Ser også at du mangler egg i kostholdet ditt. Ønsker du å bygge muskler (som jeg forsto det som i HI?) trenger du masse proteiner. Egg og melk er enkle kilder til forholdsvis store mengder proteiner. Lag deg gjerne en omelett ila dagen.

Taco er en flott middag, men dropp desserten. Sånt hører kun hjemme på lørdager (i min verden er det eple eller banan til dessert, selv på lørdager).

Sunn og god snacks om du får sukkersug er som sagt frukt, og trenger du enda søtere kjøper du vaniljekesam å duppe det i. Kjempegodt! :)

Og du, begynn å tren! Ja, det ER jævli å trene i starten. Ja, det ER ubehagelig at svetten renner og beina svikter, men du må bare presse deg igjennom og vise deg selv at du er sterkere enn som så. Om du er ute og jogger og kroppen nekter, vel, da går du et stykke, før du igjen presser deg til å jogge. Har du mulighet til å begynne på treningsstudio er det dessuten en gullgruve for motivasjon og profesjonell hjelp.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar begge to! :) Jeg meldte meg inn igjen på treningsstudio idag, og hadde min første styrkeøkt på ca 1 år! Det føltes deilig, men jeg klarte ikke så lenge før jeg dro hjem. Sitter her med litt blandende følelser, men nå er jeg i hvert fall igang, ikke sant?? :bond:

Er svak for chips med dip og sjokolademelk. Spesielt chips og dip fikk jeg lyst på nå..Og det hjelper ikke når skapet er fullt av det. Kan jo ikke kaste det heller?

Får vente til lørdag....

Hva kan jeg spise til kvelds?

Er ikke så veldig fan av omelett.. Igjen: Takk, dere! :)

TS

Anonym poster: ece90b599ce2f8cb1895b1a9c1306eb3

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar begge to! :) Jeg meldte meg inn igjen på treningsstudio idag, og hadde min første styrkeøkt på ca 1 år! Det føltes deilig, men jeg klarte ikke så lenge før jeg dro hjem. Sitter her med litt blandende følelser, men nå er jeg i hvert fall igang, ikke sant?? :bond:

Er svak for chips med dip og sjokolademelk. Spesielt chips og dip fikk jeg lyst på nå..Og det hjelper ikke når skapet er fullt av det. Kan jo ikke kaste det heller?

Får vente til lørdag....

Hva kan jeg spise til kvelds?

Er ikke så veldig fan av omelett.. Igjen: Takk, dere! :)

TS

Anonym poster: ece90b599ce2f8cb1895b1a9c1306eb3

Så flott, da er du så absolutt i gang! :)

Har du snakket noe med de som jobber på senteret om å få en veiledningstime slik at du får hjelp til å sette opp et program? Husker jeg vimet rundt i starten og var veldig usikke rpå hva jeg skulle trene og hvilke muskelgrupper hvilke øvelser passet til. Hjalp veldig å få en veileder til å fortelle meg litt om hvilke øvelser jeg burde ta, og hvor jeg kunne finne ting. Så fort du navigerer deg greit rundt på senteret kan du begynne å eksperimentere med andre øvelser.

Gjør ikke noe at du stakk tidlig i dag, nå er du kommet i gang, det er det viktigste, men ikke la det bli en vane at du avbryter fordi du er sliten eller whatnot. Økta må gjennomføres i sin helhet :)

Til kvelds spørs det litt hva du har i hus. Personlig liker jeg å ta en proteinshake til kvelds, evt bare koke opp noen egg og eta de. Vil anbefale at du prøver å finne en måte å få i deg egg! Ellers, om du ikke er en lavkarber, så kjør gjerne på med brødskiver, men ikke pøs på med sukkerholdig pålegg. Brødskive med vanlig skinke og ost f.eks funker fint :)

Skrevet

Lag smoothie og ha egg oppi. Smaker de ikke ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...