AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #1 Skrevet 10. september 2012 Huff dette ble mer vanskelig enn jeg/vi trodde :-(... Vi skal gifte oss i vinter med en liten intim vielse på et tinghus på et sted i landet hvor vi selv ikke bor og langt fra der hvor våre familier bor. Vi ønsker dette fordi dette stedet betyr mye for oss (vi møttes da vi bodde og jobbet der en periode) og for oss er de superromantisk å gjøre det her. Våre familier bor spredt utover hele landet (og Sverige), fra langt nord til langt sør. Vi ønsker en liten vielse, men vil feire begivenheten med et hyggelig selskap for vår aller nærmeste familie ca. 5 uker senere noe vi har fått tilbakemeldinger på at alle synes er hyggelig, og vi har funnet en dato som passer for de som må reise lengst og har booket et lite lokale med god mat og drikke for dette selskapet. Problemet er at vi nå føler at noen av våre søsken ikke er helt enige i hvordan vi har tenkt å gjøre dette. Vi har nemlig forholdsvis store familier, men ingen av oss har noe lyst å ha et stort bryllup eller selskap så derfor har vi bestemt oss for å hardt og brutalt kun invitere våre foreldre og våre søsken, og da blir vi 23 tilsammen. Siden våre familier bor så spredt så har de heller ikke møtt hverandre så mye. Et par av våre søsken har faktisk aldri møtt hverandre i det hele tatt så derfor synes vi det ville være ekstra hyggelig med en liten og forholdsvis intimt selskap for at folk kunne bli litt kjent. Blir langt dette innlegget men her er problemstillingen: En av mine brødre (som har de yngste barna - 2 stk) er litt snurt for at de ikke får ha med barna. Men skulle vi invitert søsken med barn måtte vi ha plusset på hele 12 gjester (barn i alderen 4 år til 25 år) og som vi ikke har så mye kontakt med alle. Og så er det et par stykker som er litt snurt for at de ikke får ha med kjærester... Problemet her er at jeg synes man enten skal invitere ALLE med partner, eller så må man velge å invitere de som er gift/samboere, og siden vi ønsker et lite selskap hvor nærmeste familie skal møtes, så ser jeg/vi ikke noe poeng i å invitere et par av våre søskens "dater". De er sikkert hyggelige folk altså, men da tenker vi at vi heller kan invitere de hjem til oss på et annet tidspunkt. Og hvis vi skal invitere en søsters nye kjæreste (hun har det med å bytte de ut ganske ofte hehe), så måtte vi jo da ha invitert min halvsøsters nåværende date på 17 år også ikke sant? Den søsteren som er mest snurt er selvfølgelig godt voksen så derfor mener hun at hun bør få kunne ha med en date, men da må jo våre halvsløsken som er under 20 år også få ha med seg daten sin ikke sant? Er vi urimelige her?? Anonym poster: f2a115433aa39c3f9ad15fff9b5c08fa
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #2 Skrevet 10. september 2012 Jeg synes det er vanskelig. Når er en "date" en fast kjæreste? Hva om denne "daten" faktisk blir far/mor til søskenet sine barn? Og er man fortsatt en "date" selv om man har vært sammen i fem år, men ikke bor sammen? Jeg ville prioritert søskens partnere framfor søskens barn, og gått for at alle som hadde partner/"date" da invitasjon ble sendt ut får ta med seg denne partneren. Dersom det skulle bli slutt før bryllupet får de ikke ta med seg en ny partner. Anonym poster: 58d3f47db1c97ef1378f047a92b7a24e
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #3 Skrevet 10. september 2012 Jeg synes det er vanskelig. Når er en "date" en fast kjæreste? Hva om denne "daten" faktisk blir far/mor til søskenet sine barn? Og er man fortsatt en "date" selv om man har vært sammen i fem år, men ikke bor sammen? Jeg ville prioritert søskens partnere framfor søskens barn, og gått for at alle som hadde partner/"date" da invitasjon ble sendt ut får ta med seg denne partneren. Dersom det skulle bli slutt før bryllupet får de ikke ta med seg en ny partner. Anonym poster: 58d3f47db1c97ef1378f047a92b7a24e I disse tilfellene er den eldste søsteren sin date en hun har datet i 4 md når vi skal ha selskapet og i tillegg sees de bare i helger å ferier siden de bor så langt unna hverandre. De andre datene er våre yngre halvssøsken sine (min halvbror er 19 år og hans halvsøster er 17 år) og de har datet sine respektive kærester i 6 md og 8 md. Det er første gang vi samler alle søsken og begge våre skilte foreldre, og som sagt så er det noen av våre søsken som ikke engang har møtt hverandre eller foreldrene til den andre. Derfor synes vi det er ekstra viktig at vår nærmeste familie blir litt kjent og ikke ikke fullt så viktig at de blir kjent med kjærestene sånn i denne settingen. Som sagt så har vi luftet ideen om at vi heller kan invitere søsken med kjærester hjem til oss ved en senere anledning og ikke i anledning bryllupet. Anonym poster: f2a115433aa39c3f9ad15fff9b5c08fa
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #4 Skrevet 10. september 2012 Når det bare er snakk om tre ekstra, så ville jeg invitert de. Jeg tror ikke de tre kjærestene vil hindre søsknene deres i å snakke/bli kjent med hverandre. Dersom det er bordplass og penger nok til de tre kjærestene, så ser jeg ikke helt problemet med å invitere de. Husk at kjærligheten man opplever når man er 17 og 19 ofte er veldig følelsessterk, og mange unge tror oppriktig at de skal være sammen med denne personene resten av livet. Det kan være en fin måte av dere å behandle tenåringene som voksne, og vise at dere respekterer kjærestevalget deres. Anonym poster: 58d3f47db1c97ef1378f047a92b7a24e 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #5 Skrevet 10. september 2012 Jeg synes kanskje de som er gift eller samboende kunne blitt invitert med partner, men ikke de som kunne har kjæreste/date.<br /><br /> Anonym poster: 873f47393ad017d05b19508a8796481d
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #6 Skrevet 10. september 2012 Når det bare er snakk om tre ekstra, så ville jeg invitert de. Jeg tror ikke de tre kjærestene vil hindre søsknene deres i å snakke/bli kjent med hverandre. Dersom det er bordplass og penger nok til de tre kjærestene, så ser jeg ikke helt problemet med å invitere de. Husk at kjærligheten man opplever når man er 17 og 19 ofte er veldig følelsessterk, og mange unge tror oppriktig at de skal være sammen med denne personene resten av livet. Det kan være en fin måte av dere å behandle tenåringene som voksne, og vise at dere respekterer kjærestevalget deres. Anonym poster: 58d3f47db1c97ef1378f047a92b7a24e Ok, så siden vi har sendt ut invitasjonene så bør vi kanskje ringe de å si de kan ta med kjærestene allikevel da. Men da står jo det ved lag ikke sant, så hvis de får ny type/dame før den tid så kan de jo ta med han/henne isteden ikke sant? Da blir det med partner til alle egentlig. For man kan vel ikke sette en minimums periode de må ha vært sammen før de kommer i selskapet. Og da bør vi kanskje også gjøre dette med de andre søskene som er single også. Det er dette jeg synes er vanskelig for for meg er det enten med eller uten partner og jeg tenkte at det var ok så lenge vi holdt oss til de som er gifte/samboere og ikke de som ikke er det. Vi er jo voksne og de fleste av våre søsken er eldre enn oss og vi vet ikke om de single er på noen seriøse dater akkurat nå for vi har ikke så ofte kontakt med alle. Jeg bare prøver å tenke meg selv hvis jeg hadde vært en singel søster som ble invitert i min brors bryllup uten partner, hvis en annen søster som hadde nylig begynt å date en type fikk ta ha med seg. Da tenker jeg at jeg kanskje hadde blitt litt forundret over at det ikke sto med partner i min invitasjon også. Anonym poster: f2a115433aa39c3f9ad15fff9b5c08fa
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #7 Skrevet 10. september 2012 Jeg ville plusset på de tre kjærestene, partner er partner, men dere velger selv å ha et selskap uten barn invitert. Anonym poster: 394c2dee38e2c60f10f21d02d3f5a0b8 6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #8 Skrevet 10. september 2012 Jeg synes kanskje de som er gift eller samboende kunne blitt invitert med partner, men ikke de som kunne har kjæreste/date.<br /><br /> Anonym poster: 873f47393ad017d05b19508a8796481d Ja det er akkurat det vi har gjort (invitasjonene er sendt ut) så det er derfor vi ble litt usikre nå når vi hører tilbakemeldingene fra noen av søskenene ang partner og barn. Vi trodde vi hadde vært "smarte" og kuttet ned til det vi mente var naturlig for aller nærmeste familie. Ikke lett å gjøre alle fornøyde gitt! Anonym poster: f2a115433aa39c3f9ad15fff9b5c08fa
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #9 Skrevet 10. september 2012 Ja det er akkurat det vi har gjort (invitasjonene er sendt ut) så det er derfor vi ble litt usikre nå når vi hører tilbakemeldingene fra noen av søskenene ang partner og barn. Vi trodde vi hadde vært "smarte" og kuttet ned til det vi mente var naturlig for aller nærmeste familie. Ikke lett å gjøre alle fornøyde gitt! Anonym poster: f2a115433aa39c3f9ad15fff9b5c08fa Å, beklager, det fikk jeg ikke med meg! Synes dere har gjort det helt ok, jeg. Hadde ikke stusset om en kjæreste/date jeg andre hatt i noen få måneder ikke ble invitert med i bryllup. I vert fall ikke når meningen er at det skal være et lite og intimt selskap, og litt av poenget er at søsken ska bli kjent. Holder vel med dem da, om man ikke skal blande inn mer eller mindre tilfeldige kjærester, som mest sannsynlig forsvinner ut av bildet igjen om kort tid likevel.<br /><br /> Anonym poster: 873f47393ad017d05b19508a8796481d
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #10 Skrevet 10. september 2012 Å, beklager, det fikk jeg ikke med meg! Synes dere har gjort det helt ok, jeg. Hadde ikke stusset om en kjæreste/date jeg andre hatt i noen få måneder ikke ble invitert med i bryllup. I vert fall ikke når meningen er at det skal være et lite og intimt selskap, og litt av poenget er at søsken ska bli kjent. Holder vel med dem da, om man ikke skal blande inn mer eller mindre tilfeldige kjærester, som mest sannsynlig forsvinner ut av bildet igjen om kort tid likevel.<br /><br /> Anonym poster: 873f47393ad017d05b19508a8796481d Takk. Godt å høre at noen andre er enige også for jeg må innrømme at dette plager meg litt. Kommende ektemann er ikke spesielt plaget av det for han mener at det vi har bestemt oss for er helt ok, men jeg har jo ikke lyst å støte noen. Og så mener jeg bestemt at man ikke kan invitere noen sine kjærester basert på hvor lenge eller kort de har vært sammen, men det er mer naturlig å invitere de som faktisk bor sammen og har barn sammen for der kan man sette en mer klar "grense" på en måte. Så hvis man inviterer noens kjæreste bør man vel invitere alle "m/partner" for det kan jo hende de møter drømmemannen/dama like før selskapet også! Anonym poster: f2a115433aa39c3f9ad15fff9b5c08fa
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #11 Skrevet 10. september 2012 Helt enig med deg, TS. Dessuten er det deres fest, og dere som legger premissene. Faktisk syes jeg det er litt uhøflig av gjestene å ta det opp.<br /><br /> Anonym poster: 873f47393ad017d05b19508a8796481d 3
Portvinpiken Skrevet 10. september 2012 #12 Skrevet 10. september 2012 Jeg synes heller ikke det høres så ille ut - spesielt ikke siden det ikke skorter på viljen til å møte de siden det er forslag om å invitere søsken med kjærester hjem i en annen setting. Personlig har jeg full forståelse for at man ønsker små bryllup med kun de aller nærmeste tilstede. Vi gjør akkurat det samme og jeg har også yngre halvsøsken men deres kjærester får droppe daten akkurat den kvelden altså :-). Forøvrig har jeg ikke hørt noe fra mine søstre om at de synes det er rart. Det er vel heller mer uhøflig å bli sure for det. Det eneste vi opplevde med våre invitasjoner var et par stykker som spurte om deres barn også var invitert (selvom dette ikke sto i invitasjonen). De fikk til svar at det var de ikke, enkelt og greit ;-). Jeg synes det var mer rart at de ikke visste at det er vanlig at kun de som er navngitte i invitasjonen er invitert og følte trangen til å spørre oss.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #13 Skrevet 10. september 2012 Jeg synes kanskje de som er gift eller samboende kunne blitt invitert med partner, men ikke de som kunne har kjæreste/date.<br /><br /> Anonym poster: 873f47393ad017d05b19508a8796481d I utgangspunktet er jeg enig i dette, men kjenner et par som har vært kjærester i 6 år hvor kun den ene ble bedt i bryllupet. Jeg må si at jeg anser et forhold som har vart så lenge som seriøst og noe helt annet enn et forhold som har vart under ett år. Anonym poster: b48b59c415f2a4233bc02aba54c3dc16 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #14 Skrevet 10. september 2012 I utgangspunktet er jeg enig i dette, men kjenner et par som har vært kjærester i 6 år hvor kun den ene ble bedt i bryllupet. Jeg må si at jeg anser et forhold som har vart så lenge som seriøst og noe helt annet enn et forhold som har vart under ett år. Anonym poster: b48b59c415f2a4233bc02aba54c3dc16 Er forsåvidt enig, men hvor skal man da legge lista? Enklere å trekke grensen tydelig, og det synes jeg faktisk folk bare må finne seg i.<br /><br /> Anonym poster: 873f47393ad017d05b19508a8796481d
Nektarin Skrevet 10. september 2012 #15 Skrevet 10. september 2012 Jeg synes ikke noe om å skille mellom "bare" kjærester og samboere. Alle som har kjæreste bør inviteres som par. Ser ikke at det gjør det nødvendig å om invitere single +1. Har de noen de vil ha med, får de da kalle h*n kjæreste. 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #16 Skrevet 10. september 2012 Jeg synes ikke noe om å skille mellom "bare" kjærester og samboere. Alle som har kjæreste bør inviteres som par. Ser ikke at det gjør det nødvendig å om invitere single +1. Har de noen de vil ha med, får de da kalle h*n kjæreste. Men når det Ikke er en helt ordinær bryllupsfest, det er et poeng at det skal være lite og intimt, og for at søsken skal bli kjent? Hva har da mer eller mindre tilfeldige kjærester (på 17 og sånn...) der å gjøre?<br /><br /> Anonym poster: 873f47393ad017d05b19508a8796481d 1
Tropic Skrevet 10. september 2012 #17 Skrevet 10. september 2012 Jeg synes alle som er i et fast forhold (kjæreste, samboer, gift) skal få ha med sin partner, men jeg hadde ikke invitert mine søsken med +1, og de dermed kunne tatt med hvem som helst. (Venn, ons, venninne ol). Jeg synes absolutt ikke det er dårlig gjort å si man inviterer kjæreste, samboer og gifte, men ikke bare ta med en random person for å ha en +1 1
Nektarin Skrevet 10. september 2012 #18 Skrevet 10. september 2012 Men når det Ikke er en helt ordinær bryllupsfest, det er et poeng at det skal være lite og intimt, og for at søsken skal bli kjent? Hva har da mer eller mindre tilfeldige kjærester (på 17 og sånn...) der å gjøre?<br /><br /> Anonym poster: 873f47393ad017d05b19508a8796481d Jeg synes det er dårlig gjort å skille pga alder og status på forholdet. Min bror gifter seg neste år, han ble sammen med sin kommende kone da de var 15 og 18. Det er 6 år siden. Altså - ikke alle tenåringsforhold er kortvarige og tilfeldige. 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #19 Skrevet 10. september 2012 I utgangspunktet er jeg enig i dette, men kjenner et par som har vært kjærester i 6 år hvor kun den ene ble bedt i bryllupet. Jeg må si at jeg anser et forhold som har vart så lenge som seriøst og noe helt annet enn et forhold som har vart under ett år. Anonym poster: b48b59c415f2a4233bc02aba54c3dc16 TS her. Men nå er det ingen av gjestene som har kjærester de har vært sammen med så lenge da så det er liksom ikke en problemstilling. Den som har vært sammen med noen lengst når selskapet finner sted er ca 7 md. Jeg kimser ikke av unge mennsker er hvor seriøse forhold kan være, men samtidig kjenner vi jo våre søsken da... De unge bor jo hjemme enda og har hatt flere kjærester i kortere eller lengre perioder. Vi har selv aldri møtt noen av disse, og hvis vi skal invitere de så bør vi vel også invitere den nye daten til hun som er betraktelig mye eldre enn våre halvsøsken. Sånn generelt svar til alle, er jo at dette ikke er selve bryllupet men et selskap hvor vi egentlig kun ønsker at våre to familier skal møtes og bli bedre kjent (og noen møtes for første gang til og med). Det var derfor vi ikke tenkte å invitere alle +1 fordi vi ønsker å holde det lite og intimt. Poenget er at våre foreldre skal bli bedre kjent og de gleder seg på våre vegne over ekteskapet, og så er det naturlig at våre søsken da også er med. Problemet er jo hvor vi skal sette grensen. Skal vi invitere alle + 1 så kan det i praksis dukke opp 4 personer ingen av oss har møtt og som blir litt "utenfor" siden alle andre er familie og deres ektefeller/samboere som vi har kjent i mange år. Vi har ikke noe imot å bli kjent med nye mennesker men hvorfor må de "blande seg inn" i en så liten familiesammenkomst som dette når de ikke engang kjenner sin egen partner så veldig godt? Hvis vi skal dra den helt ut så er faren til brudgommen en skikkelig "kvinnebedårer" og som singel dater han i hytt og pine han også. Skal vi da be han ta med sin siste date som vi heller ikke har møtt? (han dater ikke noen nå, men er troendes til å ta med seg noen hvis vi inviterer alle + 1). Det blir også en smule rart i forhold til at hans skilte foreldre ikke har så mye til overs for hverandre for å si det mildt, så da kan vi jo ikke si at han kan ta med en date når verken moren eller søsknene hans synes noe om det. Så nok engang lurer jeg derfor på hvor den berømte grensen skal gå? Jeg vil legge til at vi selvfølgelig hadde gjort det annerledes og invitert alle med med partner/kjæreste/date hvis vi skulle ha et større bryllup med venner og det hele. Men det er det altså ikke. Skal innrømme at jeg tror kanskje vi hadde vurdert å droppe hele selskapet hvis vi visste at det skulle bli så komplisert. Anonym poster: f2a115433aa39c3f9ad15fff9b5c08fa
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #20 Skrevet 10. september 2012 TS igjen. Jeg vil legge til at våre forlovere skal heller ikke i dette selskapet. Hvis det er av noen betyding for problemstillingen da. Anonym poster: f2a115433aa39c3f9ad15fff9b5c08fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå