Lemming Skrevet 10. september 2012 #1 Skrevet 10. september 2012 Hei alle flinke kreative mennesker! Jeg har nettopp lært og hekle, og er rimelig bitt av basillen. Nå er det høst, og jeg har veldig lyst å hekle julepynt! Er det noen som vet om bøker med hekleoppskrifter til julepynt? Har en venninne som gjerne vil lære å hekle, og hun har snart bursdag, Vil gjerne kjøpe henne en grunnbok i hekling. Er det noen som har tips til en god nybegynnerbok? Gjerne med gode forklaringer, bilder, og enkle oppskrifter? Et søk på bokkilden.no ga 1600 resultater på bøker om hekling, Så jeg tenkte det kunne være lurt å få noen tips fra noen med erfaring. Det er jo utrolig mye å velge mellom! Håper noen kan hjelpe! På forhånd takk! Hilsen Lemming
Gjest Tekola Skrevet 10. september 2012 #2 Skrevet 10. september 2012 Jeg synes at denne er veldig kjekk, i hvert fall!
Niennas Skrevet 11. september 2012 #3 Skrevet 11. september 2012 boken Tekola linket til er fin, du får veldig mange gode tips, men ingen oppskrifter, egentlig. Kun hvordan du kan gjøre ting. Og hvis du er kreativ så kan nok det komme mye godt ut av den boka! Selv har jeg kun to heklebøker utenom dette, det er Helt enkel hekling, og Hekling og hakking til kjøkkenet. Jeg kan egentlig ikke si at jeg er superimponert over noen av dem.
Lemming Skrevet 14. september 2012 Forfatter #4 Skrevet 14. september 2012 Hei igjen, og takk for svar! Jeg ser på at ABC for hekleentusiaster får gode vurderinger på bokkilden også, så jeg satser på den jeg! Hva med julepynthekling? Finnes det i det hele tatt bøker om hekling av julepynt?
Niennas Skrevet 14. september 2012 #5 Skrevet 14. september 2012 Ikke som jeg vet om, vet kun strikking (arne&carlos), men vet at Garnstudio har temaoppskrifter fra tid til annen, så kan godt hende det kommer noen oppskrifter der litt nærmere jul. Men man finner jo oppskrift på ball, så kan du jo være litt kreativ og lage ditt eget mønster?
Nimorna Skrevet 14. september 2012 #6 Skrevet 14. september 2012 Jeg har heklet juletrepynt. Jeg fant oppskrift på en pen duk, og heklet bare de første omgangene til jeg fikk en stjerneform. Så heklet jeg en omgang med fastmasker i sølvtråd/gulltråd rundt hele sulamitten. stivet stjernene og hengte dem på treet
curiousity Skrevet 1. november 2012 #7 Skrevet 1. november 2012 Litt sent svar kanskje, men kan vel være nyttig for andre også. Jeg kjøpte boken "Helt enkel hekling" av Tove Fevang. Må ærlig innrømme at den ikke har blitt brukt noe særlig. Det jeg lærte mye av i begynnelsen var heller steg-for-steg klipp på youtube, garnstudio og lignende. Der lærer man lettere de ulike maskene, og bedre enn å bare se på bilder, slik det er i Fevang-boka. Mange blogger har også steg-for-steg tutorials der de for eksempel viser hvordan man skal hekle bestemorruter. Anbefaler heller det! Og når man har lært litt, ligger det mange fine gratis oppskrifter på nett, som ikke er så vanskelige.
Pialill Skrevet 2. november 2012 #8 Skrevet 2. november 2012 Jeg vil bare kaste inn tipset om youtube! Det er utrolig mange stilige morro oppskrifter. Der vises ALT steg for steg på video. Mye lettere enn å lese oppskrifter dersom du er nygebynner
Brunhilde Skrevet 2. november 2012 #9 Skrevet 2. november 2012 På Drops Design finner du juleverksted med mange oppskrifter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå