AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #1 Skrevet 10. september 2012 Hei. Jeg er i en litt spesiell situasjon, og trenger litt råd eller å bare høre noen andres tanker. Jeg vil veldig gjerne høre hvilke erfaringer eller tanker dere har om hva som kan gjøre at et forhold med aldersforskjell kan gå bra, eller galt. Selv mener jeg at man må være på samme "sted". For meg er det viktig å vite at vi er på bølgelengde med tanke på når vi vil ha barn eller gifte oss. I min situasjon er det ikke snakk om et avstandsforhold, og vil trolig ikke bli det heller. Men hvilke andre erfaringer følger med på grunn av en såpass stor aldersforskjell, og hvordan løse dem? Felles venner? Hva andre mener? Setter pris på saklige svar. Anonym poster: ab6166d6c338f352891d01446891a1e5 Anonym poster: ab6166d6c338f352891d01446891a1e5
betyah Skrevet 12. oktober 2012 #2 Skrevet 12. oktober 2012 Hei i natten! Jeg tenker at ni år kan være veldig mye.. Akkurat nå, kan det hende dere finner en vei, men hva om 10 år? 20? Jeg kjenner flere som sliter med plutselig gammel" partner...hvor alderforskjellen er mindre enn ni år. Jeg kjenner også til forhold med såpass mye eldre kvinne..som fungerer... Kvinner er gjerne "unge" lenger... Jeg kjenner ikke detaljer i din problematikk, og ikke deg ..så uttalelsen må sees som gjort på generelt grunnlag. Jeg ville helt klart ikke ha noen som jeg ikke føler meg "på bølgelengde med", som du sier.. Men, jeg tror det egentlig bunner ut i hva slags innstilling man har til det, i hvilken grad man er villig til å innrette seg. Lykke til!!
Rubies_ Skrevet 12. oktober 2012 #3 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg tenker at 9 år er veldig passelig hvis man ønsker de samme tingene i livet. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #4 Skrevet 12. oktober 2012 Altså, jeg ville gitt forskjellig råd hvis det er snakk om en 19 åring og en 27 åring enn det er snakk om en 30 åring og en 39 åring. Hvor gamle er dere Har noen av dere barn Er dere studenter eller ferdig med jobb Anonym poster: 0c19c95ae3498428723a490248802096 5
Rubies_ Skrevet 12. oktober 2012 #5 Skrevet 12. oktober 2012 Altså, jeg ville gitt forskjellig råd hvis det er snakk om en 19 åring og en 27 åring enn det er snakk om en 30 åring og en 39 åring. Hvor gamle er dere Har noen av dere barn Er dere studenter eller ferdig med jobb Anonym poster: 0c19c95ae3498428723a490248802096 Hva er så ille med at en 19-åring og en 27-åring er sammen da? Kanskje ønsker man det samme i livet på tross av aldersforskjellen. 2
Gjest Lypsyl1 Skrevet 13. oktober 2012 #6 Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Min mor og far hadde 14 års aldersforskjell . Så ikke annet enn at de var glade i hverandre, og levde ilag helt til min far døde. Det viktigste er jo at dere elsker hverandre og er på samme bølgelengde på de tingene som du selv nevner ovenfor, etter min mening. Ønsker deg lykke til. Endret 13. oktober 2012 av Lypsyl1 4
aquiz Skrevet 13. oktober 2012 #7 Skrevet 13. oktober 2012 Alder har i utgangspunktet ikke noe å si. Kjør på, gjør din egen erfaring, og husk at 2 menn ikke er like 1
Gjest fjosa Skrevet 13. oktober 2012 #8 Skrevet 13. oktober 2012 Jeg tenker at om man er over 20 år gamle er ni år ikke mye. Jeg har venner som er opptil 15 år eldre/yngre. Om man er enige om de store ting i forholdet (tenker barn, evt giftemål o.l.) er det ikke noe problem slik jeg ser det. For meg er forskjellig verdigrunnlag og f.eks ulik musikksmak et større problem.
Athene Skrevet 13. oktober 2012 #9 Skrevet 13. oktober 2012 Jeg er enig i at alder, livserfaring og modenhet har en del å si. Om ikke kan forholdet fort bli veldig skjevt, og den ene kan bli en slags omsorgsperson for den andre. Uansett hvor moden man føler seg som 19-20 åring må man ha prøvd seg i voksenlivet noen år før man er voksen. Jeg vet i alle fall at jeg utviklet meg enormt fra 20-25, da jeg bodde hjemmefra, studerte, fikk min første jobb, kjøpte leilighet og i det hele tatt lærte meg hva det ville si å være voksen. Så min mening er at et slikt forhold har mye større mulighet for å vare dersom den yngste parten er minst 25-30 år.
Gjest Linaria Skrevet 13. oktober 2012 #11 Skrevet 13. oktober 2012 Vi var 19 og 30. Har det fortsatt helt fantastisk. Utenom det at han jobber og jeg går på skole merker vi egentlig ingenting til aldersforskjellen. vi tenker at det viktigste er at man har samme verdier og planer. Vi ønsker å gifte oss og få barn på omtrent samme tidspunkt. Vi har diskutert litt og innsett at hvis vi hadde truffet hverandre da han var yngre (og jeg fortsatt hadde vært 19) hadde det aldri fungert. Nå har vi omtrent samme livsstil og passer veldig bra sammen. Jeg kan jo ikek si hvordan det blir i fremtiden, men det er jo ikke noe man kan gå rundt og tenke på. Alle forhold kan ta slutt.
tingeling Skrevet 13. oktober 2012 #12 Skrevet 13. oktober 2012 Ser egentlig ikke noe problem med ni år, som jo ikke er så mye. Men i de forholdene rundt meg som har en aldersforskjell så er det gjerne det sosiale som skaper utfordringer i yngre alder. Hun vil ut og danse på byen, han vil ha middager m venner, ingen av partene passer sammen med den andres venner etc. Og det kan etterhvert være ganske stor forskjell på en sprek 40 år gammel dame, og en 50 år gammel mann. Men det kommer jo like mye an på personlighet.
Gjest alille Skrevet 13. oktober 2012 #13 Skrevet 13. oktober 2012 Ni år er da ingenting... Når det nærmer seg 15 år bør man tenke seg mer om. Her er det 15 år i forskjell, og vi har holdt sammen i 5 år, på tross av at vi er på totalt ulike steder i livet. Å være på ulike steder i livet kan faktisk være en fordel også, ikke bare en bakdel. Når jeg er ferdig utdannet og klar for å jobbe OG få familie, er han klar for å ta det litt mer med ro i arbeidslivet og kanskje prioritere familie fremfor jobb. Passer utmerket for oss det, enn om vi begge skulle satset på karrierer samtidig. For min del er det også fint å ha en partner som har mer livserfaring, også innen karriere, og som dermed hjelper meg med å få perspektiv på ting. Men man må ikke være naiv, så man må tenke på fremtiden også. Det er klart det er vondt å vite at man mest sannsynlig blir alene store deler av pensjonisttiden, så man må jo takle den tanken før man satser alvorlig. Men jeg synes likevel ikke at 9 år er særlig mye. 10 år er på en måte grensa mi for hvorvidt jeg ser på en aldersforskjell som veldig stor eller ei. 1
Gjest Purple Haze Skrevet 13. oktober 2012 #14 Skrevet 13. oktober 2012 Jeg tenker at om man er over 20 år gamle er ni år ikke mye. Jeg har venner som er opptil 15 år eldre/yngre. Om man er enige om de store ting i forholdet (tenker barn, evt giftemål o.l.) er det ikke noe problem slik jeg ser det. For meg er forskjellig verdigrunnlag og f.eks ulik musikksmak et større problem. Hengte med opp i det du sier om ulik musikksmak. Mener du virkelig at det er et større problem? Man kan forøvrig ha ulik musikksmak om man er jevnaldrende også, men å lage et problem av det er virkelig overkill. 9 års aldersforskjell trenger ikke å være noe problem, og det finnes ikke noe fasitsvar her. Alle er forskjellige, og alder trenger ikke være det som skaper problemer i et forhold. Hvis man har samme verdier, holdinger og mål i livet, er man godt i gang
Gjest lule Skrevet 15. oktober 2012 #15 Skrevet 15. oktober 2012 Hei i natten! Jeg tenker at ni år kan være veldig mye.. Akkurat nå, kan det hende dere finner en vei, men hva om 10 år? 20? Jeg kjenner flere som sliter med plutselig gammel" partner...hvor alderforskjellen er mindre enn ni år. Jeg kjenner også til forhold med såpass mye eldre kvinne..som fungerer... Kvinner er gjerne "unge" lenger... Jeg kjenner ikke detaljer i din problematikk, og ikke deg ..så uttalelsen må sees som gjort på generelt grunnlag. Jeg ville helt klart ikke ha noen som jeg ikke føler meg "på bølgelengde med", som du sier.. Men, jeg tror det egentlig bunner ut i hva slags innstilling man har til det, i hvilken grad man er villig til å innrette seg. Lykke til!! Denne var nesten litt morsom...min statistikk er noe annerledes må jeg si: 1. jeg kjenner ikke en eneste mann som kan tenke seg å ha en kjæreste som er like gammel som ham selv (les, de må være yngre) 2. Kvinner holder seg unge lenger?? det kan iallefall ikke gjelde av utseende, og heller ikke av kropp, så hva mener du med å holde seg unge? at de modnes senere? 3. I de tilfellene det finnes gjevngamle par, eller hvor kvinnen er eldre så tror jeg vi trygt kan si at det er 90 % sannsynlig at fyren dumper dama når hun/de nærmer seg 40/45
Gjest lule Skrevet 15. oktober 2012 #16 Skrevet 15. oktober 2012 og for ordens skyld; det er minst like patetisk å se en moden kvinne oppføre seg som hun er ung, som det er å se en 40 år gammel mann sjekke opp hun på 22 i baren. Med menn ser det teit, og tidvis ekkelt ut. Med kvinner ser det bare patetisk ut.
Gjest Purple Haze Skrevet 15. oktober 2012 #17 Skrevet 15. oktober 2012 Denne var nesten litt morsom...min statistikk er noe annerledes må jeg si: 1. jeg kjenner ikke en eneste mann som kan tenke seg å ha en kjæreste som er like gammel som ham selv (les, de må være yngre) 2. Kvinner holder seg unge lenger?? det kan iallefall ikke gjelde av utseende, og heller ikke av kropp, så hva mener du med å holde seg unge? at de modnes senere? 3. I de tilfellene det finnes gjevngamle par, eller hvor kvinnen er eldre så tror jeg vi trygt kan si at det er 90 % sannsynlig at fyren dumper dama når hun/de nærmer seg 40/45 1. Jeg kjenner en! Jeg er to år eldre enn kjæresten min. Han kunne hatt forhold til ei som var flere år yngre, men valgte meg. Go figure! 2. Snakker om generalisering! Noen kvinner ser unge ut lenge, og noen menn blir tidlig gamle i utseende. Dette er veldig individuelt. 3. 90% faktisk. Du må jo være ekstremt overflatisk som tror at 90% av menn over 40 år dumper partneren sin fordi han vil ha ei yngre. Reinspikka tull. 2
Gjest Elissima Skrevet 15. oktober 2012 #18 Skrevet 15. oktober 2012 Min kjæreste er 22 og jeg blir snart 31. Det funker fordi han er veldig voksen for alderen, jeg er ganske barnslig og vi ønsker det samme for fremtiden. Ser for oss å flytte sammen etterhvert. Og som jeg har skrevet mange ganger før: jeg har møtt menn på 36 år som oppfører seg som de er 14 år, og yngre menn som er veldig voksne. Så en aldersforskjell på 9 år trenger ikke bety noenting, så lenge man har noe felles
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #19 Skrevet 15. oktober 2012 Da jeg var 18 ble jeg sammen med en fyr på 27. Vi var sammen i fire år og fikk ett barn sammen. Tror ikke vi hadde fått barn så tidlig om han var mer på min alder. Om forholdet tok slutt pga aldersforskjellen, eller om det var pga at han er en usosial, kald drittsekk er jeg derimot litt usikker på. Sikkert en blanding av begge deler. Kunne hvertfall aldri tenkt meg å blitt sammen med en ny fyr som er såpass mye eldre enn meg igjen. Men lykke til! ;-) Anonym poster: 55c57c170bac35974290b4c6afdda448
Becka Skrevet 15. oktober 2012 #20 Skrevet 15. oktober 2012 9 år mellom meg og eks. Ingen problem. Kommer an på hvor man er i livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå