Gjest Rapunsel5 Skrevet 9. september 2012 #1 Skrevet 9. september 2012 Hei! Jeg er 20 og går sykepleiestudiet nå, og alle vet at man tjener ikke sykt bra som ferdig utdannet sykepleier.. Jeg har lite grunnlag for å utdype meg når det kommer til boligmarkede og slike ting men jeg har lest litt om hva som skjer for tiden, og det ser ikke lovende ut for meg som mangler en haug med penger og boligsparing. Jeg opprettet akkurat en BSU konto(siden jeg ikke har hørt så mye om det før), men jeg har lite penger å spare fordi jeg leier sammen med kjæresten. Jeg er kjempe redd for at jeg blir nødt til å flytte hjem til mor og far for at jeg kan klare å spare penger til jeg en dag får tatt opp et høyt nok lån og kjøpe noe. Men slik det ser ut med den lønnen jeg kommer til å få og boligmarkede som stiger noe enormt så er jeg kjempe beskymret for meg selv og fremtiden min. Jeg har ikke så veldig lyst til å flytte hjem når jeg er 23 år og ferdig utdannet og måtte bo der i mange år før jeg klarer å komme meg ut på egenhånd. Jeg har en kjæreste i fast jobb som tenker å kjøpe egen leilighet neste år, så jeg kan flytte inn til han og leie av han, men det er jo ikke hundre prosent sikkert for min del. Hva hvis jeg bor hos han frem til 2015 f.eks. og det blir slutt, da har jeg mest sannsynlig ikke nok penger til å ta et lån og kjøpe noe helt alene? Er man faktisk nødt til å være to for å få et stort nok lån til en grei leilighet som ikke ligger i hyttiheita? Jeg begynner å bli veldig usikker på studievalget mitt på grunn av lønnen. Jeg vet jeg kommer til å elske yrket, men bare på grunn av tankene om min fremtidige økonomi så vurderer jeg nesten å hoppe av å starte på noe gørrkjedelig med høyere lønn.. Det står også i media at unge er dumme som starter på utdanninger som ikke vil gi dem høy lønn. Det gjør meg ikke mindre stresset. Jeg er rett og slett kjempe redd for å havne på gata eller i en garasje i kråkstad. Veldig mange tanker som svirrer i hodet mitt nå. Jeg lurer bare på hva du hadde gjort hvis du var i min situasjon? På forhånd takk for hjelp og tips!
Gjest Indra Skrevet 9. september 2012 #2 Skrevet 9. september 2012 (endret) Jeg vil bare opplyse deg om at mange voksne leier boligen sin. Det er ikke slik at alle kjøper seg et eget sted å bo i tjueårene. Det er mange som bruker endel år på å spare opp egenkapital. Som sykepleier har du heller ikke det største studielånet, så hvorfor du ser så mørkt på dette skjønner jeg virkelig ikke. Jeg tror du stresser deg unødig opp - kanskje du er litt stressa for tiden og så gjør du dette til et fokusområde. Jeg vil egentlig anbefale deg å slappe litt av. Endret 9. september 2012 av Indra 11
Gjest Rapunsel5 Skrevet 9. september 2012 #3 Skrevet 9. september 2012 Ja, jeg formulerte meg litt feil. Tenkte mer langsiktig hvis boligmarkede bare øker og øker slik det ser ut som, så er jeg redd for at jeg ikke får kjøpt noe før jeg er nærmere 40 på grunn av lav lønn. Altså, de fleste leier i mange år og sparer samtidig, men jeg er redd for at jeg blir nødt til å kaste mye penger ut av vinduet fordi jeg må vente enda flere år fordi jeg har dårlig lønn.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2012 #4 Skrevet 9. september 2012 Det er dessverre urettferdig slikt, mine foreldre har heldigvis klart å kjøpe endel ting, så jeg kan få leilighet rett etter at jeg er ferdig med studiene. Selv om vi lever i et av verdens mest rettferdige land, har de fra sterke familier mye større fordeler. Anonym poster: 3f36045a16440ad81d35a2ade5105bfc
Gjest IngvildSF Skrevet 9. september 2012 #5 Skrevet 9. september 2012 Kan ikke skjønne at boligprisene kan øke så altfor mye mer nå. Særlig ute i distriktene, og som sykepleier kan du jo få deg jobb nesten over alt (der det er mennesker). Boligprisene i de store byene kommer til å stige, til markedet blir mettet. Får håpe de klarer å bygge mange nok nye boliger snart. Tror du bekymrer deg unødvendig.
Gjest Rapunsel5 Skrevet 11. september 2012 #6 Skrevet 11. september 2012 Det er dessverre urettferdig slikt, mine foreldre har heldigvis klart å kjøpe endel ting, så jeg kan få leilighet rett etter at jeg er ferdig med studiene. Selv om vi lever i et av verdens mest rettferdige land, har de fra sterke familier mye større fordeler. Anonym poster: 3f36045a16440ad81d35a2ade5105bfc Du er sykt heldig! Foreldrene mine har råd til å kjøpe leilighet til meg, men det gjør de bare ikke. Kjipt for meg, for det hadde lettet mye av presset og stresset jeg har.
Gjest Rapunsel5 Skrevet 11. september 2012 #7 Skrevet 11. september 2012 Kan ikke skjønne at boligprisene kan øke så altfor mye mer nå. Særlig ute i distriktene, og som sykepleier kan du jo få deg jobb nesten over alt (der det er mennesker). Boligprisene i de store byene kommer til å stige, til markedet blir mettet. Får håpe de klarer å bygge mange nok nye boliger snart. Tror du bekymrer deg unødvendig. Det sies at i 2015 så vil det så og si være umulig å få tak i en leilighet til en god pris, kjipt for meg at jeg må kaste mye penger ut av vinduet ved leiling i flere år, før jeg får sjangsen til å kjøpe noe. Håper jeg bekymrer meg unødvendig jeg og :/
Myosotis Skrevet 11. september 2012 #8 Skrevet 11. september 2012 Jeg er 24 år og bor hjemme hos mamma og pappa nå. Skikkelig tabu å si noe slikt i Norge vet jeg, men det er faktisk ikke ille! Et år hos mine kjære snille foreldre og jeg har spart opp ikke lite i egenkapital. Mine foreldre har aldri hatt mye å rutte med, så å la meg bo hjemme ei stund er virkelig noe jeg setter pris på - og også den beste måten de kan hjelpe meg å få råd til noe eget. I Italia bor barna hjemme til de er gifteklare. På det punktet har det jobbet og spart opp så mye at de kan kjøpe og flytte rett inn i drømmeboligen. Men misforstå meg rett, jeg er også bekymret over utviklingen på markedet og synes det er skuffende å se at de som har vært heldige med økonomisk sterke foreldre kan bare ta seg til rette uten å jobbe for det. Men jeg kan ikke gjøre stort med utviklingen, og jeg kan ei heller tjene mer enn det jeg gjør nå - så da blir det å campe hos mamsen og papsen ei stund. 1
Capt. Obvious Skrevet 11. september 2012 #9 Skrevet 11. september 2012 Slapp helt av, det er ganske vanlig at man leier i tyveårene, mange gjør det også til godt oppi tredveårene, spesielt om man bor alene. Ja, det kan være kjipt, men et sted må man jo uansett bo. Dere leier nå, men du skriver jo at typen skal kjøpe neste år, og dere kan jo vurdere at du kjøper deg inn der med en viss prosentandel. Dette med at unge er "dumme" fordi flere ikke tar utdannelser som gjerne gir jobber med veldig bra lønn er bare et dårlig argument. Hvis flere får en utdannelse til høyt betalte jobber så vil lønna i disse yrkene også flate ut/synke da arbeidsgivere får flere å velge mellom. Det er tilbud og etterspørsel det dreier seg om, og jeg kan love deg at arbeidsgivere vil gi dårligere lønn dersom de får mulighet til det. 3
Gjest Uanonymbruker Skrevet 11. september 2012 #10 Skrevet 11. september 2012 Det sies at i 2015 så vil det så og si være umulig å få tak i en leilighet til en god pris, kjipt for meg at jeg må kaste mye penger ut av vinduet ved leiling i flere år, før jeg får sjangsen til å kjøpe noe. Håper jeg bekymrer meg unødvendig jeg og :/ flytt på bygda, her får du flotte hus LANGT under en million, vi har sykehus vi også
Bittelill Skrevet 11. september 2012 #11 Skrevet 11. september 2012 (endret) Du kan gå til advokat og få en kontrakt med kjæresten din som sier at leia du betaler til han blir delvis omgjort til "sparing". Hvis dere skulle gå fra hverandre etter feks 5 år så har du rett på noen av pengene tilbake. Det kommer jo an på hvor mye du betaler til han selvsagt... Hvis han betaler feks 10.000 kr pr mnd i lån, og du gir han 5000 i leie pluss deler faste utgifter synes jeg det er rimelig at du vil få igjen 3000 av disse hvis dere går fra hverandre. Hvis du betaler bare 2000 i leie så synes jeg du skal anse de pengene som borte og så spare 3000 på egen konto/bsu. Du kan lage masse forskjellige typer avtaler som ligner på disse, så ville snakket med en advokat for å høre forslag. Husk at du også kommer til å være med å vedlikeholde leiligheten, og han sparer også endel penger på at du bor der. Endret 11. september 2012 av Bittelill
Capt. Obvious Skrevet 11. september 2012 #12 Skrevet 11. september 2012 flytt på bygda, her får du flotte hus LANGT under en million, vi har sykehus vi også Spørs jo hva du mener med bygd, de mest grisgrendte strøg i landet har jo et godt stykke til nærmeste sykehus. Du tenker kanskje på tettsteder?
Gjest Uanonymbruker Skrevet 11. september 2012 #13 Skrevet 11. september 2012 Spørs jo hva du mener med bygd, de mest grisgrendte strøg i landet har jo et godt stykke til nærmeste sykehus. Du tenker kanskje på tettsteder? vi har to sykehus innen en time fra hverandre, det nærmeste ligger i den største bygda her, det bor det 3000 innbyggere. Resten av stedene rundt har ikke mere enn max 1500-2000 innbyggere noen av dem. Nærmeste byen er tre timer unna.
Gjest IngvildSF Skrevet 11. september 2012 #14 Skrevet 11. september 2012 Spørs jo hva du mener med bygd, de mest grisgrendte strøg i landet har jo et godt stykke til nærmeste sykehus. Du tenker kanskje på tettsteder? Jeg legger ved linker fra Gjøvik, Vestre Toten og Østre Toten på finn.no (By/Tettsted/Bygd). Felles for alle (kanskje unntatt Gjøvik sentrum) er at man kan få boliger til 1-2 millioner (og under) som ikke er så ille. Maks reiseveg er en halvtime til Gjøvik sykehus. I tillegg har vi også Lillehammer sykehus ca. 40 minutter fra Gjøvik sentrum, og Reinsvoll Psykiatriske sykehus på Vestre Toten. Gjøvik Vestre Toten Østre Toten Dette er bare to timer unna Oslo. Du kan også finne rimelige(re) boliger (enn Oslo) litt utenfor Oslo. Håpet er ikke ute. Et sted må man begynne. Syns TS krisemaksimerer. Ja, man må spare, ja prisene er verre enn før, men det er ikke umulig. 1
Capt. Obvious Skrevet 11. september 2012 #15 Skrevet 11. september 2012 Jeg legger ved linker fra Gjøvik, Vestre Toten og Østre Toten på finn.no (By/Tettsted/Bygd). Felles for alle (kanskje unntatt Gjøvik sentrum) er at man kan få boliger til 1-2 millioner (og under) som ikke er så ille. Maks reiseveg er en halvtime til Gjøvik sykehus. I tillegg har vi også Lillehammer sykehus ca. 40 minutter fra Gjøvik sentrum, og Reinsvoll Psykiatriske sykehus på Vestre Toten. Gjøvik Vestre Toten Østre Toten Dette er bare to timer unna Oslo. Du kan også finne rimelige(re) boliger (enn Oslo) litt utenfor Oslo. Håpet er ikke ute. Et sted må man begynne. Syns TS krisemaksimerer. Ja, man må spare, ja prisene er verre enn før, men det er ikke umulig. Vil vel klassifisere dette som små tettsteder, spesielt Gjøvik. Men ja, selvsagt er det billigere, og er jo flott hvis man har mulighet til det. Når det gjelder steder rett utenfor Oslo, si opp til 2-4 mil unna så blir flere og flere steder stadig dyrere. Der jeg kommer fra ikke så langt utenfor byen så er prisene nesten like høye som i Oslo, og hvis man da skal kjøpe dyre månedskort eller må ha en bil ekstra så kan vinninga ved å flytte utenfor gå opp i spinninga.
Gjest IngvildSF Skrevet 11. september 2012 #16 Skrevet 11. september 2012 Vil vel klassifisere dette som små tettsteder, spesielt Gjøvik. Men ja, selvsagt er det billigere, og er jo flott hvis man har mulighet til det. Når det gjelder steder rett utenfor Oslo, si opp til 2-4 mil unna så blir flere og flere steder stadig dyrere. Der jeg kommer fra ikke så langt utenfor byen så er prisene nesten like høye som i Oslo, og hvis man da skal kjøpe dyre månedskort eller må ha en bil ekstra så kan vinninga ved å flytte utenfor gå opp i spinninga. Poenget er at man finner sykehus, sykehjem og andre steder sykepleiere kan bli ansatt over hele Norge. Det er mange små tettsteder som er nærme sykehus. Man MÅ ikke bo i Oslo for å få seg jobb. Det finnes mange steder som er vel så flotte som Oslo, og som i tillegg har lavere boligpriser. Det er ikke sånn at alt utenfor ring 3 er huttiheita. TS: Jeg syns du bekymrer deg for mye. Skaff deg sommerjobb og/eller deltidsjobb. Spar pengene du får fra de. Det handler om prioriteringer av tid og penger. Hva trenger du, hva trenger du ikke? Du kommer ikke til å havne på gata. Det er ikke grusomt å måtte leie noen år. Du kan også gjøre en (skriftlig) avtale med din samboer når han kjøper leilighet. Sist, men ikke minst, dersom sykepleie er noe du virkelig brenner for og er det riktige for deg, så må du ikke la pengene styre deg. Du har tross alt mange, mange jobbår igjen. Du kommer til å tilbringe mange timer på jobb hver eneste dag, uke, måned og år. Vil du virkelig bytte bort et yrke du brenner for bare for å kunne kjøpe bolig litt tidligere? 2
Gjest Wolfmoon Skrevet 11. september 2012 #17 Skrevet 11. september 2012 Vil vel klassifisere dette som små tettsteder, spesielt Gjøvik. Men ja, selvsagt er det billigere, og er jo flott hvis man har mulighet til det. Når det gjelder steder rett utenfor Oslo, si opp til 2-4 mil unna så blir flere og flere steder stadig dyrere. Der jeg kommer fra ikke så langt utenfor byen så er prisene nesten like høye som i Oslo, og hvis man da skal kjøpe dyre månedskort eller må ha en bil ekstra så kan vinninga ved å flytte utenfor gå opp i spinninga. En halvtime fra Gjøvik sykehus så er du ganske godt utpå bygda (er oppvokst der, så jeg burde vite det :gjeiper:) Det er jo "bondeland" mellom tettstedene vet du Der finnes det også gode muligheter for å kjøpe rimelige hus og leiligheter, bare så synd at jeg aldri kunne tenkt meg å bo i området og heller ikke har en utdannelse det er særlig stor etterspørsel etter i distriktene.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #18 Skrevet 11. september 2012 At du trives med jobben er mye viktigere enn lønnen synes jeg. Så sant man tjener nok til at det går rundt da selvsagt, og så dårlig tjener ikke sykepleiere (hvertfall ikke hvis man regner med alle tillegg osv). Det er mange arbeidsgrupper som tjener tilsvarende som sykepleiere, eller mindre for den del og som klarer seg helt fint. Selv har jeg en bachelor i økonomi og jobber i bank, og to venninner som er sykepleiere har høyere årslønn enn jeg har (vi jobber 100% alle tre) Men, så sant man ikke tjener veldig godt og/eller har spart opp masse penger så er det veldig vanskelig for så og si alle å kjøpe bolig alene. Veldig mange må rett og slett spare det de kan, og vente med å kjøpe bolig til man har en å dele utgiftene med. Senk skudrene, dette går bra. Du havner ikke på gata selv om du ikke kjøper egen bolig med en gang du er ferdig utdannet. Anonym poster: 61283b504d83fef28c48b27a9e13d748
AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #19 Skrevet 12. september 2012 Det er bare en myte at sykepleiere tjener så forbanna dårlig! 350 000- 400 000 klarer man seg helt fint på, spesielt om man er to! Det er heller ikke sånn at alle kan eie her i verden, og det å eie har ikke bare positive sider! <br /><br /> Anonym poster: 08550f3a0817b7139d724e1b726a3f15 5
Gjest Rapunsel5 Skrevet 14. september 2012 #20 Skrevet 14. september 2012 Det er bare en myte at sykepleiere tjener så forbanna dårlig! 350 000- 400 000 klarer man seg helt fint på, spesielt om man er to! Det er heller ikke sånn at alle kan eie her i verden, og det å eie har ikke bare positive sider! <br /><br /> Anonym poster: 08550f3a0817b7139d724e1b726a3f15 Takk for beroligende svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå