Tibbie Skrevet 9. september 2012 #1 Skrevet 9. september 2012 Tiden er kommet til jeg må søke meg vidre på ett større universitet/college i USA (går nå på ett amerikansk college i Norge), og derfor må finne ut hva jeg skal studere. Litt vanskelig, siden jeg ikke helt vet hva jeg vil bli. Har mest lyst til å bli skuespiller, men siden det er vanskelig å få jobb, og de fleste jobbene er ganske dårlig betalte, planlegger jeg heller å bare beholde det som en hobby. Jeg tenker bla. journalistikk, foto, generell business eller markedsføring. Derfor lurer jeg på, er det noen her som jobber relevant til ett av de yrkene? Jeg er vell kanskje mest nysgjerrig på markedsføring. Hvordan er hverdagen der? Er det en jobb man kan ha i 20 år uten å bli spylei av? Noen erfaringer?
Green Lady Skrevet 10. september 2012 #2 Skrevet 10. september 2012 Jeg har en femårig utdannelse innen markedsføring, og jobber nå som markedsanalytiker. I Norge er markedet lite hvis du bare stiller med bachelor, og jeg ikke ikke et eneste jobbtilbud. Har inntrykk av at de fleste fra min masterklasse (var ferdig i våres) har skaffet seg relevante jobber. Markedsføring er kjempespennende, og en kan jobbe med alt fra å utvikle nye produkter, jobbe mot kunder, planlegge kampanjer, jobbe med lønnsomhet av produkter, utvikle kundeklubber, jobbe med "branding", analysere markeder osv. osv. Studiet er bredt. Selv jobber jeg som markedsanalytiker, som nevnt, og trives godt med det. Arbeidsdagen består stort sett av å kvalitetssikre spørreskjemaer, programmere dem, sende dem ut og tolke resultatene. Vi tester alt ifra styrken på forskjellige merkevarer, til reklamer, bilag, konkurrentanalyser, markedanalyser, fokusgrupper osv. osv. Jeg synes det er kjempespennede i alle fall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå