Gå til innhold

prøver å bli gravid - men vet ikke når eggløsningen er

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bestemt oss for å prøve å bli gravide - men jeg kjenner ikke til min syklus. Dette fordi jeg i en lenger periode har vært syk og gått på en del medisiner som har gjort syklusen min totalt ujevn.....

Noen råd? Vi kan jo ikke bare ligge til sengs hele tiden, og det er vanskelig å treffe på akkurat den ene dagen i måneden når man ikke vet hvilken av disse 30 dagene det er.... Jeg har tatt utgangspunkt i en 28 dagers syklus, men det kan jo være riv ruskende feil... Litt kjedelig dette for, for det må jo gå en del måneder for å finne ut av syklusen og da går tiden og vi ønsker å sette i gang snarest.

Anonym poster: 286eb67f7280b5347ee2ea6f0f2b3a28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man trenger ikke ha sex hver dag fordi om man prøver, det holder i massevis å ha sex annenhver dag.

Anonym poster: 6df6be9cd8cc43e2c82430ffcebf6d66

Skrevet

Man er ikke bare fruktbar i ett døgn, eggløsningen varer i 2-3 dager, og sperm kan leve 2-3 dager inne i livmora. Eggløsning er ca 14 dager etter mensen, men ha sex annenhver dag fra kanskje en uke etter mensen og i ca 2 uker. Uansett så blir ikke alle gravide den første mnd de prøver, så bare prøv i vei, og kontakt legen hvis dere ikke har lyktes etter 1 år.

Anonym poster: ad540688397571e59b1f4e0f6be595c4

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Frem til du har fått kontroll på syklusen din, kan dere prøve å ha sex annen hver dag. Du kan også kjøpe eggløsningstester, men da kan det være du må bruke veldig mange, siden du er så usikker på når den er.

Skrevet

Litt faktafeil i innlegget over her ser jeg...

Eggløsning er 11-17 dager før første dag i neste mens. Når du ikke vet hvordan syklusene er, kan du umulig vite når du har eggløsning. Og eggløsningen varer ikke i dagesvis, men få minutter. Men dine fruktbare dager er fire dager før eggløsning, eggløsningsdagen og dagen etter. Sædcellene lever normalt i 4-5 dager, egget lever i ett døgn.

Du har egentlig tre valg.

- teste etter eggløsning. Billige tester kjøper du nå nett. Er testen positiv er det bare å hoppe til køys.

- kartlegge syklusene dine over tid. Det er sannsynlig at du ikke har ordentlige eggløsninger så lenge syklusene dine er ustabile uansett.

- ha sex hver 2-3 dag. Det er nok med tanke på å bli gravid.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...