AnonymBruker Skrevet 9. september 2012 #1 Skrevet 9. september 2012 Flyttet inn i en blokk-leilighet fra 60 tallet for ca halvannet år siden. De første 2 mnd hørte jeg så å si ingenting fra naboene, det var så utrolig stille her. Jeg regnet jo selvfølgelig med at støy ville forekomme, da vi alle bor såpass tett i hverandre. Men mnd etter har lydnivået virkelig skutt til værs. Høy musikk, biler som står på tomgang på natta utenfor soverommene, fest i ukedagene osv er de minste problemene. Naboene over oss tramper ekstremt mye. Hver dag, hele tiden. Jeg er sykemeldt nå, og er derfor hjemme på formiddagene, og da hører jeg alltid noen som tramper over meg. Det er alltid noen hjemme der. I tillegg kan jeg sitte fra stua og høre de smelle igjen ytterdøra, for så å trampe (ekstrem tramping!) oppover trappetrinna og smelle igjen sin egen dør. Jeg kan sitte i stua mi å høre de tisser, snyter seg, støvsuger, sette på vaskemaskinen, bruke miksmasteren m.m.... Jeg skriver ikke dette for å syte, men jeg er virkelig lei og psykisk sliten av å høre alt av det de gjør i hverdagen sin. Jeg har våknet 3 ganger den siste mnd av høy stønning på natta fra de over..... Dere andre som bor i blokk: er det virkelig så lytt hos dere også? Må man virkelig regne med å høre tissingen til naboen, diverse natte-aktiviteter og alt det andre jeg skrev, når man kjøper seg blokk-leilighet? Jeg lurer også på hvordan deres måte er å takle slike ting? Jeg er virkelig helt utkjørt psykisk nå. Anonym poster: 7f1fa593e02df056c5e7f0c7e5ea93f3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2012 #2 Skrevet 9. september 2012 Det er overhodet ikke normalt at leilighetene er så dårlig lydisolert. Et veggene laget av silkepapir? Foreldrene mine bor i blokk, og det er stille og rolig. Tramping, tissing, smelling med dører og andre helt vanlige dagligdagse lyder hører vi ikke. Vaskemaskinen høres når den sentrifugerer, men det er vel vanskelig å unngå. Anonym poster: f8f25d6e499a1d50fff91b6c8696e891 2
Dragonfly84 Skrevet 9. september 2012 #3 Skrevet 9. september 2012 (endret) Blokk fra 60-tallet her også. Jeg føler med deg! Naboen ved siden av her hører på radioen ekstremt høyt, for han har ikke på høreapparatet. Naboen ved siden av på andre siden fester og har en hund som står og bjeffer når den er alene. Naboen rett over gangen har kåte katter. Naboen under har på tven høyt til halv to om natta. Og han hører vi gå på do og at han hoster på badet. Naboen langt borti gangen lager enten fårikål eller brent mat, omtrent hver dag. Ungene på lekeplassen rett under soveromsvinduet sitter øverst i sklia og sparker i den på gøy, og det bråker voldsomt. Vaskerommet over leiligheta vår er i bruk veldig ofte, og da hører vi en jevn dur fra den. Ute hører vi t-bana fire ganger i timen. Naboen to etasjer under røyker på verandaen, så vi ikke kan lufte, for da får vi all røyken inn på soverommet. ...men sånn er det å bo i blokk. Har lyst på enebolig langt inni skogen Jeg bruker ørepropper for å få sove, da hører jeg verken tv eller radio. Endret 9. september 2012 av Dragonfly84
AnonymBruker Skrevet 9. september 2012 #4 Skrevet 9. september 2012 Det er overhodet ikke normalt at leilighetene er så dårlig lydisolert. Et veggene laget av silkepapir? Foreldrene mine bor i blokk, og det er stille og rolig. Tramping, tissing, smelling med dører og andre helt vanlige dagligdagse lyder hører vi ikke. Vaskemaskinen høres når den sentrifugerer, men det er vel vanskelig å unngå. Anonym poster: f8f25d6e499a1d50fff91b6c8696e891 En skulle nesten tru det... må være veldig dårlig lydisolert, men syntes det er så rart jeg knapt hørte en eneste lyd de første 2 mnd. Plutselig så kom alt støyet, liksom.. Åh, det hørtes deilig ut der dine foreldre bor.... *drømme*...... Anonym poster: 7f1fa593e02df056c5e7f0c7e5ea93f3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2012 #5 Skrevet 9. september 2012 Blokk fra 60-tallet her også. Jeg føler med deg! Naboen ved siden av her hører på radioen ekstremt høyt, for han har ikke på høreapparatet. Naboen ved siden av på andre siden fester og har en hund som står og bjeffer når den er alene. Naboen rett over gangen har kåte katter. Naboen under har på tven høyt til halv to om natta. Og han hører vi gå på do og at han hoster på badet. Naboen langt borti gangen lager enten fårikål eller brent mat, omtrent hver dag. Ungene på lekeplassen rett under soveromsvinduet sitter øverst i sklia og sparker i den på gøy, og det bråker voldsomt. Vaskerommet over leiligheta vår er i bruk veldig ofte, og da hører vi en jevn dur fra den. Ute hører vi t-bana fire ganger i timen. Naboen to etasjer under røyker på verandaen, så vi ikke kan lufte, for da får vi all røyken inn på soverommet. ...men sånn er det å bo i blokk. Har lyst på enebolig langt inni skogen Jeg bruker ørepropper for å få sove, da hører jeg verken tv eller radio. Huff, misunner deg ikke dette, nei... Har dette preget deg psykisk? Ja, det er vel kanskje slik man må regne med når man kjøper seg blokk.... Men jeg er bare virkelig helt utkjørt når det gjelder dette... kan ikke huske sist jeg slappet helt av i leiligheten min... eller våknet helt uthvilt.... Anonym poster: 7f1fa593e02df056c5e7f0c7e5ea93f3
Gjest Skrevet 9. september 2012 #6 Skrevet 9. september 2012 (endret) Jeg har bodd i blokk omtrent hele mitt liv. Der jeg bodde først hørte vi selvsagt noe støy, men veldig sjeldent og ting var som oftest rolig. Der bodde jeg i 16 år. Her jeg bor nå har saksofonen en annen lyd. Jeg hører folk gjøre akkurat det du beskriver. I tillegg er det visst noen som elsker å hoppe tau INNE. Yey for det! Unger skriker, folk roper, de over snakker høyt på verandaen omtrent hele dagen, og også langt utover natten (4/5-tiden). Så jeg føler med deg! Heldigvis leier vi bare, så jeg gleder meg enormt til å flytte. Endret 9. september 2012 av Dreamdrops
Gjest Uanonymbruker Skrevet 9. september 2012 #7 Skrevet 9. september 2012 tro meg, dere har IKKE lyst på en enebolig langt inn i skogen. Her er det sånn at når du først hører en lyd så pisser man på seg av skrekk fordi det ikke skal være lyder her og når det tordner så huker man seg sammen og håper lynet ikke slår ned i en av trærne og når det er jaktsesong så må man bruke refleksvest over alt. Jeg savner 60tallsblokkleiligheten min og lyder fra andre mennesker jeg Men en mellomting er nok perfekt, men ikke umulig å finne.
Gjest Bobler Skrevet 9. september 2012 #8 Skrevet 9. september 2012 tro meg, dere har IKKE lyst på en enebolig langt inn i skogen. Her er det sånn at når du først hører en lyd så pisser man på seg av skrekk fordi det ikke skal være lyder her og når det tordner så huker man seg sammen og håper lynet ikke slår ned i en av trærne og når det er jaktsesong så må man bruke refleksvest over alt. Jeg savner 60tallsblokkleiligheten min og lyder fra andre mennesker jeg Men en mellomting er nok perfekt, men ikke umulig å finne. Hørtes deilig ut. Skal vi bytte? Huseiern her tramper hele dagen og smeller i dørene, og barna i nabolaget leker hele dagen. 2
Dragonfly84 Skrevet 9. september 2012 #10 Skrevet 9. september 2012 Huff, misunner deg ikke dette, nei... Har dette preget deg psykisk? Ja, det er vel kanskje slik man må regne med når man kjøper seg blokk.... Men jeg er bare virkelig helt utkjørt når det gjelder dette... kan ikke huske sist jeg slappet helt av i leiligheten min... eller våknet helt uthvilt.... Anonym poster: 7f1fa593e02df056c5e7f0c7e5ea93f3 Uff, det høres virkelig ikke sunt ut for deg Noen ganger blir jeg sliten av det, ja, men det er litt vanskelig å si for meg, siden jeg er i ferd med å bli frisk av utbrenthet, og derfor ikke kan huske sist jeg var uthvilt... Må ha vært mange, mange år siden. Så om jeg er sliten pga bråk her eller bare fordi jeg alltid er sliten vet jeg ikke... tro meg, dere har IKKE lyst på en enebolig langt inn i skogen. Her er det sånn at når du først hører en lyd så pisser man på seg av skrekk fordi det ikke skal være lyder her og når det tordner så huker man seg sammen og håper lynet ikke slår ned i en av trærne og når det er jaktsesong så må man bruke refleksvest over alt. Jeg savner 60tallsblokkleiligheten min og lyder fra andre mennesker jeg Men en mellomting er nok perfekt, men ikke umulig å finne. Haha, høres ikke helt bra ut det heller! Spesielt ikke det med jaktsesong Men du har nok rett i det med mellomting - jeg har bodd ganske så langt utpå landet, og det passer meg mye bedre... Ro og fred, nærmeste nabo over 100 meter unna, det mest irriterende er traktorer, og de kan man leve med. Synd alle jobbene er i byene.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 9. september 2012 #11 Skrevet 9. september 2012 Uff, det høres virkelig ikke sunt ut for deg Noen ganger blir jeg sliten av det, ja, men det er litt vanskelig å si for meg, siden jeg er i ferd med å bli frisk av utbrenthet, og derfor ikke kan huske sist jeg var uthvilt... Må ha vært mange, mange år siden. Så om jeg er sliten pga bråk her eller bare fordi jeg alltid er sliten vet jeg ikke... Haha, høres ikke helt bra ut det heller! Spesielt ikke det med jaktsesong Men du har nok rett i det med mellomting - jeg har bodd ganske så langt utpå landet, og det passer meg mye bedre... Ro og fred, nærmeste nabo over 100 meter unna, det mest irriterende er traktorer, og de kan man leve med. Synd alle jobbene er i byene. Ikke alltid. Her jeg bor må vi leie inn arbeidskraft fra andre steder fordi det bor for få mennesker her til å fylle de ledige stillingene fordi ingen vil bosette seg her. På butikken har det vært utlyst butikkmedarbeiderstilling i TO ÅR nå
belle_ Skrevet 9. september 2012 #12 Skrevet 9. september 2012 Har det ganske likt, ja. Men plager ikke meg noe veldig. Eneste som plager meg er at andre kan høre når jeg har sex f. eks. Haha, det er litt flaut. Om jeg står utenfor døren min og har på tven så hører jeg den. Veggene er greit isolert, kan høre folk trekke ned toalett noen ganger når jeg er på badet. Ellers hører jeg når de som bor over meg har nach. Men ytterdøren er det verre med. Vurderer å finne noe å isolere den med. Hører alt som skjer i gangen og når folk kommer inn...
Gjest barista Skrevet 9. september 2012 #13 Skrevet 9. september 2012 I forrige leilighet jeg bodde i, kunne jeg på soverommet høre naboen på do (ikke bare at han trakk ned, men selve urineringen)
AnonymBruker Skrevet 9. september 2012 #14 Skrevet 9. september 2012 Var ganske likt i vår blokkleilighet.. Hørte kun de som bodde over oss, eller hvis noen var høylytte på balkongen og vi hadde vinduene oppe. Unger som løper, leker osv. Vaskemaskin som sentrifugerer. Når vi var på badet så kunne vi høre at naboen over tissa og trakk ned. Krangla de eller hadde sex så hørte vi ofte det og! Var ganske lytt fra oppgangen og, men det ble betraktelig bedre når vi byttet til ny utgangsdør til leiligheten, men tror aldri det ville blitt støyfritt uansett.. Jeg tenker at sånn er det å bo i blokk, så det plaget ikke meg så veldig.. Litt kjipt når man skulle sove etter nattevakt og det var konstant støy fra naboen, men, men, jeg ble vant til det.. Anonym poster: cbc3d8792aae786a802443b65c087cf2 1
Medlem Skrevet 9. september 2012 #15 Skrevet 9. september 2012 Hos meg er det absolutt ikke så lytt. Jeg har naboer på alle kanter og hører aldri noe støy fra dagligdagse gjøremål. Tre-fire ganger i året hører jeg støy i bakgården etter kl. 23, fra en eller annen nabo som har fest. Bor i bygård fra 30-tallet, oppført i murverk.
FlyvendeBie Skrevet 27. oktober 2013 #16 Skrevet 27. oktober 2013 Vi har flyttet i leilighet fra 1973 vi også. De første månedene var vi ikke plaget, men nå er vi virkelig plaget, mest av de over oss. De tramper kjempe hardt (Er som noen sitter og donker på en basstromme i lengden), og hver søndag har de barnebarna på besøk og de løper rundt i hele leiligheten og skriker og ler. Dette hører vi alt av. Det plager oss virkelig! Vi hører at dem gjesper, snakker, går, og snekrer veldig ofte (Tror de pusser opp over eller under oss) Og det som er rart er at de voksne ikke ber barna være stille. Da jeg var mindre og på besøk hos folk i leilighet ble jeg bedt om og ti stille for det var andre enn oss her. Disse bråker altså så mye de vil virker det som. Jeg blir vekket hver dag i uka av en som tramper over rommet mitt 0530 om morgenen.. Før jeg skal på skole/læra. Er det dager jeg starter senere, eller er syk, er de også hjemme over her. Alltid er det noen som tramper over her.. Usj, er kjempe lei. Ante ikke at det var så dårlig lydisolert i leiligheter.
Gjest pausemusikk Skrevet 27. oktober 2013 #17 Skrevet 27. oktober 2013 Huff, det hørtes slitsomt ut! Jeg hører ikke naboene i det hele tatt. De kan ha full fest i leiligheten ved siden av meg eller i leiligheten over meg, hører nada null niks og jeg er i tillegg veldig var for lyder. Legger merke til at de har fest om jeg skal ut døren og ser at det kanskje er litt sko utenfor leiligheten til naboen eller folk som går ut og inn der og musikken er på full guffe når døren åpnes inn dit. Er jo helt vilt at det er så lytt som du skriver, hadde blitt gal.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #18 Skrevet 27. oktober 2013 Huff, det hørtes slitsomt ut! Jeg hører ikke naboene i det hele tatt. De kan ha full fest i leiligheten ved siden av meg eller i leiligheten over meg, hører nada null niks og jeg er i tillegg veldig var for lyder. Legger merke til at de har fest om jeg skal ut døren og ser at det kanskje er litt sko utenfor leiligheten til naboen eller folk som går ut og inn der og musikken er på full guffe når døren åpnes inn dit. Er jo helt vilt at det er så lytt som du skriver, hadde blitt gal. Når ble leiligheten din bygget? Anonymous poster hash: 91123...9d4
Gjest pausemusikk Skrevet 27. oktober 2013 #19 Skrevet 27. oktober 2013 Når ble leiligheten din bygget? Anonymous poster hash: 91123...9d4 50-tallet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå