Gå til innhold

Trene seg til pene legger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Har alltid hatt litt tjukke legger. Jeg trener ikke mye, det går litt i perioder egentlig. Om jeg trener blir det som regel litt jogging, men jeg føler jeg er i dårlig form så det blir aldri så lenge, MAKS 15 min lett jogging. Jeg er 167 cm høy og veier 60 kilo. Er dermed ganske tynn, men jeg er ikke veltrent. Skinnyfat eller hva de enn kaller det i dag.

Nå er det slik at jeg hater leggene mine. De er ikke "stramme", bare fulle av fett, og ikke pene. Rett og slett tjukke legger. Jeg kan derimot ikke SLANKE disse vekk, jeg er allerede tynn nok! Så da må det nok trening til. Leste online at jogging vistnok er det beste for å få pene legger, men nå er det ikke alltid så lett å stole på det som står i en eller annen artikkel.

Så er det noen som har tips? Tenker å joine treningssenter, så får tilgang til apparater der. Ellers kan jeg jogge ute.

Anonym poster: 6f9d14a16a77925e7ddae45f547a0795

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått ned en del etter at jeg begynte å jogge, men leggene er faktisk bare blitt større! Det er riktignok muskler, ikke fett, men leggene var faktisk ett av de områdene jeg var sånn nogenlunde fornøyd med i utgangspunktet. Nå er de bare store :(

Håper du får noen gode tips i denne tråden. Følger spent med!

Skrevet

^ TS her. Ja det er nettopp det, jeg vet ikke om det gjør en forskjell å begynne å f.eks. løpe utrolig mye. Har en del venninner som gjør nettopp det. Noen har slanke, stramme legger, mens andre igjen "bare" får muskuløse og litt kraftige legger.

Skrevet

Om du løper rolig(ala maraton) så vil kroppen hovedsakelig bare brenne fett. Sprintere og de som trener mye intervall bygger mer muskulatur da det er eksplosiv trening.

Jeg jogger og omkretsen på både lår og legger har gått betraktelig ned, men uten at jeg ser mager ut. Har fått lav fettprosent og flott muskeldefinsjon.

Skrevet

Jeg er like høy og veier 9 kilo mindre enn deg, og skjønner ikke helt hvordan du kan være livredd for å miste noen gram fett. Antageligvis er du i dårlig form, som du selv skriver. Sier ikke at du TRENGER å gå ned i vekt - sannsynligvis ikke, men du bør heller ta en helhetlig vurdering av helsen din enn å tenke utseende. Selv naturlig tynne mennesker bør trene for å opprettholde god helse. Hvis du har en dvaskete kropp har du antakelig høy fettprosent, noe som ikke er bra.

Løsningen utseendemessig for din del er nok å trene styrke; da forandrer du forholdet i kroppen slik at du får mer muskler, som igjen fører til høyere forbrenning av fett, uten at du nødvendigvis går ned i vekt.

Anonym poster: b58dd6490e4b33170ae5ad7c35aec6bf

Skrevet

Om du løper rolig(ala maraton) så vil kroppen hovedsakelig bare brenne fett. Sprintere og de som trener mye intervall bygger mer muskulatur da det er eksplosiv trening.

Jeg jogger og omkretsen på både lår og legger har gått betraktelig ned, men uten at jeg ser mager ut. Har fått lav fettprosent og flott muskeldefinsjon.

På lang sikt er ikke det helt riktig. Kortere løpeøkter (halvtime, ala 5-6 km) er nok mest effektivt for fettforbrenning. Løper man maraton (som tilsvarer ca. 42 km) eller generelt lange økter regelmessig, vil kroppen spise av musklene for å få energi. Det samme gjelder om man trener på tom mage, kroppen henter energi fra musklene i slike situasjoner. Selv er jeg naturlig tynn, og når jeg løper mye, ser jeg at kroppen går ned i muskelmasse. Tipper du har fått markerte muskler fordi du har mistet fett, ikke nødvendigvis fordi du har fått mer muskler.

Skrevet (endret)

På lang sikt er ikke det helt riktig. Kortere løpeøkter (halvtime, ala 5-6 km) er nok mest effektivt for fettforbrenning. Løper man maraton (som tilsvarer ca. 42 km) eller generelt lange økter regelmessig, vil kroppen spise av musklene for å få energi. Det samme gjelder om man trener på tom mage, kroppen henter energi fra musklene i slike situasjoner. Selv er jeg naturlig tynn, og når jeg løper mye, ser jeg at kroppen går ned i muskelmasse. Tipper du har fått markerte muskler fordi du har mistet fett, ikke nødvendigvis fordi du har fått mer muskler.

Ja, jeg trener fettforbrennede. Løper 4-5 mil i uka i moderat tempo12-13 km/t). Siden fettprosenten har gått ned så gå cm ned. Målet mitt var aldri å bygge muskler, men å komme i bedre form og få mer definisjon av musklene. Men jeg tærer ikke på muskelmassen jeg har fordi jeg spiser nok og bra så det kun er fettet som forsvinner, ikke min opprinnelige muskelmasse.

Med slik trening og kost får en en fin balanse mellom fett og muskler.

Endret av *Maja*
Skrevet

Jeg er like høy og veier 9 kilo mindre enn deg, og skjønner ikke helt hvordan du kan være livredd for å miste noen gram fett. Antageligvis er du i dårlig form, som du selv skriver. Sier ikke at du TRENGER å gå ned i vekt - sannsynligvis ikke, men du bør heller ta en helhetlig vurdering av helsen din enn å tenke utseende. Selv naturlig tynne mennesker bør trene for å opprettholde god helse. Hvis du har en dvaskete kropp har du antakelig høy fettprosent, noe som ikke er bra.

Løsningen utseendemessig for din del er nok å trene styrke; da forandrer du forholdet i kroppen slik at du får mer muskler, som igjen fører til høyere forbrenning av fett, uten at du nødvendigvis går ned i vekt.

Jeg er fullt klar over at jeg er i ganske dårlig form. Om jeg ikke finner noe som motiverer meg skikkelig, så går det ikke bra med treningen. Jeg sier ikke at helse ikke er god motivasjon, men for MEG er ikke det nok. Å trene og trene uten å merke forbedring på de områdene man sliter (i mitt tilfelle; legger og rumpe) er jævlig kjipt. Sannsynligvis er det min feil, dårlig opplegg osv., men det endrer ikke det faktum at motivasjonen minsker betraktelig.

Du sier også "trene styrke", men all styrke jeg så langt har fått til er via apparater, som vistnok ikke er særlig effektivt. Har hatt lyst til å lære meg både markløft, knebøy m.m, men har ingen som kan vise meg teknikken, og det er ikke så lett å lære noe av videoer på nettet heller.

Men sant skal sies; jeg har utrolig lyst å begynne å trene. Det er bare litt vanskelig når man ikke aner hvordan man skal gjøre grunnleggende øvelser.

Skrevet

Noen har bare "store legger"-gener. Jeg har vært så tung som drøye 86 kilo (er like høy som deg ca), men hadde fortsatt slanke legger. Stemora mi er fit, mens hun likevel har ganske breie og "stutte" bein. Tror det har mye med gener å gjøre.

Det eneste du kan gjøre er vel å trene styrke og håpe de former seg litt, for det går ikke an å punktslanke dessverre. Jeg personlig ville kjørt styrke på hele kroppen for å ikke være "skinnyfat", og se om du ikke klarer å bli mer definert uten å gå ned :) Det vil nok hjelpe på leggene og mtp at du sikkert vil gå ned i fett%, men se sunn og mer trent ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...