Gå til innhold

RLE-lærer: Hva skal jeg si når elevene spør om jeg er kristen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lærervikar, og får innimellom spørsmål fra elevene mine i RLE om jeg selv er kristen. Jeg er medlem av statskirken, er døpt og gift i kirka. Jeg er konfirmert borgerlig, og er ikke kristen. Hva skal jeg si?

Anonym poster: b183792c18907bf20210f7251ed88845

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal jeg si?

Jeg er konfirmert borgerlig, og er ikke kristen.

Anonym poster: 48e91fa753ee886eba223cfa02f5cd54

• Liker 4
Skrevet

er ikke kristen.

• Liker 1
Gjest Stronger
Skrevet

Du skal si nei, jeg er ikke kristen? Eller du kan velge å si at det er et personlig spørsmål du ikke ønsker å svare på.. Men jeg ser ikke noe galt i å være ærlig mot elevene sine, mange av dem er nok i samme situasjon, døpt i kirken og medlem av statskirken, men ikke kristne. Faget heter ikke kristendom, det heter religion, livssyn og etikk, mener du at du burde være kristen? Eller bare at du ikke ønsker å bli kategorisert? Litt vanskelig å svare når jeg ikke vet grunnen til at du spør :)

• Liker 3
Skrevet

Først må du vel finne ut om du ønsker å snakke om deg selv i undervisningen. Jeg tror jeg ville stilt spørsmålet tilbake til den som spør, ala: "hvorfor lurer du på det?" Og kanskje jeg også ville benytte anledningen til å få dem til å diskutere hva det vil si å være kristen. Hva mener DE når de spør om det? Er det snakk om medlemskap, deltagelse, overbevisning etc

• Liker 1
Skrevet

For øvrig mener jeg at denne tråden burde flyttes! Enten til Karriere-, eller til Religion-forumet

Skrevet

Synes ikke elevene har noe som helst med om du er kristen, så det synes jeg ikke du trenger å svare på.

Gjest Memories
Skrevet

Vår lærer på ungdomsskolen pleide å si at det var en privatsak.

Skrevet

Si det som det er!

Skrevet

Så lenge det er i klasser du ikke har fast, tror jeg jeg ville sagt at det var en privatsak. Med klasser man har fast hadde jeg muligens vært ærlig.

Anonym poster: 589ed6c62cfa295b292a065fc4624d60

• Liker 1
Skrevet

TS her, beklager posting på feil underforum.

Jeg spør ikke fordi jeg mener at en bør være kristen, men fordi jeg lurer på hva det er vanlig at RLE-lærere svarer. Hittil har jeg sagt at jeg er konfirmert borgerlig og ikke kristen, og da er det mange elever som har stusset på at jeg kan være RLE-lærer. Det har jo gitt mulighet til fine diskusjoner, forsåvidt, men i det siste har jeg begynt å lure på om jeg har delt for mye med dem.

Dette med tro er noe jeg har et veldig bevisst forhold til, og jeg føler ikke for å holde det hemmelig, så hvis det er "greit" å være ærlig så vil jeg gjerne være det.

Gjest Fairydust
Skrevet

Jeg er lærervikar, og får innimellom spørsmål fra elevene mine i RLE om jeg selv er kristen. Jeg er medlem av statskirken, er døpt og gift i kirka. Jeg er konfirmert borgerlig, og er ikke kristen. Hva skal jeg si?

Du skal si at å være religiøs eller ikke er et personlig valg, og det er privat.

Skrevet

Jeg pleier å si at det er privat.:) Det er det jo. I tillegg synes jeg det er mest ryddig, at jeg som lærer ikke identifiseres opp mot en tro eller mangel på sådan.

• Liker 4
Skrevet

Jeg brukte å vri spørsmålet over på "hva vil det si å være en kristen?", som en annen over her foreslo.

Ut i fra diskusjonen som fulgte, fant de fleste ut at jeg, og flesteparten av dem også, var en såkalt "tradisjonskristen", noe de fleste slo seg til ro med.

Anonym poster: 9c4b4a2f300d11cc2ae34cd19dc0deea

Skrevet

Jeg ville absolutt sagt at det er en privatsak, jeg ville heller ikke sagt i en samfunnsfagtime hvilket politisk parti jeg stemmer på.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg hadde RLE på ungdomsskolen var det flere elever som spurte læreren om hun var kristen. Hun svarte alltid at det var noe personlig vi andre ikke har noe med.

Det var hennes svar på spørsmålet. Du får jo finne ut hva du føler deg mest komfortabel med å svare :)

Skrevet

Jeg for min del hadde bare sagt at nei, det er jeg ikke! For min del skjønner jeg ikke hvilken forskjell det skulle ha gjort!

Skrevet

Jeg for min del hadde bare sagt at nei, det er jeg ikke! For min del skjønner jeg ikke hvilken forskjell det skulle ha gjort!

For min del handler det mest om å fremstå som nøytral i ei elevgruppe som kan ha stort trosmessig mangfold. Jeg vil ikke at elevene skal ha en følelse eller et inntrykk av at jeg, som lærer, har en tilknytning til den ene eller den andre retningen. Min jobb er å gi en nøytral undervisning om forskjellige religiøse retninger, ikke være en "representant" for en av dem. Det føler jeg at jeg klarer best ved å holde egen (manglende) tro for meg selv. For meg er det like naturlig, som andre her nevner, som at jeg heller ikke opplyser om hva jeg stemmer, når jeg underviser i samfunnsfag.

Når det er sagt, dette er det som føles rett for meg. For andre kan noe annet være rett, så det er ingen fasit. Jeg har selv hatt lærere som har opplyst åpent om både tro og partitilhørighet, uten å ha fått arr på sjelen eller skader av den grunn.;)

• Liker 1
Skrevet

TS igjen her. Elevene jeg har spør kanskje likeså ofte om hvordan jeg konfirmerte meg, fordi de skal selv gjøre det i løpet av året. Det synes jeg blir så dumt å si at er privat, men samtidig sier jo det at jeg konfirmerte meg borgelig, mye om hva jeg tror på.

Vanskelig dette her, altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...