Gå til innhold

Ventoline

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått Ventoline (diskus) pga. mistanke om anstrengelsesutløst astma.

Har brukt den en gang og lurer på hvordan skal det kjennes når man innhalerer?

Jeg kjente liksom et pulver/belegg i munnen etterpå, og tenker kanskje jeg ikke trekte pusten hardt nok??

Hjelper Ventoline kun når man har astma, eller har den effekt uansett? <br /><br /> Anonym poster: 86cf450f5dd94cb6b073eee1bd5a2a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil nok kjenne litt til pulveret,bare husk å skylle munnen etterpå. Den er "harmløs" om du ikke har astma.Men enkelte som ikke har astma vil kunne kjenne litt bedring i pusten ved forkjølelse .

.(Men om det er rett eller placebo vet jeg ikke )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Så dersom jeg merker en bedring og er uten forkjølelse o.l. kan det være sannsynlig at jeg faktisk har anstrengelsesastma og ikke bare dårlig kondisjon?

(Trener og trener for å forbedre meg, men føler ingen forbedring pga. pusteproblemer. Hadde vært greit å fått svar på om det feiler meg noe eller om jeg bare har dårlig kondis).

Anonym poster: 86cf450f5dd94cb6b073eee1bd5a2a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som Kårky skriver, men vil bare legge til at det er rart du bare har fått utskrevet Ventoline. Denne skal jo brukes når man har anfall, det er andre varianter som brukes forebyggende.

Anonym poster: 40f295b357591b93de9be17e59224cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm :/

Jeg beskrev problemene og anfallene mine til legen, og fikk beskjed om at jeg kunne prøve Ventoline for å se om dette gav noen effekt. Jeg skulle ta 1-2 doser en stund før fysisk aktivitet, og kunne ta den med dersom jeg fikk problemer underveis i treningen...

Kan ikke noe om dette, så vet ikke hva som er vanlig og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventoline kan en bruke før aktivitet jo.Nettopp det som hjelper ved anstrengelses astma. (fytte for et ord)

Har du vært til utredning ved lungeklinikk /astma lege ? En løpetest kan si mye om både astma og kondis ;)

OM nei,få en henvisning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ventoline kan en bruke før aktivitet jo.Nettopp det som hjelper ved anstrengelses astma. (fytte for et ord)

Har du vært til utredning ved lungeklinikk /astma lege ? En løpetest kan si mye om både astma og kondis ;)

OM nei,få en henvisning

Nei det har jeg ikke. Legen snakket om en løpstest man kunne ta, men at det var ikke alltid denne avslørte anstrengelses astma (puh.. for et ord ja) selv om det var tilfelle. Så det virket ikke som han hadde troen på det, eller at han ikke tok meg seriøst nok? Jeg vet ikke helt jeg..

Kanskje jeg må ta en løpstest når jeg skal til legen igjen for å snakke om hvordan det går med Ventolin'en? Han sa bare at jeg skulle prøve den en stund og se. Jeg aner ikke om jeg blir kallet inn til ny time eller om jeg må ringe inn om en stund (aner ikke hvor lenge "en stund" er forresten) og be om time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...