Gjest Gjest Skrevet 9. september 2012 #1 Skrevet 9. september 2012 Hei Jeg skriver sjelden på nettet, men har en vanskelig situasjon jeg ikke vet hvordan man best kan håndtere så trenger sårt gode råd. Min datter på 7 har en nabojente på samme alder. Denne nabojenta mobber min datter ved å bruke fysisk vold, psykisk forulemping og utfrysning når det er flere jenter tilstede. Hun forsøker også å få andre med på mobbingen. Samtidig kontakter hun min datter daglig når hun ikke har andre å være sammen med. Datteren min klarer ikke sette grenser for henne, dette kan skyldes at hun allerede er såpass kuet at hun ikke tør. Hun gir mobberen masse positiv oppmerksomhet. Dette skjer også når datteren min har andre venner på besøk slik at de egentlige vennene hennes tilslutt, i verste fall, kan føle at min datter "glemmer" de og slutter å komme. Mobberen fryser ut min datters venner når hun har fått hennes oppmerksomhet. Vi har forsøkt å skape et vennskapsforhold mellom min datter og mobberen, det fungerte ikke da mobberen gikk til fysisk angrep på min datter (slag, lugging, biting) og truet vår datter. Vi har forsøkt å snakke med hennes foreldre, men de klarer ikke gjøre noe med situasjonen (manglende grensesetting). Vi har også prøvd å skjerme datteren min, men de bor så nært hverandre at det er vanskelig når de leker ute. Hva skal jeg gjøre? Takknemlig for råd...
Gjest O___o Skrevet 9. september 2012 #2 Skrevet 9. september 2012 Oi. Dette høres for meg ut som et barn som har et behov for mye oppmerksomhet og går inn i vansklige/konfliktfylte forhold. Du kan gå for den vanskelige metoden - og ta det opp med barnets foreldre / barnehage / lærer Eller du kan velge en lettvint utvei - og arrangere lek / møter med barnet ditt og andre barn uten denne jenta, og skape en naturlig avstand til henne, slik at hun ikke lenger er en del av datteren din sitt liv, mer enn evt. på skolen/i barnehagen
Gjest O___o Skrevet 9. september 2012 #3 Skrevet 9. september 2012 Trodde barnet var 5. Sorry - leste helt feil
Gjest Turid Skrevet 9. september 2012 #4 Skrevet 9. september 2012 Har opplevd det samme med min jente på 6. Det toppet seg nå i sommer, da vi var på ferie sammen med "mobberen" og hennes familie... De møtte en annen jente som først var en felles venninne, men så begynte mobberen å jobbe for å få denne felles venninna på sitt "parti". Vi har nå brutt kontakten. Heldigvis bor de ikke så veldig nærme oss. Jeg ville sørget for at kontakten opphørte, men først forklart foreldrene til jenta problemet i litt mer klare ordlag. Det er for øvrig ikke normalt med fysisk vold i denne alderen, det drev ikke vår "mobber" med. Var på det psykiske planet. Høres ut som nabojenta deres har problemer. Men det er foreldrenes problem, dere må beskytte deres egen jente.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2012 #5 Skrevet 9. september 2012 Tusen takk for råd Vi har snakket med foreldrene til "mobberen", men samtidig som de vet at datteren har adferdsproblemer avskriver de det ved å på den ene siden si at de ikke vet hva de skal gjøre mens de på den andre siden overfører problemet ved å si at at vår datter overreagerer (noe hun ikke gjør, tvert i mot...) Vi har begrenset kontakten så mye som mulig, men utendørs er dette ikke mulig da de bor for nært... Har jo ikke veldig lyst til å kommunisere for mye til datteren vår heller, men på et eller annet vis må hun lære seg å skille mellom gode og dårlige venner. Hvordan kan man lære henne det...? Tidligere kom det naturlig, nå er hun for kuet til å helt klare det
AnonymBruker Skrevet 9. september 2012 #6 Skrevet 9. september 2012 Flytt. Når foreldrene ikke klarer å ta tak i det kommer i hvert fall ikke skolen til å ta tak i det. Ikke torturer jenta deres med å gi endeløse sjanser til mobberen og håpe at det går over. Anonym poster: 0342a55b3d259a16aeef62ea11e0bcec 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå