Caramellis Skrevet 8. september 2012 #1 Skrevet 8. september 2012 Hei alle Jeg har sett og lest om dvergpinscher nå i over 1 år og har veldig lyst på en når jeg skal kjøpe meg leilighet om 1-2 års tid. Men bare lurer på om noen av dere har god erfaring med denne hunderasen som kan gi meg noen tips. Feks, jeg må jo jobbe. Men skal prøve og få familien til å besøke hundenen mens jeg er på jobb osv siden den er da valp og skal ikke være alene så lenge. Men tenker litt i ettertid. Kan den da være alene hjemme mens jeg er på jobb 6-7timer på en dag? Hvis den kan, skal den bare være inne hele tiden? (hvis den er, bjeffer den mye da?) Har også hørt en del at dem stikker av ... Hva skal det bety? Liksom, hvis jeg får besøk og den springer mot døra og ut, så stikker den? Og hvis vi sitter i en hage og jeg har den løs, kan den plutselig stikke av da? Men har tenkt litt på pomearian også, dem er veldig søte og livlige. Ikke så barnevennlig leste jeg, men det er ikke et så stort prob. Dvergp. eller PomPom? Jeg er en jente 20 år forresten. MVH C.
FrøkenC Skrevet 9. september 2012 #2 Skrevet 9. september 2012 (endret) Når du får deg valp, bør du ha fri fra jobb de første ukene. Dette fordi valpen må bli trygg på deg og sitt nye hjem :-) I disse ukene du har fri (3 uker minst) kan du også lære valpen litt lett lydighet (viktig å begynne i det små!) og ikke minst: lære den å være renslig. I tillegg må du lære den å klare seg hjemme alene, og dette gjør du ved å trene på alene-trening gradvis :-) Når valpen blir litt eldre, ca 6 mnd burde valpen klare å være alene 6-7 timer. Dette kommer selvfølgelig helt ann på hvor mye arbeid du har lagt i alene-hjemme treninga. Når det gjelder "å stikke av", så menes det at hunden kan finne på å gå et annet sted enn du ønsker. DP har jo endel jaktlyst i seg, så om de ser noe som interesserer de så kan de finne på å stikke av. Derfor er det viktig å trene mye innkalling, og sitter den godt nok, vil nok DP holde seg i nærheten av deg. De er som oftest veldig knyttet til sine eiere, så jeg trur ikke du burde bekymre deg for dette :-) DP er veldig fine og flotte hunder, med mye personlighet! Jeg har ingen DP selv, men har 2 venninner som har denne rasen. Du burde lese mer om DP og dens personlighet, DP eieres erfaringer og ikke minst mer om hvordan ting skal bli gjort når du får valp i hus. Gå inn på www.norskpinscherklubb.no å les mer der. Har du kikket på papillon, forresten? Denne rasen er litt enklere å ha med å gjøre enn dvergen. Endret 9. september 2012 av FrøkenC
Gjest Lille-pus Skrevet 9. september 2012 #3 Skrevet 9. september 2012 (endret) Lille-pus vokste opp med en dvergpincher, fra Lille-pus var 7 år og frem til han måtte den siste tur til vetrinæren da Lille-pus var 26 ! Han var en liten hund i kropp, men en meget stor hund i pyske. Han var utholdende, gikk 12 timers øker på fjelltur sammen med oss. Det var kun vierkratt som stanset ham (da bar min far ham). Han hadde et godt utviklet vaktinstinkt, kunne gi mye lyd innimellom. Han tok seg gjerne en tur på egenhånd, og det langt, men han kom alltid hjem igjen når han var ferdig med turen sin på egen pote. Han var svært familiekjær. Han var tøff i hodet, meget tøff i hodet. Han var meget intelligent. Det tok svært liten tid å lære ham ting. Han var den eneste dvergpincheren jeg noengang har kjent, så hvorvidt dagens dvergpinchere er av samme 'tapning' som ham tør jeg ikke si noe om. Edit: Og, han hadde et velutviklet jaktinstinkt. Endret 9. september 2012 av Lille-pus
Gjest "gjest" Skrevet 9. september 2012 #4 Skrevet 9. september 2012 Pincheren er steinhard. I alle størrelser, det samme er Schnauseren. Men de er veldig balansert da, det skal de ha. Mye til for å vippe dem av pinnen.
Caramellis Skrevet 10. september 2012 Forfatter #5 Skrevet 10. september 2012 Når du får deg valp, bør du ha fri fra jobb de første ukene. Dette fordi valpen må bli trygg på deg og sitt nye hjem :-) I disse ukene du har fri (3 uker minst) kan du også lære valpen litt lett lydighet (viktig å begynne i det små!) og ikke minst: lære den å være renslig. I tillegg må du lære den å klare seg hjemme alene, og dette gjør du ved å trene på alene-trening gradvis :-) Når valpen blir litt eldre, ca 6 mnd burde valpen klare å være alene 6-7 timer. Dette kommer selvfølgelig helt ann på hvor mye arbeid du har lagt i alene-hjemme treninga. Når det gjelder "å stikke av", så menes det at hunden kan finne på å gå et annet sted enn du ønsker. DP har jo endel jaktlyst i seg, så om de ser noe som interesserer de så kan de finne på å stikke av. Derfor er det viktig å trene mye innkalling, og sitter den godt nok, vil nok DP holde seg i nærheten av deg. De er som oftest veldig knyttet til sine eiere, så jeg trur ikke du burde bekymre deg for dette :-) DP er veldig fine og flotte hunder, med mye personlighet! Jeg har ingen DP selv, men har 2 venninner som har denne rasen. Du burde lese mer om DP og dens personlighet, DP eieres erfaringer og ikke minst mer om hvordan ting skal bli gjort når du får valp i hus. Gå inn på www.norskpinscherklubb.no å les mer der. Har du kikket på papillon, forresten? Denne rasen er litt enklere å ha med å gjøre enn dvergen. Takk for svar! Ja, jeg har venner som har papillon, men det er så ikke min type hund, hihi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå