Gå til innhold

Hunden min biter meg, mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en nydelig Pomeranian valp på 5 1/2 mnd. Hun er veldig smart og kan mange ting. En av de tingene er desverre at hun følger etter meg å gnager på foten min, helst i akillesen der det gjør vondt. Jeg har prøvd flere ganger å stoppe opp, gå rolig, ignorere henne, løpe, sette meg ned å si strengt "Nei" til henne, til og med brølt til henne.

Valpebiting er noe helt annet, dette er faktisk vondt, og hun vil ikke høre på meg...Virker nesten som om hun ikke forstår nei, og bare tar det som en lek.

Noen som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fairydust
Skrevet

Det kan virke som at hunden din ikke tror på deg når du sier nei. At den ikke tar deg seriøst. Det er veldig viktig at man har det riktige tonefallet, og den riktige energien selv når man snakker med hunden. Er du nervøs, oppgitt, frustrert eller irritert vil hunden din også merke det. Forhold deg helt rolig, men si bestemt, med grov stemme (som en mann): Nei. Så flytter du hunden noen steg bort fra deg og går videre.

• Liker 1
Skrevet

Har du lært hunden hva "nei" betyr? De aller fleste har nemlig ikke gjort det, og da er det ikke så rart de ikke vet det. For hunder kan "nei" bli en lyd som blir brukt i overkant mye uten at de vet hva det egentlig betyr. Prøv å tell hvor mange ganger om dagen du sier nei...:-).

Egentlig behøver man ikke si nei. Man behøver strengt talt ikke snakke i det hele tatt, men vise hunden alternativ adferd og da noe som for hunden viser at det lønner seg å IKKE bite. Hunder (som mennesker) gjør det som lønner seg best.

Tilby hunden noe annet og bedre å gjøre; bytt mot et tyggebein, leke eller noe som er mer spennende. Å være konsekvent er stikkordet.

• Liker 6
Skrevet

Tråden er flettet med identisk tråd.

Rainbow81, mod

Skrevet

Tusen takk for gode svar, får prøve det ut å få en slutt på det ! Hun pleier å slippe ting hun har i munnen hvis jeg sier nei, men jeg er ikke sikker på om hun vet hva det betyr :-)

Skrevet

Brøling er nok ikke svaret ,selv om jeg vet at slike pirajatenner gjør møkkvondt!

Ville nok distrahert /avledet hunden.Finn en leke eller noe.Eventuelt fjern hunden og legg den på plassen sin. Det går over,men du må være bestemt.

Skrevet

Brøling er nok ikke svaret ,selv om jeg vet at slike pirajatenner gjør møkkvondt!

Ville nok distrahert /avledet hunden.Finn en leke eller noe.Eventuelt fjern hunden og legg den på plassen sin. Det går over,men du må være bestemt.

Legge hunden på plassen sin? Det forutsetter jo at hunden har lært å bli liggende, og man tar da vel ikke hunden å løfter den opp for så å legg den ned på puta si? Og hva har hunden lært av dette? Jo, at når den gjør noe som er naturlig for den (altså er "offer" for sine egne instinkter), så så må den ligge stille på et sted som i utgangspunktet vel er ment som et trygt og godt og positivt sted å ligge.

Jeg er enig at man skal lære hunder hva som er ok å gjøre og ikke ok. Men da er det også viktig at hunden skjønner hva den har gjort galt, dessuten så er antagelig ikke det å ligge rolig på en pute et godt alternativ for noe som er i utgangspunktet gøy/instinktivt å gjøre for hunden. Den alternative adferden er rett og slett for kjedelig, og vil garantert føre til at hunden straks finner noe annet å bite på isteden - kanskje puta/sengen den ligger i.

Man kan selvfølgelig lære hunden å ligge stille og ikke få lov å gjøre noe, men da overser man dette at hunden trenger en alternativ adferd og selvom en hund ligger helt stille, så betyr ikke det at stresset for å få avbrutt adferden ikke bygges opp.

• Liker 1
Skrevet

Usikker på om dette er en grei metode, men en kamerat av meg lærte av noen at du kan ta og dytte (ikke hardt) noe av kinnet på hunden inn mellom tennene når den biter, da biter den nemlig seg selv også å gir seg. Men som sagt, usikker på om dette er en ok måte å gjøre det på.

Anonym poster: 8d8a3c55e3b99c80986c26e11161d25d

Skrevet

Prøv å knurr til den :D

Skrevet

Usikker på om dette er en grei metode, men en kamerat av meg lærte av noen at du kan ta og dytte (ikke hardt) noe av kinnet på hunden inn mellom tennene når den biter, da biter den nemlig seg selv også å gir seg. Men som sagt, usikker på om dette er en ok måte å gjøre det på.

Anonym poster: 8d8a3c55e3b99c80986c26e11161d25d

Da kan jeg med sikkerhet si at det IKKE er noen ok måte å gjøre det på! Hvorfor plage hunden sin når det ikke er nødvendig? Er da lenge siden spanskrøret ble brukt i skolen også.

Skrevet

Prøv å knurr til den :D

Som menneske som knurrer - hva oppnår man med det?

Skrevet

Som menneske som knurrer - hva oppnår man med det?

Vet ikke, Cesar Milan gjorde det!

Gjest Fairydust
Skrevet

Noen er for knurring, andre ikke. På noen hunder fungerer det kanskje å knurre, for andre ikke. Mange er totalt uenige med Cesar Millan og mener at hans metoder er helt forjævlige, jeg er delvis uenig. Jeg mener at Cesar Millan klarer å lese en hund lenge før mange andre, og at han dermed klarer å bruke den riktige metoden på den riktige hunden. Noe som de fleste "nybegynnere" kanskje ikke klarer.

Ergo vil jeg ikke anbefalt en nybegynner som TS å knurre til hunden sin. Det er plenty av andre metoder som fungerer. Man må bare tilegne seg den kunnskapen for å vite hva man skal gjøre i en slik situasjon. Jeg anbefaler først og fremst bøker. Bøker om hverdagslydighet og bjeffing.

• Liker 1
Skrevet

Hehe - ja men den mannen må man ikke finne på å høre på!

• Liker 1
Skrevet

Valpen biter pga det klør i kjeften dens pga tannfelling.

Skrevet

En jeg kjenner var på besøk hos en venn som hadde en hund som hele tiden beit, og det hardt.

Da sa han til hunden "Om du ikke slutter å bite, biter jeg deg tilbake". Hunden skjønte selvsagt ikke det, og fortsatte å bite.

Da beit hunden så hardt han kunne. Hunden beit aldri igjen.

Dette er bare en historie jeg kom på da jeg leste den tråden, ikke noe jeg anbefaler å gjøre altså.

Gjest Fairydust
Skrevet

En jeg kjenner var på besøk hos en venn som hadde en hund som hele tiden beit, og det hardt.

Da sa han til hunden "Om du ikke slutter å bite, biter jeg deg tilbake". Hunden skjønte selvsagt ikke det, og fortsatte å bite.

Da beit hunden så hardt han kunne. Hunden beit aldri igjen.

Dette er bare en historie jeg kom på da jeg leste den tråden, ikke noe jeg anbefaler å gjøre altså.

Kan du la være å spre den historien og heller gi en bekymringsmelding til dyrevernet om denne fjotten av en hundeeier?

• Liker 2
Skrevet

Kan du la være å spre den historien og heller gi en bekymringsmelding til dyrevernet om denne fjotten av en hundeeier?

Beklager, det er en gammel historie jeg kom på da jeg leste tråden. For the record: Det var ikke hundeeieren som beit hunden.

Skrevet (endret)

Valper biter, og ja, de har skarpe tenner. Hvis hunden ikke forstår nei, er det helt nytteløst å bruke ordet. Ikke brøl, da blir hun redd deg.

Ignorer, gå bort fra henne, og gi henne null oppmerksomhet når hun biter. Og du må være helt konsekvent. Hvis hun biter og ikke vil gi seg, gi henne en leke eller noe annet å konsentrere seg om slik at hun får oppmerksomheten over på noe annet, et annet fokus, rett og slett.

Sannsynligvis er det valpeadferd, som vil gå over etterhvert.

Jeg ble selv bitt så jeg hadde store blåmerker over hele kroppen, men en vakker dag så gav det seg.

Sørg for at valpen alltid har noe å tygge på tilgjengelig, slik at det blir mindre interessant å tygge på deg eller for eksempel inventaret.

Endret av ¤Tiramisu¤
  • Liker 1
Gjest Fairydust
Skrevet

Beklager, det er en gammel historie jeg kom på da jeg leste tråden. For the record: Det var ikke hundeeieren som beit hunden.

OK. Historien er litt vanskelig å forstå. Skjønner ikke helt hvem som beit hvem, trodde du mente at eieren bet hunden.

Hadde det var det du mente, hadde jeg vært imot å dele en slik historie på nett. Det finnes mange idioter der ute som finner på å prøve disse brutale, grusomme, fysiske straffene på hunder.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...