Gå til innhold

Trenger hjelp ang skatt og frikort. Alt har bare blitt tull!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har da fått 40% stilling på jobben. Jeg har vært privatist, og tatt PTF som det også. Det vil si at jeg må ha så, så mange dager i praksis for å få fullført dette. Når jeg har gjort dette da, så har jeg fått ca 2000 kroner fra nav hver andre uke. Dette mener nav at jeg ikke betaler skatt for. (Har heller ikke måtte oppgi noe frikort eller skattekort) Har ikke hatt noen andre inntekter enn dette i hele år. Nå er det jo bare 4 måneder til neste år, og jeg har fått denne 40% stillingen som jeg skal begynne på neste uke. Jeg kommer ikke til å tjene over 39000 dette året på jobben.

MEN, har jeg gjort feil? Må jeg da regne med de inntektene jeg har fått fra nav? Jeg betaler jo ikke skatt for dem, så da tenker jeg at de ikke telles i de 39000 jeg kan bruke som frikort...

Jeg vet ikke om jeg forklarte godt nok, men jeg trenger virkelig svar. Så hvis det var noe så må du bare spørre, så skal jeg prøve å forklare bedre.

Anonym poster: ebe311dcde193c36baf4da4223f3567a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ta all inntekt med når du skal ha skattekort. Du kan ikke holde inntekt fra NAV utenom. Nå vet jeg ikke hva grensen på frikortet er men det er ikke slik at man kan ha frikort for inntil frikortgrensen og så skatt av det overskytendes. Du må kontakte skattekontoret og høre med de om du skal ha en vanlig skattekort. Det bør du gjøres snarest ellers kan du ende opp med restskatt neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er pengene fra NAV med i frikortsummen.

Skaff deg et skattekort og få trukket skatt fra første krone, så slipper du å tenke mer på dette i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...