Gå til innhold

Er de siste tider fra bibelen og apokalyptiske varsler et tema i hverdagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert ikke det rette forum for å ta opp dette men jeg lurer på om det er andre som noen gang tenker over spådommer i bibelen.

Har dere hørt om den rødfargete elven i Kina (skjedde onsdag)?

Var ikke det et av tegnene på "verdens undergang"?

På You Tube så er det dessuten f.eks. lastet ned "trompetlyder" fra verdensrommet fra flere steder i verden omlag samtidig. Mange videosnutter med like lyder fra tidlig av 2012. Noen har også filmet det de hevder er (spøkelses)ryttere i forskjellige farger som skal være varslet på steder det har vært uroligheter i det siste. Mener det ene var fra Egyptsammenstøt. Husker ikke detaljene.

Mulig dette innlegget blir flyttet. Men er det bare meg som er opptatt av slike ting i verdagens kjas og mas?

Noen som har noe å tilføye?

Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

Ikke noe jeg diskuterer på daglig basis med verken kolleger, venner eller andre, nei.

Gjest Violetta
Skrevet

Det tror jeg ikke. Jeg tror at man når som helst kunne sett slike tegn om man lette. Dessuten - klikk hva skal man i sånn fall gjøre?

Skrevet

Tenker over det i blant, men ikke noe jeg snakker med andre om. Det som skjer skjer jo uansett og ikke mye vi kan gjøre med. Det beste er jo bare å følge "strømmen" av hendelser og ta det som skjer der og da, f.eks 22.juli. Hvis ikke går man jo bare å bekymrer seg og er engstelig, og hvilket liv er det? Så jeg velger å stikke hodet litt ned i sanden og ta en dag av gangen :) (det skjer jo store ting hele tiden for tiden).

Skrevet

Tenker over det i blant, men ikke noe jeg snakker med andre om. Det som skjer skjer jo uansett og ikke mye vi kan gjøre med. Det beste er jo bare å følge "strømmen" av hendelser og ta det som skjer der og da, f.eks 22.juli. Hvis ikke går man jo bare å bekymrer seg og er engstelig, og hvilket liv er det? Så jeg velger å stikke hodet litt ned i sanden og ta en dag av gangen :) (det skjer jo store ting hele tiden for tiden).

Nå er jeg ikke så veldig redd av meg. Bortsett fra endel fobier jeg har så er jeg ganske fryktløs. Synes bare endel ting som har skjedd er interessante og derfor jeg tyar det opp. Synes ikke det er så forferdelig at vi skal dø en gang heller jeg! Syns det er litt godt å tenke på at vi skal slippe å leve evig.

Gjest LonelyAngel
Skrevet

Jeg synes det er litt ekkelt å tenke på. Er egentlig veldig filisofisk av meg, så tenker på slikt inni mellom. Egentlig så undrer jeg meg over denne verden hver dag. Jeg har ikke forstått meningen med livet enda, selv om jeg elsker livet og "aldri vil dø".

Jeg tenker også at dersom det kommer eller når det kommer blir det vel, så er det nok ikke noe vi kan gjøre for å forhindre det heller. Har tro på å være ett godt menneske jeg :)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Sikkert ikke det rette forum for å ta opp dette men jeg lurer på om det er andre som noen gang tenker over spådommer i bibelen.

Har dere hørt om den rødfargete elven i Kina (skjedde onsdag)?

Var ikke det et av tegnene på "verdens undergang"?

På You Tube så er det dessuten f.eks. lastet ned "trompetlyder" fra verdensrommet fra flere steder i verden omlag samtidig. Mange videosnutter med like lyder fra tidlig av 2012. Noen har også filmet det de hevder er (spøkelses)ryttere i forskjellige farger som skal være varslet på steder det har vært uroligheter i det siste. Mener det ene var fra Egyptsammenstøt. Husker ikke detaljene.

Mulig dette innlegget blir flyttet. Men er det bare meg som er opptatt av slike ting i verdagens kjas og mas?

Noen som har noe å tilføye?

Nå kan det ikke komme trompetlyder fra verdensrommet, verdensommet er tilnærmet vakuum, og lyd er bølger som brer seg i materie, det er rett og slett ikke nok atomer per kubikkmeter i verdensrommet til at lydbølger kan forplante seg.

Når jeg så bildet av den røde Yangtze-elven slo det meg at det kan ha vært det samme fenomen som farget Nilen rød som blod på Mose tid, den gang Moses og Aron slo med staven på vannet og elven ble til blod:

http://www.bibel.no/...4/#.UEuM9nhDs7w

Så i stedet for å ta slike ting som bevis på at vi står ved de siste tider kan man se det som eksempler på fenomener man i bibelsk tid oppfattet som undere. Siden man den gang ikke hadde moderne vitenskap og vår mulighet til å forklare naturens fenomener.

Endret av Cuckold
  • Liker 5
Skrevet

Nå er jeg ikke så veldig redd av meg. Bortsett fra endel fobier jeg har så er jeg ganske fryktløs. Synes bare endel ting som har skjedd er interessante og derfor jeg tyar det opp. Synes ikke det er så forferdelig at vi skal dø en gang heller jeg! Syns det er litt godt å tenke på at vi skal slippe å leve evig.

Jeg er nok litt engstelig av meg og må bare fokusere på hverdagslige ting når slike tanker tar overhånd. Men synes det er både spennende og spooky på samme tid. Det at det finnes noe "mer" gjør jo livet så mye mer meningsfullt.

Men husk når Bibelen ble skrevet så hadde de ikke den kunnskapen vi har i dag, og muligheten til å forske på det. Det finnes garantert en naturlig forklaring på hvorfor elven er rød, garantert. Men så er det mye mer som vi ikke kan se også -tror jeg :)

Skrevet

Nå kan det ikke komme trompetlyder fra verdensrommet, verdensommet er tilnærmet vakuum, og lyd er bølger som brer seg i materie, det er rett og slett ikke nok atomer per kubikkmeter i verdensrommet til at lydbølger kan forplante seg.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Skrur du på radioen kan du høre "lyden" av Big bang, men da i form av radiobølger (EM-stråling). At det derimot skulle kommet radiobølger (eller liknende) som vi hadde hørt som trompetlyder, tror jeg vi alle hadde visst om, dersom det var noe i det.

Har mer tro på Wow!-signalet, jeg da. Merkelig at vi må finne på ting for å gjøre livet spennende, når det finnes nok ekte hendelser å undre seg over...

Skrevet (endret)

Er det ikke ganske obvious da? Folk merker det ikke bare på utsiden men på innsiden også. Store forandringer, mye energi, konstant bombandert med energi hele tida, alt går i berg og dalbaner! Nå kjenner vi det helt rent intuitivt at det er noe på gang. Solstormer hele tida (ja, vi er inne i en syklus men husk at sola har mye med klimaet på jorden å gjøre), jordskjelv (ja, jeg vet at det alltid har vært jordskjelv men kan ikke nektes at det faktisk er ganske intensivt om dagen), vulkan, skogbranner, polene smelter helt drastisk. Alt er EKSTREMT nå. Været gir ikke mening lenger og det er det mange som reagerer på "hva faen er dette for et vær?!". Ser man på storm.no så er det varsel om et eller annet ekstremvær mange ikke har opplevd før.

Og en ting, jeg vet ikke om noen har lagt merke til dette men har sett at skyene er annerledes? Reagerte engang på da jeg så skyer som var bokstaveligtalt mørkegrå, det så ikke ut som uværskyer (det er jeg kjent med siden jeg bor på sunnmøre), det så ut som røykskyer, aldri sett før. Vet ikke om jeg er gal, men har lurt på hva dette er fornoe? Hmhmmm...

Endret av crystalcharm
  • Liker 1
Skrevet

Det er en sannhet med modifikasjoner. Skrur du på radioen kan du høre "lyden" av Big bang, men da i form av radiobølger (EM-stråling). At det derimot skulle kommet radiobølger (eller liknende) som vi hadde hørt som trompetlyder, tror jeg vi alle hadde visst om, dersom det var noe i det.

Har mer tro på Wow!-signalet, jeg da. Merkelig at vi må finne på ting for å gjøre livet spennende, når det finnes nok ekte hendelser å undre seg over...

Neida, det er nok ingen sannhet med modifikasjner, radiobølger er elektromagnetiske bølger og ikke lydbølger, dette er to helt forskjellige fysiske fenomener. Elektromagnetiske bølger herunder synlig lys kan forplante seg i vakuum og har altså ingenting med lyd å gjøre. At radiobølger kan benyttes til å overføre informasjon som gjennom de rette mottagere kan omdannes til lyd og bilde kan neppe forklare at det påstås å komme trompetlyder fra verdensrommet.

Skrevet

Nei. For meg er Bibelen kun en rekke, til tider spennende, fortellinger, og ingenting annet. Jeg er ikke kristen og tror ikke på disse spådommene.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

Neida, det er nok ingen sannhet med modifikasjner, radiobølger er elektromagnetiske bølger og ikke lydbølger, dette er to helt forskjellige fysiske fenomener. Elektromagnetiske bølger herunder synlig lys kan forplante seg i vakuum og har altså ingenting med lyd å gjøre. At radiobølger kan benyttes til å overføre informasjon som gjennom de rette mottagere kan omdannes til lyd og bilde kan neppe forklare at det påstås å komme trompetlyder fra verdensrommet.

Skrev jeg ikke EM-bølger kanskje?

Skrevet

Denne tråden har ingenting å gjøre på "samliv og relasjoner".

Skrevet

Skrev jeg ikke EM-bølger kanskje?

Du skrev at det var en sannhet med modifikasjoner. Det var jo feil, at lyd ikke forplanter seg i verdensrommet er ingen sannhet med modifikasjoner.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

de trompetlydene er sirenen fra war of the worlds

den røde elven du snakker om har skjedd mange ganger, senest i trøndelag, det er som regel jernmaterialer som renner ut fra et industrianlegg ett eller annet sted, det har nettopp vært jordskjelv i nærheten av elven du snakker om, det kan fort ha gjort at et rør har sprunget lekk.

"Spøkelsesrytteren" i egypt er en refleksjon i kameralinsen p.ga ilden

sånn da har vi løst det :)

• Liker 4
Gjest Cuntzilla
Skrevet

In space no one can hear you scream.. :)

Diskuterer vanligvis ikke dette i hverdagen nei, har ikke så veldig mange kristne venner. Iallefall ikke av den apokalyptiske typen. Når elver farges røde eller det faller døde fugler fra himmelen så har de fleste en tendens til å tenke at det må ligge en en naturlig forklaring bak, jeg har vel aldri opplevd at noen har dratt frem bibelvers.

Om det diskuteres så er det vel heller hva som er grunnen til at noen tror alt er tegn på verdens undergang eller Guds vrede o.l..

Skrevet

Du skrev at det var en sannhet med modifikasjoner. Det var jo feil, at lyd ikke forplanter seg i verdensrommet er ingen sannhet med modifikasjoner.

Skrev ihvertfall at det var en sannhet ;) Men det som kommer ut av en radio er jo lydbølger, selv om det som gikk inn ikke var det. Var bare det jeg mente. Makan til å henge seg opp i detaljer.

Skrevet

Hva Bibelen sier eller ikke sier, er noe jeg har gjort meg ferdig med for lenge siden.

Skrevet

Til trådstarter: Les boken "13 things that don't make sense". Så slipper du å henge deg opp i "overnaturlige" hendelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...