Gjest ukjent Skrevet 20. februar 2004 #1 Skrevet 20. februar 2004 Mulig dette blir et innlegg som kommer til å provosere noen her inne. Jeg har lest og svart mange som sliter med ulike problemer på kvinneguiden. Har også selv lagt ut et par innlegg som har dreid seg om viktige og vanskelige problemer i livet mitt. Nå snakker jeg IKKE bare utifra personlig erfaring her inne, men generelt.. Ofte får mange pepper som er helt ufortjent, nettopp fordi mange her inne leker hobby psykologer og faktisk ikke tenker på at mennesker kommer hit for å få gode råd og er i en fortvilt situasjon.. Nå snakker jeg som sagt ikke kun om meg selv, men jeg er rett å slett sjokkert når jeg leser endel svar mange kommer med.. Noen er forståelsesfulle og har evnen til å sette seg inn i andre sin situasjon..Uten å være enige. De er saklige og klarer å få personen til å forstå sine egne feil. Andre er rett å slett hjerteløse og glemmer nesten hva innlegget dreide seg om i utgangspunktet. De er mer opptatt av å slenge dritt til andre som de ikke er enige med. Man må ikke nødvendigvis ha forståelse for den som legger ut innlegget, men man trenger heller ikke være så råe i uttalelsene at man gjør hele situasjonen verre for vedkommende. Det virker som om"Mitt innlegg skal bli lagt merke til", så glemmer man faktisk den fortvilte stakkaren som trenger hjelp og råd. Hva skjer så når noen ønsker hjelp ? Jo de får svar fra en hel gjeng med mennesker som uttaler seg så kvast at den som faktisk skrev innlegget gjerne sliter mer ETTER å ha lagt ut innlegget enn han eller hun gjorde tidligere. Hva tror dere at dere er ? Jeg tror det er mange her inne som angrer at de la ut innlegget sitt og er enda mer fortvilte enn de var i utgangspunktet.. Tenk på det neste gang du svarer på et innlegg !!!
Leo Skrevet 20. februar 2004 #2 Skrevet 20. februar 2004 Jeg er for så vidt enig i at man godt kan tenke seg om to ganger før man svarer. Ser man at vedkommende som har lagt ut tråden virkelig har det vondt og vanskelig, kan man ta seg tid til å svare skikkelig eller la være å svare i det hele tatt. MEN, hvis man velger å "brette ut" personlige ting på internett må man også ta med i betrakningen at man vil få en del useriøse og flåsete svar.
Gjest Vega Skrevet 20. februar 2004 #3 Skrevet 20. februar 2004 Ja? Jeg vet ikke hva jeg skal si, er så herdet mot pepperet her inne, at jeg bare trekker på skuldrene. Men om jeg var i en vanskelig situasjon, og ba om råd... Skjønner hva du mener. Tror ikke folk trenger være frekke heller, for at man kan reagere. Jeg svarer ofte på innlegg selv og det er ofte vanskelig, fordi man leser og tolker forskjellig, og ikke kan stille tilleggsspørsmål og ikke vet mer enn hva spørsmålsstilleren vil fortelle... Men folk som stiller spørsmål er vel litt bevisst dette? At alle har forskjellig bakgrunn, og at de fleste her inne er helt vanlige og et gjennomsnitt av befolkningen. Tror det er verst for nykommere. Tror også at kanskje en del er jaget vekk herfra pga det... Men som regel er det jo andre Kg-brukere som er raskt ute og tar til motmæle overfor den som blir angrepet, slik at tråden ikke bare inneholder hets? Tror man plukker ut de svarene man liker og overser resten. Er det ikke slik det er ellers også?
Gjest Madam Felle Skrevet 20. februar 2004 #4 Skrevet 20. februar 2004 Er enig at det kan gå over stokk og stein her inne av og til. Men det er heller ikke lett å råde noen til noe når en ikke vet halvparten. Vi får en liten bit info, og ut i fra det skal vi da komme med gode råd. Jeg mener en skal uttale seg om det en får høre, og da gjerne si sin mening om saken. For det er jo den folk vil ha. Om de liker den eller ikke kan ikke jeg bry meg så veldig mye om, men det blir jo min mening. Regner med at de fleste her inne er oppegående mennesker som ikke tar alt vi sier seriøst, men ser litt mellom linjene også. Jeg tror det stort sett er ganske bra svar her inne, og hva folk velger å gjøre må være opp til de selv. Vi kommer bare med råd ut i fra de opplysningene vi sitter med. Får jeg opplysninger om at en person for eksempel har funnet flere meldinger fra ex`r ol, der det står kjærlighetserklæringer ol, og typen eller damen ikke gjør noe med det. Men velger å svare på meldingene, for de kan jo være venner ol, da sier jeg rett ut hva jeg ville ha gjort, og det hadde vært å dumpe hele fyren eller dama. Som sagt blir det min mening, og det er jo ikke dermed sagt at denne personen skal gjøre det. Den personen får gjøre som h*n selv vil.
Gjest ukjent Skrevet 21. februar 2004 #5 Skrevet 21. februar 2004 Jeg tror at en person som er i en fortvilt situasjon henger seg mer opp i all den negative responsen, og faktisk ikke klare å ta til seg det positive. Klart det..Personen er jo langt nede fra før, og trenger kanskje forståelse.. Da får man fort en knekk når noen er skikkelig ondskapsfulle i sine uttalelser.. Mulig mange her inne ikke har noe bedre å ta seg til enn å bli lagt merke til.. At man faktisk sårer noen, blir ikke det mest vesentllige. Et perfekt sted for en hobbyspykolog spør du meg !! :veldigsur:
Harvey Skrevet 21. februar 2004 #6 Skrevet 21. februar 2004 Jeg kan muligens være krass av og til. Det bunner alltid i at jeg tror de som blir "utsatt" trenger å høre det. Men jeg vet jo ikke hvordan andre tenker, og hvilke intensjoner de har med sine innlegg.
Leo Skrevet 21. februar 2004 #7 Skrevet 21. februar 2004 Når jeg leser innlegg av typen "Jeg har har tatt kjæresten min på fersken med bestevenninden min tre ganger den siste uken. Hva skal jeg gjøre?" blir mitt svar også "Dropp fyren s.f.s.f". Hvis vedkommende som skrev innlegget blir såret over det, får det stå sin prøve. Et innlegg på KG vil heller aldri inneholde all informasjon i saken. Det kan derfor hende at svaret blir helt feil i forhold til hva som egentlig er situasjonen IRL, men det kan jo ikke den som svarer vite. Som Madam Felle sier; Vi kan bare forholde oss til det vi vet, og det kan være svært lite. Jeg mener fremdeles at hvis man ikke tåler flåsete/dårlige svar, så får man heller la være å legge livet sitt ut på nettet!
Leo Skrevet 21. februar 2004 #8 Skrevet 21. februar 2004 Jeg kunne også sendt et kvast innlegg og sagt at han ikke er god nok for deg,og at du fortjener mye bedre. Men det er det kun du som kan avgjøre, ingen andre. Mange her inne vil gjerne hjelpe deg, og lar seg provosere over det som har skjedd. Det gjør jo selvfølgelig jeg også. Ofte blir man mer forfjamset av svarene man får her inne, enn man blir klok. Alle har ulike meninger, men det er jo kun du som kan vet hva som føles rett for akkurat deg. Av den grunn skal jeg ikke gi deg noen råd..Jeg vil bare ønske deg lykke til. Det er viktig å følge sine egne følelser og sitt eget hjerte, istede for å høre på en hel gjeng med mennesker som verken kjenner deg eller ham.. Det finnes nok mange som ønsker å være hobby psykologer her inne..Husk på det. La andre gjerne dømme ham på alle måter. Du vet nok best hvis du bare følger magefølelsen din.. Klem... Tja, dette svaret vil vel kunne fungere greit på en stor del av spørsmålene på "Samliv" i hvert fall. Med kun små endringer vil det kunne brukes i andre kategorier også. Når man spør forventer man vel dessuten et svar, eller? Dette er jo ikke et svar, det er etter mitt syn ren svada!
Gjest Vega Skrevet 21. februar 2004 #9 Skrevet 21. februar 2004 Nå er vi på nett. I virkeligheta er jeg langt mer forsiktig med å gi råd... Fordi da kjenner jeg litt mer til omstendighetene og fordi jeg vet at et direkte råd om å gå ut av et forhold, kan gi motsatt effekt... Om mange nok i venneflokken kaster seg over deg og sier hva du bør gjøre, blir du fritatt fra å tenke selv, og kan bli handlingslammet. Enden på visa kan bli at du slutter å betro deg, og blir enda mer i f.eks. en dårlig samboers makt. Jeg fikk et slikt råd en gang, men kun av en. Hadde alle gitt meg samme rådet, ville jeg spydd, fordi jeg var så usikker. Var man sikker, var man ikke lenger i forholdet... Tror mange som spør her, har en del tanker selv, og har vært gjennom så og si alt som kommer som svar, på forhånd. Du bruker betegnelsen hobbypsykolog. En psykolog gir aldri konkrete råd om hva man skal gjøre, han sitter bare der og spør og spør og spør... (Hva tenkte du da? Hva føler du nå? Hvordan ville det vært osv.)
Gjest Moonshadow Skrevet 21. februar 2004 #10 Skrevet 21. februar 2004 Folk som skriver inn å ber om råd og meninger vet da vel at vi ikke er fagfolk her inne?! Det bør de kanskje tenke på selv da.
Saga Skrevet 21. februar 2004 #11 Skrevet 21. februar 2004 Er enig i at det kan bli litt ulmen stemning iblant. Spesielt om det er en "gjest" som har skrevet innlegget. Jeg glemmer ofte at det er vanskelig for folk å forstå hvordan jeg mener å si ordene, og da kan det sikkert bli litt kvasst, men jeg tror ikke det er så mange tilfeller der folk føler seg støtt av KG sine brukere. Jeg tenker meg ofte 2 gang før jeg gir en skikkelig tilbakemelding som er ganske rett på sak.
Gjest Anonymous Skrevet 21. februar 2004 #12 Skrevet 21. februar 2004 Av motgang blir man sterk, er nå min erfaring... Jeg er enig i at man bør tenke seg litt om før man svarer, ihvertfall de som har noe å tenke med. Man trenger ikke være fagfolk for å kunne tenke seg om. Det er nok lett å søke råd her på problemer som kanskje ikke er så lette å ta opp med andre, eller som burde vært svart på av ekte psykologer. Jeg tror også enkelte har problemer med å skille mellom hva som er et personlig problem, og hva som ønskes diskutert generelt. Enkelte ser også ut til å ikke bare ville opptre som psykolog, men også aktor og dommer. Og noen blir så provoserte at de kun ser innleggskrivererens partner, og forvarer denne så godt de kan... Jeg kan ha spurt om råd her, men da har nok ikke siktemålet mitt vært å egentlig få råd om hva jeg bør gjøre. Heller å få fram ulike synspunkter, men også da har det jo blitt personfokuseringer. Dessuten har jeg da ofte fått råd fra fagfolk før jeg spør her inne, så jeg har vel følt meg temmelig sikker i mine standpunkter. Det provoserer nok enkelte.. I svært alvorlige tilfeller bør man søke råd hos fagfolk, eventuelt hos en person man stoler på. Det er bedre med ett godt råd enn mange forskjellige..
Gjest Embla s Skrevet 21. februar 2004 #13 Skrevet 21. februar 2004 Jeg syns det blir så feil å kalle de som svarer for hobbypsykologer. (og: er de som svarer ubehalgelig i såfall mer hobbypsykologer enn de som svarer på en finere måte? ) Når man legger fram et problem her vet man jo at man får svar fra ulike typer mennesker (som man ikke selekterer selv). Det er jo det som gjør KG så spennende, man får tanker og meninger fra folk man ellers ikke ville hørt fra. Selv har jeg ofte tenkte at "dette spørsmålet/problemet" burde vedkommende diskutere og lufte med noen andre (eks lege, psykolog, nær venn, etc) enn oss her inne. Har tenkt på om noen virkelig kan foreta fatale valg pga sleivete råd fra andre kg brukere.. Jeg håper og tror dette ikke er tilfelle og at alle som er her inne tar det for hva det er. Tenker også at de som blir mer deppa/rådville/tar fatale og dumme valg pga råd fra oss andre ikke nødvendigvis er "dumme og kan takke seg selv", det kan jo dreie seg om vanligvis oppegående personer i dyp krise som ikke evner å tenke klart i situasjonen.. :-( Uansett - jeg svarer på det jeg vil her inne.
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 21. februar 2004 #14 Skrevet 21. februar 2004 Egentlig en interessant debatt, som jeg ikke skal begi meg inn i. Men jeg har lyst til å fortelle en liten historie. Jeg sendte et innlegg hit i fjor høst om en opplevelse jeg hadde med en mann. Dette var en negativ opplevelse, det visste jeg, men pga. ting og tantk er jeg ofte usikker på om jeg "har lov" til å bli sint/reagere negativt i en deå sånne situasjoner. Det som skjedde var at jeg fikk full støtte for min "magefølelse" som var å reagere negativt på den mannen. Jeg er veldig glad for at jeg kunne legge ut spørsmålet mitt her, og få "bekreftet" det jeg egentlig visste. Hva beviser dette? ingen verdens ting, rent bortsett fra at det å ta opp ting, si ting høyt, fortelle om "ekle" opplevelser er sunt og viktig. Nei, vi skal selvsagt ikke "tro" blindt på råd som gis her inne, samtidig som jeg i mange tilfeller tror at det å få høre "nei, det er ikke deg det er noe galt med" alt "nå overreagerer du" faktisk er sunt. Jeg håper imidlertid inderlig at ingen skriver inn her som et substitutt til å evt. snakke med fagfolk, om det er det de trenger, eller følge råd uten å tenke selv! For meg fungerer også skriving som en slags terapi, noe med at å sette ting ned på papiret i seg selv kan sette det i perspektiv.
Saga Skrevet 21. februar 2004 #15 Skrevet 21. februar 2004 Enig med Embla. Om det er en seriøs problemstilling så burde man ta kontakt med fagfolk, for vi er bare hobbypsykologer her.
Gjest glamourgirl Skrevet 23. februar 2004 #16 Skrevet 23. februar 2004 SOm man spør får man svar! Svarer jeg på et innlegg prøver jeg å sette meg inn i vedkommendes situasjon, og svare uti fra egne erfaringer... Da er man kansskje hobbypjuskolog, da. Men som Embla sier, dette er ikke et psykolog forum (var ikke akkurat det hun sa, men jeg er enig med henne...) Syns jeg folk skriver inn om svært alvorlige problemer, ber jeg dem ta en tur til noen de kan snakke ordentlig med, og spør de om ting jeg synes er latterlige, får de høre det også... (jeg er 190 høy og veier 10 kilo, jeg er sssåååååå tykk.... for eksempel...)
Saga Skrevet 23. februar 2004 #17 Skrevet 23. februar 2004 (jeg er 190 høy og veier 10 kilo, jeg er sssåååååå tykk.... )
Gjest glamourgirl Skrevet 23. februar 2004 #18 Skrevet 23. februar 2004 :oops: Mulig den var litt satt på spissen, da. Men av og til blir jeg nok litt krass med enkelte... Spesielt gjester.... :oops:
Saga Skrevet 23. februar 2004 #20 Skrevet 23. februar 2004 :oops: Mulig den var litt satt på spissen, da. Men av og til blir jeg nok litt krass med enkelte... Spesielt gjester.... :oops: Hvorfor er vi slik med gjester? Om noen av brukerne her skriver at de er 190 høy og 10 kg så ville jeg tatt det mer seriøst enn om det var en gjest :oops: Tror man må ha litt bein i nesa for å registrere seg på KG
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå