Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettopp. De visste hva som foregikk. De kunne forberede seg mentalt før de gikk inn i situasjonen.

Det kunne ikke personene på Utøya.

At ikke denne grunnleggende forskjellen har falt deg inn sier kanskje sitt om din mangel på empati og menneskelig innsikt.

De hadde ikke bedre kjennskap til det som skjedde enn Eskil Pedersen og de ombord på fergen på det tidspunktet.

Likevel handlet de helt annerledes, i tillegg til at de hadde helt andre farkoster enn den pansrede fergen Eskil Pedersen oppholdt seg på.

Skrevet

Hvor mange burde det ha vært på båten før kapteinen bestemte seg for å dra?

Den pansrede fergen MS Thorbjørn som var eneste vei bort fra øya for alle de ubevæpnede ungdommene var registrert for 50 passasjerer, den kunne sikkert tatt flere i en situasjon der det stod om liv og død. Det jeg har skrevet (igjen og igjen i utallige innlegg) er at jeg forstår kritikken som 1) går på at Eskil Pedersen som AUFs leder ikke holdt fergen igjen til flere hadde kommet på, og 2) at Eskil Pedersen ikke sørget for at fergen ble liggende i farvannet i nærheten av øya når man først hadde lagt fra land.

Tallet kan jeg altså ikke si, jeg var ikke til stede, jeg mistenker at Breivik ikke var på vei ned mot fergeleiet igjen før det hadde gått ganske lang tid så man ville nok rukket å få ganske mange om bord, men om det så skulle vært at man hadde forlatt kaia med bare de 9 burde de i det minste ha lagt seg i farvannet rundt øya for å være til hjelp for ungdom på flukt. Siden fergen var eneste vei bort fra øya ville de som var igjen når den var gått være henvist til å legge på svøm. Så om ikke annet burde MS Thorbjørn ha ligget klar for å plukke opp de som kom svømmende.

• Liker 2
Gjest zerox_ztoleranz
Skrevet

Gjort på/ved Utøya, luringen.

Det lå vel ikke i det jeg hadde sitert, akkurat, påsan.. Forøvrig nøyer jeg meg med å registrere at uansett hva folk sier han burde gjort, blir de møtt med at det jo er lett å si for en som sitter hjemme osv, uten at det tas hensyn til at det finnes et stort antall mennesker i dette landet som har vært i langt større livsfare enn EP og at den "feige, anonyme" kan være en slik.

Det gjør diskusjonen umulig.

Registrerer også at det er ufattelig få som ser ut til å være villige til å risikere/ofre livet for noe som helst, Gud hjelpe oss om det noensinne blir strid på norsk jord igjen..

• Liker 5
Gjest zerox_ztoleranz
Skrevet

De som faktisk har vært i ekstreme situasjoner selv er som regel langt mer ydmyke enn feigingene som sitter trygt bak skrivebordet og rakker ned på folk som overlevde etterrorangrep.

Det vet du noe som helst om fordi? Eventuell link?

• Liker 4
Skrevet

De hadde ikke bedre kjennskap til det som skjedde enn Eskil Pedersen og de ombord på fergen på det tidspunktet.

Likevel handlet de helt annerledes, i tillegg til at de hadde helt andre farkoster enn den pansrede fergen Eskil Pedersen oppholdt seg på.

Pluss til deg, gjest.

Anonym poster: 76dc3adf75ed3d0c3fe0a72ac11becb7

• Liker 5
Skrevet

Hva? Du skrev jo nettopp:

"Førerne av småbåtene visste godt hva som foregikk."

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har påpekt at folk som kommer utenfra og har tid til å forberede seg mentalt (og ikke minst ikke har blitt angrepet og når som helst kan komme seg i trygghet) er i en helt annen sinnstilstand enn mennesker som plutselig befinner seg i et helvete.

Troller du eller er du bare særdeles lite oppmerksom på ting?

• Liker 2
Skrevet

Pluss til deg, gjest.

Anonym poster: 76dc3adf75ed3d0c3fe0a72ac11becb7

Ja, vi kan nok slå fast at ikke alle av oss har "sittet bak et skrivebord" hele livet.

Skrevet
Den pansrede fergen MS Thorbjørn som var eneste vei bort fra øya for alle de ubevæpnede ungdommene var registrert for 50 passasjerer, den kunne sikkert tatt flere i en situasjon der det stod om liv og død. Det jeg har skrevet (igjen og igjen i utallige innlegg) er at jeg forstår kritikken som 1) går på at Eskil Pedersen som AUFs leder ikke holdt fergen igjen til flere hadde kommet på, og 2) at Eskil Pedersen ikke sørget for at fergen ble liggende i farvannet i nærheten av øya når man først hadde lagt fra land.

Dette er bare svada som ikke svarer på det jeg spør om. Og ikke minst ignorerer du det faktum at det ikke var EP som var sjef på båten.

Tallet kan jeg altså ikke si, jeg var ikke til stede

Ok, så da du snakket om at du mente de burde ha tatt med flere så bløffet du? For nå sier du jo i realiteten at du ikke har noe grunnlag for å uttale deg om de burde/kunne tatt med seg flere.

jeg mistenker at Breivik ikke var på vei ned mot fergeleiet igjen før det hadde gått ganske lang tid så man ville nok rukket å få ganske mange om bord,

Men hvor mange? Hva måtte til for at det var greit for deg at kapteinen satt kurs bort fra øya? Holder det ikke at det ikke var andre i nærheten da det skjedde, og at de i tillegg så terroristen like ved?

men om det så skulle vært at man hadde forlatt kaia med bare de 9 burde de i det minste ha lagt seg i farvannet rundt øya for å være til hjelp for ungdom på flukt.

Nei, det burde de ikke. Dersom det faktisk hadde vært flere gjerningsmenn så hadde de blitt liggende som et digert mål.

Siden fergen var eneste vei bort fra øya ville de som var igjen når den var gått være henvist til å legge på svøm. Så om ikke annet burde MS Thorbjørn ha ligget klar for å plukke opp de som kom svømmende.

Det hadde vært et helt fantastisk mål for eventuelle gjerningsmenn på landsiden.

Du tenker ikke særlig langt, skjønner jeg.

Men jeg vil fortsatt at du svarer på når du mener det var greit å dra fra øya. Nå ser det ut til at du mener de ikke trengte å fylle båten til randen likevel?

• Liker 2
Skrevet

Hva? Du skrev jo nettopp:

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har påpekt at folk som kommer utenfra og har tid til å forberede seg mentalt (og ikke minst ikke har blitt angrepet og når som helst kan komme seg i trygghet) er i en helt annen sinnstilstand enn mennesker som plutselig befinner seg i et helvete.

Troller du eller er du bare særdeles lite oppmerksom på ting?

De hadde samme kunnskap om hva som foregikk som det Eskil Pedersen med følge hadde.

Likevel handlet de annerledes.

Er det så vanskelig for deg å forstå?

Skrevet
Forøvrig nøyer jeg meg med å registrere at uansett hva folk sier han burde gjort, blir de møtt med at det jo er lett å si for en som sitter hjemme osv, uten at det tas hensyn til at det finnes et stort antall mennesker i dette landet som har vært i langt større livsfare enn EP og at den "feige, anonyme" kan være en slik.

Nå er du såpass uærlig at du "glemmer" at det ikke bare var EP som var på den båten, og at han ikke engang var kaptein. I ettertid vet vi jo også at EP var i langt større livsfare enn andre, da han var et av de primære målene.

Og ja, det er lett for anonyme feiginger og sitter trygt hjemme og rakke ned på ofre for en terroraksjon. Helt riktig.

Registrerer også at det er ufattelig få som ser ut til å være villige til å risikere/ofre livet for noe som helst, Gud hjelpe oss om det noensinne blir strid på norsk jord igjen..

Der har vi lenestolshelten igjen, som i realiteten ville vært den første til å stikke av i en krisesituasjon.

Det vet du noe som helst om fordi? Eventuell link?

Det kalles livserfaring.

• Liker 1
Skrevet
Pluss til deg, gjest.

Nei, et stort minus:

"De hadde ikke bedre kjennskap til det som skjedde enn Eskil Pedersen og de ombord på fergen på det tidspunktet."

Så:

Selvmotsigelser er noe man får minus for i min bok.

• Liker 1
Skrevet
De hadde samme kunnskap om hva som foregikk som det Eskil Pedersen med følge hadde.

Likevel handlet de annerledes.

Er det så vanskelig for deg å forstå?

Har du veldig tungt for det, eller troller du som vanlig?

Igjen:

De frivillige i båter handlet annerledes fordi de var i en helt annen situasjon.

• Liker 1
Skrevet
Ja, vi kan nok slå fast at ikke alle av oss har "sittet bak et skrivebord" hele livet.

Skrivebordsheltene som har så lite ryggrad at de angriper ofre for et terrorangrep har åpenbart det.

• Liker 2
Skrevet

Det jeg undrer meg over er at "alle" klandrer Eskil for "dårlige lederegenskaper" fordi han forlot øya i live i båten.

Men ingen beskylder Jens Stoltenberg for å ha "dårlige lederegenskaper" fordi han fikk en politieskorte og ble ført under jorden i et bomberom.

Mitt inntrykk er at de aller fleste AUFere ønsker Eskil Pedersen som leder.

Og det er trossalt DE som skal bestemme hvem de ønsker som leder.

• Liker 3
Skrevet

Har du veldig tungt for det, eller troller du som vanlig?

Igjen:

De frivillige i båter handlet annerledes fordi de var i en helt annen situasjon.

Hvorfor var de i en annen situasjon? De handlet der og da, uten å kunne forberede seg.

De var sivile som risikerte livet for å redde andre.

De trosset den faren som Eskil Pedersen var livredd for.

Skrevet (endret)

Dette er bare svada som ikke svarer på det jeg spør om. Og ikke minst ignorerer du det faktum at det ikke var EP som var sjef på båten.

Ok, så da du snakket om at du mente de burde ha tatt med flere så bløffet du? For nå sier du jo i realiteten at du ikke har noe grunnlag for å uttale deg om de burde/kunne tatt med seg flere.

Men hvor mange? Hva måtte til for at det var greit for deg at kapteinen satt kurs bort fra øya? Holder det ikke at det ikke var andre i nærheten da det skjedde, og at de i tillegg så terroristen like ved?

Nei, det burde de ikke. Dersom det faktisk hadde vært flere gjerningsmenn så hadde de blitt liggende som et digert mål.

Det hadde vært et helt fantastisk mål for eventuelle gjerningsmenn på landsiden.

Du tenker ikke særlig langt, skjønner jeg.

Men jeg vil fortsatt at du svarer på når du mener det var greit å dra fra øya. Nå ser det ut til at du mener de ikke trengte å fylle båten til randen likevel?

At jeg ikke kan si hvor lenge man skulle ventet henger som du om du var en mer våken debattant ville registrert sammen med at jeg ikke vet når Anders Behring Breivik ville dukket opp i skogen. Jeg ser ikke bort fra at båten kunne blitt fylt med så mange mennesker det overhodet var plass til lenge før den tid, og om man hadde vært så modige å vente så lenge ved land ville det være den fysiske plassen på fergen som avgjorde antallet, men om man dro fra land før dette ville det likevel ikke vært samme grunn til kritikk om man deretter hadde lagt seg i farvannet ved øya for å plukke opp de som måtte legge på svøm.

Det er ikke den korte tiden ved bryggen som er den alvorligste kritikken, men at man stakk av og overlot ungdommen på øya til en massemorder uten engang å legge seg i farvannet for å plukke opp de som ville forsøke å komme seg bort ved å svømme. Når fergen var borte var jo det eneste gjenværende mulighet for ungdommene på øya.

Du er kanskje den eneste i Norge som ikke har fått det med deg, men det var faktisk etter hvert mange private fritidsbåter som kjørte og plukket opp ungdom på flukt, så dette med at fergen ikke skulle kunne gjøre samme jobben faller på sin egen urimelighet. Jeg undrer meg litt over den irrasjonelle besatte iver du tilkjennegir i denne tråden, det er åpenbart uhyre viktig for deg å blånekte for at Eskil Pedersens handlemåte ikke er hevet over kritikk i dette tilfellet. Jeg er ikke ute etter Eskil Pedersen, jeg har ikke deltatt i andre tråder om ham, mitt poeng er bare at han ikke har den autoritet han kunne hatt god bruk for hvis han skulle hatt håp om å få gjennom denne "ta tilbake Utøya"-strategien uten masse bråk med etterlatte.

Endret av Cuckold
  • Liker 3
Skrevet

Alle vet at en kaptein på et skip forlater skuta sist av alle. Dette vet kapteinen aller best, fordi han har tatt ansvaret for mannskapet ombord på en båt. Det er stor sannsynlighet for at en båt synker, det har skjedd til alle tider. Kapteinen har tatt på seg ansvaret for skute og mannskap, og vet at det alltid er risikofyllt å være på sjøen.

En politisk leder har aldri tatt på seg ansvaret for å holde alle "under seg" i live, han har ikke skrevet under på at han som politisk leder bør ofre eget liv. Ingen, absolutt ingen, kunne se Utøyamassakren komme. Eskil Pedersen hadde ingen våpen, i likhet med alle andre. De var forsvarsløse hele gjengen. Hva skulle han gjort? Blitt igjen, og løpt mot morderen for å ofre eget liv? Dødd en meningsløs død? Hva hadde vært poenget? Skjønner dere selv hva dere sier?

Det var ingen som kritiserte kongen eller statsministeren for at de rømte til England under 2. verdenskrig. De var ledere, som fungerte best i rollene sine der hvor de var. Det første journalistene lurte på da regjeringsbygget ble bombet 22. juli, var om statsministeren var i trygghet. Det er naturlig for en leder å komme seg i sikkerhet, så han kan fortsette i rollen sin som nettopp leder.

Jeg lurer virkelig på hva som går av folk. Det er helt i orden å kritisere en politisk leder for å gjøre en dårlig jobb. Men å kritisere en ung mann for ikke å gjøre seg til meningsløs martyr i en ekstrem situasjon, det er så til de grader lavmål at jeg ikke får sagt det.

Du sier det jeg tenker, så bra!!!

Men folk flest vil ha en syndebukk. De vil at noen skal ta på seg skylda. Men det var ABB som gjorde det, og alle fikk panikk. Men hva kunne man gjøre? Hvem kunne i sin villeste fantasi forutsi at dette skulle skje? Norge ble tatt på senga, og det var det som skjedde! Ingen var forberedt på noe sånt. Ingen ville trodd at noe sånt skulle skje i Norge.

Eskil ble med båten, noe ethvert menneske som ble trengt opp i et hjørne ville gjort, men "alle " mener han skulle stått igjen på land og se på at ABB skjøt han ned.

Ville dere, som kritiserer Eskil, virkelig ha stått igjen på land og bli skutt? TVILER PÅ DET!

Anonym poster: f84d3af7490b9e9d558364885493e067

• Liker 3
Skrevet

Etikk er fint og flott. Men ikke nødvendigvis noe som overstyrer instinkter. Overlevelsesinnstinktet er vel noe av det sterkeste i oss. Og jeg er fortsatt uenig, det handler ikke om å være hodeløs og panikkslagen, men om at jeg personlig ikke ser så sikker på at traumet av å se sin samboer bli myrdet, er så lite at noen velvalgte ord om moral, etikk og forkasteligheter, overstyrer trangen til å komme seg bort.

Kapteinen ville faktisk snu ferga og dra tilbake, ikke til kai, men rundt Utøya. Men ble stanset av de andre. Bare en liten notis i all villfarelsen om at kapteinen aldri tenkte på eller ikke ville snu ferga.

Anonym poster: 0392058a80460c72be965e8681980fac

• Liker 4
Skrevet

Det er vel kapteinen på båten som må beskyldes for å gå fra land. Ikke Eskil? Eller kjørte Pedersen båten?

Kapteinen hadde nettopp fått med seg at kona hans var drept og visste datteren som var mindreårig var i fare. Avhørene viser klart at han ble forbudt av "noen" å hjelpe. Ingen vil offentlig gå gjennom om det var EP eller hans assistenter som sto bak ordren.

Jeg legger ellers merke til at de etterlatte som støtter planene og EP i stor grad er AP-topper, og de i debatten ellers som prøver å kneble kritikken slik som her - er sosialister.

Jeg merker en større saklighet og respekt fra de som er kritiske enn fra de son blindt forsvarer. EP gjorde såpass mange dårlige valg som leder at han burde for partiets skyld holdt seg borte fra politikk en god stund. Jeg tror dessverre at han ikke klarer tenke denne tanken i og med at han aldri har gjort annet enn å sikte mot toppen hele sitt liv.

Jeg har all respekt for mennesket EP og hans valg så i henseende. Hans handlinger som leder og medmenneske derimot. Takk og lov var det mange mange andre som turte ta ansvar til tross for at de ikke hadde terrortrening på Utøya slik EP faktisk hadde. Flott menneske sikkert. Dessverre strøk han som leder i ildprøven.

Pga enkelte her sine sakligheter og hersketeknikker gidder jeg ikke si mer enn som så.

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...