AnonymBruker Skrevet 8. september 2012 #1 Skrevet 8. september 2012 Jeg ser snart ikke en eneste unge som er med mamma eller pappa i butikken, som ikke får minst en sjokolade. Hvorfor? Klarer dere ikke å si nei til ungene eller? Det blir flere og flere feite unger rundt omkring, og foreldre som lar unga få sjokolade eller bollepose hver gang de handler, jeg fatter ikke hva de tenker på. Da jeg var barn fikk vi lørdagsgodt og kun unntaksvis godteri utenom. I dag er det godteri og brus før de omtrent klarer å løfte hodet. Er dette et restultat av fri barneoppdragelse? Er det slutt på lørdagskosen? Om et par tiår, eller kanskje før er vi blitt like feite som Amerikanerne, og forskjellen på fattig og rik blir svært tydelig her til lands, også! Har barn selv på snart to år, men hun er normalvektig. Heldigvis. Her i huset har vi ikke gitt henne brus ennå, for det smaker hun tidsnok alikevel. Hun spiser ikke godteri, har såvidt smakt på sjokolade en gang, og det gled fort ned, men det hun ellers liker best er frukt, blåbær, banan og sånne ting. Jeg ser barn i barnehagen hennes, på hennes alder, som allerde er altfor store. Og foreldrene likedan. Jeg kaller det omsorgssvikt, hverken mer eller mindre. Hva syns du? Anonym poster: 0e175bb6166c9193047e484eac2c2c4d 2
Muscae Skrevet 8. september 2012 #2 Skrevet 8. september 2012 (endret) Har barn selv på snart to år, men hun er normalvektig.... . Jeg ser barn i barnehagen hennes, på hennes alder, som allerde er altfor store. Og foreldrene likedan. Anonym poster: 0e175bb6166c9193047e484eac2c2c4d Tror ikke du skal se så mye på vekta til toåringer.. De er runde fra naturens side, det er naturlig, og de fleste vokser det av seg, når de strekker seg mer, og går/løper mye mer. Forøvrig er jeg enig i at barn ikke trenger sjokolade/boller/sjokoladepålegg osv. Om du ser en del av dagens foreldre så kjøper de også mye usunt til seg selv, jeg kjenner flere som drikker omtrent 1,5 l brus hver dag, spiser sjokolade hver kveld osv. Så det kan hende at de ikke har et fornuftig forhold til søtsaker selv, og dermed ikke tenker over at det er alt for mye søtt for en liten kropp i utvikling. Endret 8. september 2012 av Kjemi 2
Djungelvrål Skrevet 8. september 2012 #3 Skrevet 8. september 2012 Ikke rart flere og flere barn er overvektige nei... min fikk sjelden noe i butikken, kanskje en liten juice men ikke hver gang. Er godteri bare i helgene her også..men er ikke superstreng, har vi noe liggende kan han få f.eks en neve potetgull midt i uka også.
Djungelvrål Skrevet 8. september 2012 #4 Skrevet 8. september 2012 Og ja, det er omsorgsvikt og gi ungene for mye søtt.
Rararara Skrevet 8. september 2012 #5 Skrevet 8. september 2012 Ser ikke så mye av det jeg faktisk. Synes det virker som folk rundt meg iallefall har ganske bra kontroll på hva de kjøper til ungene på butikken. Og hvordan vet du at ungene får sjokolade eller bollepose hver gang de handler? Kan hende dette er den ene gangen de får sjokolade utenom lørdag? Kanskje noen tenker det samme om deg den dagen du kjøper noe søtt for å gi barnet ditt selv om det for en gangs skyld ikke er lørdag? 1
Gjest Marmot Skrevet 8. september 2012 #6 Skrevet 8. september 2012 Ungen min har aldri fått sjokolade! Forøvrig snakker man aldri om overvekt ved barn under 2 år, og svært sjelden om barn under 3 år. Først da kan man begynne å bekymre seg.
Gjest Magdalene Skrevet 8. september 2012 #7 Skrevet 8. september 2012 Er dette vanlig? De fleste jeg kjenner har et sunt kosthold i hverdagen. Treåringen her får sjokolade på butikken, når vi handler lørdagsgodt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå