Gå til innhold

Ga datter halv brødskive med nugatti max - uenighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor plager dere barna deres slik? Barn har da vel ikke vondt av litt mat. Dere overdriver og skader barnet mer med traumene dere påfører dem med å nekte dem mat dem liker enn det sunne med å ikke komme borti sukker.

Vis moderasjon, aksepter unntak, smil og ha det fint med barnet.

Slik som dere driver på vil barnet hoppe rett i sukkerbøtta når det kan, og det kommer til å slite med det resten av livet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg synes det er skikkelig hysterisk å lage drama pga en halv skive med nugatti. Hvis man er så streng på alt, kan man slumpe til å få et barn som som blir helt vill etter godis og andre forbudte ting når det blir stort nok til å skaffe seg det selv. Jeg vet om nok av tilfeller hvor foreldre har nulltoleranse for godis, kaker, vafler, yoghurt, sjokoladepålegg osv, og en del av disse ungene blir mestere i å stappe i seg godis når de har muligheten. De spiser som om det skulle være sist i verden.

Hva med å ta det litt med ro, finne en gylden middelvei? Man kan spise alt, men ikke hele tiden. Min erfaring er at om man har en litt mer avslappet holdning, får ungene det også, og de klarer fint å begrense seg.

Det er da lov å kose seg i blant. En halv skive med nugatti...

• Liker 5
Skrevet

Om barnet ikke ber om Nugatti, synes jeg det er litt unødvendig å tilby det, på en måte.

Her er Nugatti lov på lørdagsmorgenen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Her er det ingen som spiser Nugatti, fordi vi ikke spiser godteri til måltidene. Sjokolade kan han få til lørdagsgodt (bortsett fra at jeg ikke kjøper melkefri sjokolade, men det er pga. helt andre ting enn sunnhet). Brunost vet jeg ingenting om, siden det ikke finnes i melkefri versjon, men jeg vet det ikke serveres i barnehagen vår pga. sukkerinnhold.

Endret av Marmot
Skrevet

Er veldig enig i det som er skrevet over her, med at nulltoleranse for søte ting ofte fører til fråtsing når ungene blir store nok til å bestemme selv hva de skal spise. Snakker av erfaring!

• Liker 1
Skrevet

Syltetøy er like usunt enn sjokoladepålegg, men er ganske sikker på at de fleste anti-sjokoladepålegg lar barna spise dette.

Du har det typiske, norske synet på sunnhet. Alt med sukker=usunt! Selvfølgelig, går du ned i vekt er det kanskje lurt å unngå å spise mengder med syltetøy, men for et lite barn? Ja, syltetøy inneholder sukker, men også bær. Jeg ser på meg selv som sunn (162 cm, 54 kg, trener masse styrke, så noen av de kiloene er muskler;) ), og jeg spiser både syltetøy og honning, men du mener vel jeg er kjempeusunn av den grunn...

Skrevet

Herdet fett blir undervurdert.

Anonym poster: 378d82c0bd8853ccbedce443418602d8

Skrevet

Syltetøy er like usunt enn sjokoladepålegg, men er ganske sikker på at de fleste anti-sjokoladepålegg lar barna spise dette.

Det kommer vel litt an på. Syltetøy kan ha veldig ulik mengde sukker. Syltetøy er bær/frukt, i utgangspunktet. Kjøper du det mest sukrede syltetøyet, skal jeg være enig i at det sunne drukner i det usunne. Men her i huset spiser vi syltetøy med svært redusert sukkermengden (blant annet lager/kjøper vi hjemmelaget syltetøy/rørte bær), og jeg går ikke med på at dette er like usunt som sjokoladepålegg.

Anonym poster: 33879214c48d2dad0158ca8d09a41436

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor plager dere barna deres slik? Barn har da vel ikke vondt av litt mat. Dere overdriver og skader barnet mer med traumene dere påfører dem med å nekte dem mat dem liker

:roll:

Du har virkelig skjønt det, du.

Skrevet

Ingen barn dør av en halv brødskive med nugatti to ganger i måneden. Det er riktignok ikke det sunneste alternativet, men mat er heller ikke bare næringstoffer. Man skal kunne kose seg med det også, og det er om å gjøre å finne en balanse. Hvis barnet aldri kan få spise nugatti så er alternativet å aldri ha det i hus heller, men resultatet vil heller være at barnet ikke lærer seg å -velge- de sunnere alternativene, slik at med en gang hun er på overnattingsbesøk hos venner eller familie, og nugattien står på bordet, vil den konsekvent bli valgt. Da er det snakk om tilgjengelighet, eller mangel på det. Mine foreldre lærte meg fra jeg var liten at jeg kunne velge f.eks nugatti, eller jeg kunne velge et sunnere alternativ. Dette skapte, i alle fall for meg, en vane med å klare å velge de sunnere alternativene, hvilket kan være veldig godt å ha med seg fra barndommen. :)

• Liker 4
Skrevet

bare en halv brødskive, man blir ikke feit av og spise nuguatti, hvis du spiser mye annet sunt så for min del så øres det ut som hun kan få mye mer

Gjest Mandalas
Skrevet

Herlighet, det er da null problem! Så lenge man spiser relativt sunt og variert ellers, så gjør ikke den lille nugattien noe fra eller til altså. I perioder har vi spist mye mer nugatti enn en skive i mnd. Likevel spiser vi variert og sunt utenom de brødskivene med nugatti. Er det ikke alltid sånn at en gyllen middelvei er det beste?

Skrevet

Du har det typiske, norske synet på sunnhet. Alt med sukker=usunt! Selvfølgelig, går du ned i vekt er det kanskje lurt å unngå å spise mengder med syltetøy, men for et lite barn? Ja, syltetøy inneholder sukker, men også bær. Jeg ser på meg selv som sunn (162 cm, 54 kg, trener masse styrke, så noen av de kiloene er muskler;) ), og jeg spiser både syltetøy og honning, men du mener vel jeg er kjempeusunn av den grunn...

Beklager, men du bommer altså så totalt om min mening med sunt og usunt kosthold som det går an. Hvordan i alle dager kom du frem til at jeg mener det? I alle fall når jeg legger til på slutten at et sunt kosthold har rom for usunn mat, så lenge det blir balansert riktig.

Her spiser vi både sjokoladepålegg, brunost og syltetøy uten dårlig samvittighet fordi vi har ett variert kosthold.

Skrevet

Det kommer vel litt an på. Syltetøy kan ha veldig ulik mengde sukker. Syltetøy er bær/frukt, i utgangspunktet. Kjøper du det mest sukrede syltetøyet, skal jeg være enig i at det sunne drukner i det usunne. Men her i huset spiser vi syltetøy med svært redusert sukkermengden (blant annet lager/kjøper vi hjemmelaget syltetøy/rørte bær), og jeg går ikke med på at dette er like usunt som sjokoladepålegg.

Er dette virkelig det eneste det går an å henge seg opp i? Det ble skrevet for å få frem ett poeng, som forsvinner når det blir dratt ut av sin kontekst.

I mitt hus spiser vi det syltetøyet vi liker basert på smak, IKKE på sukkermengde. Sjokoladepålegg spiser vi også.

Det er plass til sukker i et sunt kosthold, selv om mange mener at det ikke er det.

Skrevet

Så lenge hun ikke slutter å spise andre ting på skiva så. Ofte er jo det er problem at det er så godt med sjokoladepålegg at barna ikke vil spise brødskive med annet pålegg.

• Liker 1
Skrevet

Av ren nysgjerrighet: dere som bare spiser Nugatti på en halv brødskive en gang i uka- hva gjør dere med resten av boksen når dere har spist den halve skiven i noen uker? Dere må jo kaste ganske mye harskt pålegg etterhvert...?

Anonym poster: 29e182409966e23a5d265893ba5a766d

• Liker 2
Skrevet

Synes din kone virker hysterisk. En halv brødskive med Nugatti en gang i blant gjør lite i den store sammenhengen.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Her kan jentene få sjokoladepålegg på brødskiva på lørdager. Synes selv jeg er ganske opptatt av kosthold, og vi spiser sunt. MEN det er viktig å ikke tippe helt over å bli fanatisk og, det er iallefall ikke sunt!

(og siden de vet de kan få sjokade så er det ikke alltid de spiser det på lørdager heller. Idag spiste ingen av de sjokade, minstejenta spiste kaviar og størstejenta leverpostei).

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig bør det begrenses, Men la barn være barn da..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...