Gjest pellepirat Skrevet 8. september 2012 #1 Skrevet 8. september 2012 Dattera vår er 4 1/2 år, og en el to ganger i løpet av mnd får hun kanskje en halv brødskive med nugatti max (litt mindre sukker, ikke tilsetningsstoffer). Min samboer blir kjempeoppgitt og irritert, fordi hun sier dattera vår ikke har ikke godt av det og det er usunt sier hun. Jeg på min side synes det er greit at hun får en halv skive en lørdagsmorgen om hun vil ha. Jeg tenker som så at det er snakk om noen få gram med nugatti, så lenge det er så sjelden kan det da ikke spille noen rolle. Nå er min samboer av den oppfatning at hun ikke kan få brunost når hun vil heller fordi det er usunt og for mye sukker. Da synes jeg det går for langt og er alt for strengt kosthold til et barn. Jeg er så absolutt enig i at man ikke skal ha sukker og usunne ting hele tiden, og at når barna er små er det vi voksnes ansvar at barnet spiser sunt og godt og passer på. Hvordan er det i deres hjem?
Ciara Skrevet 8. september 2012 #2 Skrevet 8. september 2012 Så lenge det er unntaket og ikke regelen ser jeg ikke problemet med å spise nugatti på brødskiva 20
Solsenga Skrevet 8. september 2012 #3 Skrevet 8. september 2012 Hvis det var du som ga det til barnet uten at hun selv spurte er det jo litt unødvendig fordi hun garantert vil få lyst på mer. Synes man skal gi såpass små barn annet pålegg sålenge de spiser det, men mener det er viktigere med gode middagsvaner der man spiser sunt og variert. Mamma var/er av den oppfatning at det var bedre at vi spiste NOE, enn ingenting, så jeg spiste sjokade på skolematen nesten hver dag på hele barneskolen fordi jeg ikke spiste noe annet. Både jeg og søsknene har vokst opp og er friske og raske (Og ikke er vi overvektige, heller motsatt). 8
Gjest chiki Skrevet 8. september 2012 #4 Skrevet 8. september 2012 Viss dere er "enige" om at hun ikke skal ha slikt så synes jeg det er dumt å gi henne det, men om det er en sjelden gang er det nok noe annet. Viss dere har nugatti i hus så kan hun jo ha det av og til, regner med dere voksne kanskje spiser det siden dere har det? Vi har ikke sjokoladepålegg i hus i det hele tatt, hun får det aldri hjemme. MEn mormoren hennes gir henne det til vår store frustrasjon. Hun klager sann på at jenta omtrent ikke spiser skiver, bare pålegget. Så en dag kjøpte hun favorittpålegget til jenta mi(kyllingpostei) og hun ble overrasket over hvor mye hun spiste da! Så her er det nok mormoren som ville at hun skulle spise nugatti, ikke jenta selv.)
Mafalda Skrevet 8. september 2012 #5 Skrevet 8. september 2012 (endret) Hvis det var du som ga det til barnet uten at hun selv spurte er det jo litt unødvendig fordi hun garantert vil få lyst på mer. Enig i dette. Det er verken en dødssynd eller forferdelig skadelig med litt Nugatti, men hvorfor i det hele tatt gidde å introdusere barn for et pålegg som nesten garantert danker ut alt annet? VI har det ikke i hus, mest fordi da ville de større gutta forsynt seg selv med hele boksen etter skoletid.... (og dit kommer barna forbausende fort!) De får sjokolade og smågodt eller potetgull i helgene, men jeg har en greie med at sjokolade er godteri, og ikke noe man har på brødskiva eller i melka bare for å få det til å skli kjappere ned. Så det dreier seg mest om å ikke ville lage en uvane- ikke at det er skadelig i seg selv. Endret 8. september 2012 av Mafalda 2
Gjest anonym Skrevet 8. september 2012 #6 Skrevet 8. september 2012 Det er vel ikke nor problem så lenge det ikke er mer enn det.en skive hver lørdag morgen er det ingen som tar skade av.Det blir for dumt og henge seg opp i mener jeg.
Silfen Skrevet 8. september 2012 #7 Skrevet 8. september 2012 Det er alltid noe som danker ut noe annet. Men med mindre barnet av en eller annen grunn har vanskeligheter med å forstå forklaringer, så kan man fint kjøre på med regler. Her kjøpes sjokoladepålegg i ferier. Dvs at så langt i år har vi hatt to stk, i sommerferien. Neste blir en boks til jul. Hvorfor? Fordi det er nam! Men fordi det er så usunt så trenger det ikke bli en vane. De fleste barn på fire får litt snop på lørdag. Merkelig. De spiser da vanlige ellers uten å ikke skjønne at enkelte ting er bare av og til. 1
Mafalda Skrevet 8. september 2012 #8 Skrevet 8. september 2012 Sant nok, Silfen- det er sikkert helt mulig å kjøre på med regler på linje med andre matvarer og snop. Men jeg kjenner at den kampen gidder jeg ikke ta for et usunt og ikke sååå godt pålegg, som vi lever veldig godt uten
Gjest Magdalene Skrevet 8. september 2012 #9 Skrevet 8. september 2012 Jeg ser ikke vitsen å gi sjokolade på skiva i det hele tatt jeg... 4
Gjest Uanonymbruker Skrevet 8. september 2012 #10 Skrevet 8. september 2012 Jeg syns ikke man skal være hysterisk når det kommer til barn og pålegg, det å droppe brunost syns jeg er en smule drøyt. Jeg kan forstå det med nugattien, men jeg tror ikke et barn blir overvektig, syk, avhengig eller noe som helst fryktelig om de får nugatti en gang i mellom. 4
Silfen Skrevet 8. september 2012 #11 Skrevet 8. september 2012 Brunost er like lite sunt. Forskjellen er at det ikke er sjokolade. 1
yes2yes Skrevet 8. september 2012 #12 Skrevet 8. september 2012 Om det er unntaket og ikke omvender ungens matvaner totalt, så synes jeg det er helt problemfritt å la ungen nyte noe 'usunt' i ny og ne. Er man altfor opphengt i å spise 'sunt' 24 timer i døgnet 365 dager i året så kan det gå riktig galt, og de aller fleste jeg kjenner med et bevisst kosthold, sørger for at noen unntak kan de tillate seg i små mengder. Og det er det jeg kaller et sunt kosthold, både fysisk og mentalt. De av dem som ei tillater unntak, har nå gått på grensen til å bli ekstremister som nærmest bekymrer seg over om det er næring i luft. 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2012 #13 Skrevet 8. september 2012 Har aldri skjønt å lære ungene at sjokolade på brødskiva er en bra ting. Jeg har vokst opp uten sjokoladepålegg i skapet, og har heller aldri hatt det selv som voksen. For øvrig går det en del brunost her i huset. Det er også tilsatt endel sukker, men poenget er at det smaker ikke godteri. Det er et pålegg med sin veldig distinkte smak. Mens sjokoladepålegg smaker godteri, og er jo godteri tilsatt transfett og annen dritt for å få det smørbart. Anonym poster: 8a0ee92496852f6441fb1e1e7055ae9c 3
Celtic Heart Skrevet 8. september 2012 #14 Skrevet 8. september 2012 Syltetøy er like usunt enn sjokoladepålegg, men er ganske sikker på at de fleste anti-sjokoladepålegg lar barna spise dette. Ser ikke noe problem å la barn få søtpålegg en gang i blant. I ett sunt kosthold er det faktisk rom for usunn mat, så lenge det er balansert riktig. 2
Birgitta Skrevet 8. september 2012 #15 Skrevet 8. september 2012 Hovedsaken må vel være å bli enige om hvilke regler dere skal ha hjemme for deres barn. Hvis dere egentlig er enige om å ikke ha søtpålegg, er det dårlig gjort av deg å undergrave det. 1
Djungelvrål Skrevet 8. september 2012 #16 Skrevet 8. september 2012 Sønnen min fikk ikke verken frukt, grønnsaker eller melk en periode hos faren sin. Da kan man begynne å sette spørsmål.. En halv skive med skjokoladepålegg er bare tull å krangle om, ferdi snakka! 3
Papirbit Skrevet 8. september 2012 #17 Skrevet 8. september 2012 Jeg ser ikke vitsen å gi sjokolade på skiva i det hele tatt jeg... Det er godt,det som er vitsen! Ser heller ikke problemer i å gi en halvbrødskive engang i uken, dere får bare passe på at datteren får seg nok frukt og grønt samme dagen! 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2012 #18 Skrevet 8. september 2012 Når samboeren din er så nazi på deres datters kosthold, så ser jeg ingen problemer med å gi henne tilsammen 1 brødskive med nugatti i måneden. Noen er bare så fanatiske! *skremt* Anonym poster: 378d71ae0eb76e5eae188b8ee491138e 3
Leeloo Skrevet 8. september 2012 #19 Skrevet 8. september 2012 Har lovet min datter på seks at vi skal kjøpe en boks sjokoladepålegg til juleferien, blir første boksen i tilfelle (vi får se om hun husker det, har ikke tenkt å minne henne på det når 24.12. nærmer seg ) Har vært streng med sjokopålegg, hun har vel fått ett par skiver på besøk hos slekt en gang i året, men hun har vært grei og maset lite om det selv om hun har veeeeelig lyst på. Vi har hatt prim i ferier, og brunost av og til, men sjokoladepålegg er rent godteri i mine øyne, derfor så streng på dette. Snuppa har proklamert at når hun blir voksen skal hun kjøpe sjokopålegg hele tiden, og godteri. Synes hun får mer enn mange andre, så jeg satser på at hun forlater redet med et godt kosthold i bunn, så får hun styre selv senere. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2012 #20 Skrevet 8. september 2012 Så lenge man spiser sunt ellers, er det så farlig? Er vel bedre med nugatti på hver brødskive til vært måltid og masse sunn mat elles, enn å aldri spise nugatti og leve på bare kjøtt. For å sette det på spissen. Anonym poster: da3c1aa58e67ead1611b089865de78e2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå