Gå til innhold

Hvilket middel er det beste mot langvarig sopp i underlivet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøvde å spørre på apoteket, men ble bare geleidet bort til riktig hylle uten å få svar. <br /><br /> Anonym poster: 7937e15a905b7f5c27763025be2bca8b

Skrevet

Tigerbalsam.

Anonym poster: 536586119e9e54fb11e8d704c55d698d

• Liker 3
Skrevet

For all del - ikke hør på AB over meg!

Hvordan er kostholdet ditt? De som spiser mye sukker-produkter og hveteprodukter og melkeprodukter(inneholder også mye sukker), pleier å få hyppigere sopp i underlivet. Så dette bør du kutte ut eller kutte ned på.

Tilfør mer grønsaker, frukt og fett i kosten din, og ikke minst vann, så skal du se at det blir borte. Det meste som skjer med kroppen spiser vi på oss, så da må vi bare spise det av oss igjen.

Når jeg tenker på fett(og protein), så tenker jeg på fisk, nøtter, frø(sesamfrø er veldig grei på all mat)

Skrevet

Mot langarig soppinfeksjon så er diflucan best. Det er reseptpliktig, så du må til legen. Det er piller som skal svelges.

Anonym poster: 6c455c551f97d5b17967deea1b7e8430

• Liker 2
Skrevet

For all del - ikke hør på AB over meg!

Kjære Bølle, det kalles humor. Eller hvis du tar det seriøst og prøver det ut, folkeopplysning.

Skrevet

Jeg har allerede et slikt kosthold du beskriver Bølle, men grunnet sykdom ble jeg satt på langvarig antibiotika bruk og derfor har jeg fått overvekst av sopp i underlivet. Min nye fastlege mente at de reseptfrie midlene burde være greie å starte med. <br /><br /> Anonym poster: 7937e15a905b7f5c27763025be2bca8b

Skrevet

Tigerbalsam.

:fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes Pevaryl er bedre enn Canesten.

Anonym poster: b8b14db044027b1482a2ed847350191f

• Liker 1
Skrevet

Enig med Bølle, kostholdet er viktig her. Gjær, eddik, sukker, hvete, er noe som kan trigge eller holde soppinfeksjoner i live, men også antibiotika/penicillin er verstinger. En god pribiotikakur (Bio Dophilius) du får kjøpt på helsekosten tilfører tarmen de gode bakteriene som medisinene har tatt knekken på.

Skrevet

Er du helt sikker på at det er sopp du har? Har du vært hos lege og blitt ordentlig undersøkt? Jeg (og legen min) trodde jeg gikk med en langvarig soppinfeksjon og både kjæresten og jeg ble satt på den ene kuren etter den andre, til jeg til slutt ba om å bli sendt videre til gynekolog. Hun sa at jeg ikke hadde sopp, neppe hadde hatt det det siste halve året og at jeg skulle starte å behandle meg for vestibulitt. Nå har jeg smerter som jeg tidligere forbant med sopp, men som jeg nå vet at er vestibulitt-smerter.

Dersom det er sopp og du har tatt mye Canesten, Pevaryl og alt annet: GÅ TIL LEGEN. Få legen til å undersøke deg, be om Diflucan og dersom du ikke blir bedre (evt. får det raskt igjen), be om henvisning til gynekolog.

Anonym poster: d43afbaf8a74a90bf13b294d41138c44

Skrevet

Jeg har ikke blitt undersøkt, men legen mente symptomene var så klare at han ikke var i tvil. Har ikke forsøkt noen midler tidligere. Satset en stund på at kroppen klarte å ordne opp selv, men det klarer den visst ikke.<br /><br /> Anonym poster: 7937e15a905b7f5c27763025be2bca8b

Skrevet

Mot langarig soppinfeksjon så er diflucan best. Det er reseptpliktig, så du må til legen. Det er piller som skal svelges.

Anonym poster: 6c455c551f97d5b17967deea1b7e8430

What she said<br /><br /> Anonym poster: 75c84001baec59f0c29004509d6b1585

Skrevet

Er du helt sikker på at det er sopp du har? Har du vært hos lege og blitt ordentlig undersøkt? Jeg (og legen min) trodde jeg gikk med en langvarig soppinfeksjon og både kjæresten og jeg ble satt på den ene kuren etter den andre, til jeg til slutt ba om å bli sendt videre til gynekolog. Hun sa at jeg ikke hadde sopp, neppe hadde hatt det det siste halve året og at jeg skulle starte å behandle meg for vestibulitt. Nå har jeg smerter som jeg tidligere forbant med sopp, men som jeg nå vet at er vestibulitt-smerter.

Dersom det er sopp og du har tatt mye Canesten, Pevaryl og alt annet: GÅ TIL LEGEN. Få legen til å undersøke deg, be om Diflucan og dersom du ikke blir bedre (evt. får det raskt igjen), be om henvisning til gynekolog.

Har vestibulitt samme symptomer som sopp?

Skrevet

Har vestibulitt samme symptomer som sopp?

Ja og nei. Vestibulitt er "bare" smerter i skjedeinngangen, men fordi jeg gikk så lenge med faktisk sopp og Canesten lindret smertene, trodde jeg at smertene og ubehaget som kom etter at jeg ble kvitt soppen også var sopp.

Symptomer på sopp er cottage cheese-aktig utflod, sårhet og kløe. Symptomer på vestibulitt er sårhet, svie og kløe. For min del lindret Canesten kløen og svien, og jeg trodde dermed at det var sopp.

Jeg ser nå at du har fått sopp av antibiotika. Da behøver du nok ikke bekymre deg for vestibulitt. Jeg tolket "langvarig sopp" som i at du har hatt ubehag og plager over flere måneder, med gjentatt behandling.

Uansett, jeg anbefaler Diflucan da overdreven bruk av reseptfrie legemidler mot sopp kan føre til vestibulitt.

Og har du en seksualpartner du har ligget med etter å ha fått sopp, så kan det være greit om han smører seg med Canesten på penishodet morgen og kveld i en uke, så han ikke smitter deg tilbake.

Skrevet (endret)

Ja og nei. Vestibulitt er "bare" smerter i skjedeinngangen, men fordi jeg gikk så lenge med faktisk sopp og Canesten lindret smertene, trodde jeg at smertene og ubehaget som kom etter at jeg ble kvitt soppen også var sopp.

Symptomer på sopp er cottage cheese-aktig utflod, sårhet og kløe. Symptomer på vestibulitt er sårhet, svie og kløe. For min del lindret Canesten kløen og svien, og jeg trodde dermed at det var sopp.

Jeg ser nå at du har fått sopp av antibiotika. Da behøver du nok ikke bekymre deg for vestibulitt. Jeg tolket "langvarig sopp" som i at du har hatt ubehag og plager over flere måneder, med gjentatt behandling.

Uansett, jeg anbefaler Diflucan da overdreven bruk av reseptfrie legemidler mot sopp kan føre til vestibulitt.

Og har du en seksualpartner du har ligget med etter å ha fått sopp, så kan det være greit om han smører seg med Canesten på penishodet morgen og kveld i en uke, så han ikke smitter deg tilbake.

Jeg er ikke TS. Bare lurte..

Men jeg anbefaler også Diflucan, canesten og pevaryl har aldri funket på meg, og har lest at det kan føre til vestibulitt hvis man bruker det for mye. Ulempen med diflucan er at det også dreper gode bakterier.

Endret av milk
Annonse
Skrevet

Det mest effektive jeg har brukt var vann med litt eddik og salt, jeg vasket underlivet med det og skylte vagina med det, ved hjelp av ei sprøyte (uten nål selvsagt). Sist jeg hadde sopp så rakk jeg ikke apoteket når jeg oppdaget soppen en lørdag (bor langt unna nærmeste apotek), så jeg prøvde dette 2 ganger per dag og etter 3 dager var symptomene på soppen borte så jeg sluttet og soppen var borte, dette er noen mnd siden så jeg er sikker på at soppen ble borte. Hvis du googler sopp og eddik så vil du se at det er mange som anbefaler det, også noen som har blitt anbefalt det av legen sin. Det er uansett ikke farlig å prøve :)

Anonym poster: 4627f746d2bb73b2344dda3650c13ca5

Skrevet

Hvor mye eddik har du ift. vann da? Og salt? Gjør ikke det alt verre?

Anonym poster: 2e0e30d9148480199065a22751216116

Skrevet

Jeg var plaget med gjentatte soppinfeksjoner og evige runder med canesten. Så fikk jeg tips av min sykepleierkollega om å bruke yoghurt. Kjøp yoghurt naturell og sprøyter (såklart uten spiss!), fyll opp sprøyta med yoghurt og spray yoghurten opp i skjeden hver kveld i en ukes tid, smør også yoghurt rundt skjedeåpningen og kjønnsleppene.

Etter dette har jeg så og si ikke hatt soppinfeksjoner, bare noen ganger ifm antibiotika.

Andre tips er å kutte ut truseinnlegg, bruk bomullstruser, ikke vask ofte nedentil med intimsåpe (blir ren med vann), sov naken så det blir luft nedentil...

• Liker 1
Skrevet

Kjære Bølle, det kalles humor. Eller hvis du tar det seriøst og prøver det ut, folkeopplysning.

Jo, jeg forstod da det, men du forstod visst ikke min humor.

Skrevet (endret)

Til dere som anbefaler TS å bruke eddik og yoghurt ... jo, yoghurt kan nok ha en lindrende effekt, men det går ikke til roten av problemet - der er det kun kostholdet som hjelper. Når det angår eddik og salt, så kan det umulig gjøre noe godt for pH-balansen i underlivet. Meningen er at kroppen skal rense seg selv, også i vagina, så om det er ubalanse der, så må man hjelpe kroppen i balanse.

Skal man få kroppen i balanse, må man få kostholdet i balanse.

Endret av Bølle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...