Gå til innhold

Noen som går på forebyggende medikamentell behandling av migrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg begynner å bli lei nå...

Skrevet

hmm, forebyggende medikamentell behandling av migrene har jeg aldri hørt om. Jeg er også en av de uheldige som sliter med migrene selv om jeg ikke engang har diagnosen (ifølge legen). For noen år tilbake fikk jeg endelig time for utredning etter mange mnders ventetid. Og der kunne de ikke gi meg diagnosen fordi de ikke mente at det var det som plaget meg.. Har merket i de siste årene at migreneutfallene jeg får begynner å bli verre og verre, og de varer som oftest over dager med svimmelhet, skjelving, kvalme og en sinnsyk smerte i hodet. Og en migrene "medisin" i seg selv er utrolig dyrt siden jeg ikke får den på blå resept heller. Jeg er nå bare satt på Cataflam, som i seg selv ikke er noe medisin for migrene.( Men som det står i bruksanvisningen er mot migrene) og jeg føler at den medisinen er ubrukelig da jeg ikke får ønsket effet nå som jeg har fått tidligere. Vurderer sterkt å stå i køen for en ny utredning for migrene igjen.

Håper noen svarer på spørsmålet som du stiller, sånn at det kan prøvest dersom det er mulig. :))

Skrevet

Ikke på blå resept? Jeg bruker sumatriptan som anfallsmedisin, men jeg blir så slått ut av den... Så skulle gjerne ønske at jeg slapp å ta den. Men den fungerer veldig bra da.

Man kan bruke visse blodtrykksmedisiner som forebyggende, i mindre doser da. Men jeg vil gjerne høre erfaringer:)

Skrevet

Jeg går på forebyggende medisiner :) metoprolol sandoz heter de, det er blodtrykksmedisin. Tar en 100g pille hver morgen.

Merker stor stor forskjell! Før kunne jeg ha anfall opp til 5 av 7 dager i uken, nå er det kanskje maks 10 pr måned. De gangene jeg får anfall er de mye svakere enn før. Tar imigran nesespray ved anfallstart og migrenen er som oftest vekke etter noen timer :)

Skrevet (endret)

Jeg bruker blodtrykksmedisin som forebyggende medisin. Inderal kan man få på blåresept, men Atacand f.eks får man ikke på blåresept.

Inderal fikk jeg veldig mye bivirkninger av så den måtte jeg slutte på, den fungerte heller ikke like bra som Atacand. For tiden går jeg dermed på Atacand og prøver å finne dosen som fungerer best for meg. Om du har noen mer spesifikke spørsmål, er det bare å spørre:)

Har forresten veldig god effekt, tar bort ca 60% av plagene, sånn ca. Litt vanskelig å si nøyaktig

Endret av Tropic
Skrevet

Tar 16 mg Atacand hver dag. Fungerer svært godt. Kan gå seks mnd uten anfall. Tar i tillegg opp mot 40 mg Sarotex daglig for skulderplager, det hjelper også mot migrenen. Gikk på metoprolol sandoz, men mistet blodtilførselen til ekstremitetene, var konstant iskald på hendene, føttene og nesa. I tillegg fikk jeg ikke puls over 140, så var umulig å kombinere det med en aktiv livsstil.

Merker godt forskjell når jeg ikke tar medisin. Jeg har vært uten medisin siden før sommeren fordi jeg glemte å ordne medisin før ferien. Denne uken hadde jeg to anfall på tirsdag og ett i dag, og to for to uker siden. Vanligvis har jeg max ett i mnd, men kan som sagt gå seks mnd uten anfall.

Skrevet

Tar 16 mg Atacand hver dag. Fungerer svært godt. Kan gå seks mnd uten anfall. Tar i tillegg opp mot 40 mg Sarotex daglig for skulderplager, det hjelper også mot migrenen. Gikk på metoprolol sandoz, men mistet blodtilførselen til ekstremitetene, var konstant iskald på hendene, føttene og nesa. I tillegg fikk jeg ikke puls over 140, så var umulig å kombinere det med en aktiv livsstil.

Merker godt forskjell når jeg ikke tar medisin. Jeg har vært uten medisin siden før sommeren fordi jeg glemte å ordne medisin før ferien. Denne uken hadde jeg to anfall på tirsdag og ett i dag, og to for to uker siden. Vanligvis har jeg max ett i mnd, men kan som sagt gå seks mnd uten anfall.

Jeg bruker blodtrykksmedisin som forebyggende medisin. Inderal kan man få på blåresept, men Atacand f.eks får man ikke på blåresept.

Inderal fikk jeg veldig mye bivirkninger av så den måtte jeg slutte på, den fungerte heller ikke like bra som Atacand. For tiden går jeg dermed på Atacand og prøver å finne dosen som fungerer best for meg. Om du har noen mer spesifikke spørsmål, er det bare å spørre:)

Har forresten veldig god effekt, tar bort ca 60% av plagene, sånn ca. Litt vanskelig å si nøyaktig

Jeg går på forebyggende medisiner :) metoprolol sandoz heter de, det er blodtrykksmedisin. Tar en 100g pille hver morgen.

Merker stor stor forskjell! Før kunne jeg ha anfall opp til 5 av 7 dager i uken, nå er det kanskje maks 10 pr måned. De gangene jeg får anfall er de mye svakere enn før. Tar imigran nesespray ved anfallstart og migrenen er som oftest vekke etter noen timer :)

Spørsmål til alle tre:) foreslo fastlegen det? Eller måtte dere spørre selv? Har dere vert til utredning hos nevrolog? Eneste "utredningeb" jeg egentlug har hatt er at legen satte meg på forskjellige anfallsmedisiner og fant til slutt en som fungerte. I perioder har jeg kansje 2 anfall i mnd, men er inne i en periode som har vart lenge nå der jeg har opptil 5 i uka...

Gjest LadyAntebellum
Skrevet

Jeg tar atacand 16 mg hver dag, men jeg får den på blå resept. Er ikke det vanlig da?

Tar også magnesium. Merker at det er viktig og ta atacanden på samme tidspunkt hver dag, ihvertfall for meg.. Har virkelig redusert mine anfall fra 3-4 i uka til et par i mnd

Skrevet

Jeg har brukt Catapresan og hadde kjempegod effekt, men måtte slutte pga en kjip bivirkning. Nå bruker jeg Selo-Zok pga annen sykdom, men den reduserer også migreneanfallene ganske kraftig. Men hør med legen din om Catapressan, effektivt, billig og greit legemiddel :)

Anonym poster: 0d1bc681e35d90b70d10e0202ade9da3

Skrevet

Selozok er det samme som metoprolol sandoz forresten. Jeg fortalte legen min selv at jeg ville begynne på medisinen. Jeg har ikke vært på utredning hos noen, jeg forklarte bare symptomene mine og fikk høre det var migrene :) dette var 5 år siden

Skrevet

Jeg har akkurat begynt på atacand som forebyggende mot migrene, er på fjerde uka nå, og har hatt 3 migreneanfall på denne tiden, kontra ca 10-12 anfall som jeg ville hatt i den perioden tidligere. Så jeg merker en stor forskjell!

Det var legen som foreslo det da jeg ringte for å fornye resepten min på Imigran nesespray.

Eneste bivirkningen jeg har hatt er at jeg kan bli veldig svimmel, men det var noe jeg var forberedt på siden jeg har et veldig lavt blodtrykk til vanlig.

Har iallefall fått en helt annen hverdag! Får ikke resepten på blå resept forresten, men jeg synes ikke den koster så mye. Tror jeg betalte 56kr for ei eske.

Skrevet

Jeg har hatt migrene siden jeg var 16 år (er nå 24). Allerede fra mitt første anfall var det helt klart at det var migrene, siden jeg mister synet i den karakteristiske c-en som blir større og større og så forsvinner, før jeg får dundrende hodepine på én side av hodet. Anfallene har endret seg gjennom årene, men jeg får alltid en synsforstyrrelse før jeg får ekstrem hodepine.

Forebyggende medisin startet jeg med for omtrent to og et halvt år siden. Jeg måtte be om det selv hos legen.

Skrevet

Jeg har hatt migrene siden jeg var 16 år (er nå 24). Allerede fra mitt første anfall var det helt klart at det var migrene, siden jeg mister synet i den karakteristiske c-en som blir større og større og så forsvinner, før jeg får dundrende hodepine på én side av hodet. Anfallene har endret seg gjennom årene, men jeg får alltid en synsforstyrrelse før jeg får ekstrem hodepine.

Forebyggende medisin startet jeg med for omtrent to og et halvt år siden. Jeg måtte be om det selv hos legen.

Je begynnte også vel i 16 års alderen og er 22 nå. Har ikke hatt typisk migrene, men grunnen til at egen mistenkte det var vel at det var ensidig hodepine, veldig sterk, vanlige sm.stillende tok det ikke og jeg har alltid hatt mer anall rundt menstruasjon. Når jeg har migrene av verste sort som jeg kaller det, får jeg synsforstyrrelser. Jeg får vel spør legen:)

Skrevet

Jeg har akkurat begynt på atacand som forebyggende mot migrene, er på fjerde uka nå, og har hatt 3 migreneanfall på denne tiden, kontra ca 10-12 anfall som jeg ville hatt i den perioden tidligere. Så jeg merker en stor forskjell!

Det var legen som foreslo det da jeg ringte for å fornye resepten min på Imigran nesespray.

Eneste bivirkningen jeg har hatt er at jeg kan bli veldig svimmel, men det var noe jeg var forberedt på siden jeg har et veldig lavt blodtrykk til vanlig.

Har iallefall fått en helt annen hverdag! Får ikke resepten på blå resept forresten, men jeg synes ikke den koster så mye. Tror jeg betalte 56kr for ei eske.

Jeg vet legen min snakket om denne typen behandling for flere år side. Men har alltid hatt lavt blodtrykk, så kansje detor han ikke har foreslått igjen. Må du innom til gjevnlig kontroll av bt da?

Skrevet

Jeg er også veldig mye plaget av migrene, og har prøvd det meste i denne tråden. Jeg var sykemeldt i nesten 6 måneder pga migrene, og vendepunktet kom da jeg begynte med akupunktur. Jeg hadde bare åtte behandlinger før det ble ferie, men det var nok til at jeg er bortimot kurert! Har hatt tre anfall siden i juni, og de har alle kommet pga alkohol. Anbefaler alle å prøve, man merker fort om det har effekt eller ikke!

En annen bonus er at jeg ikke pms'er lenger, det ble borte sammen med hodepina :):):):):)<br /><br /> Anonym poster: 5922c1d964e6d3d68c49d8dd5752f00f

Annonse
Skrevet

Jeg vet legen min snakket om denne typen behandling for flere år side. Men har alltid hatt lavt blodtrykk, så kansje detor han ikke har foreslått igjen. Må du innom til gjevnlig kontroll av bt da?

Han har ikke nevnt blodtrykkskontroller, men må kutte ut tablettene hvis det blir for ille. Sånn som det er nå så er det til å leve med, det ble bedre da jeg begynte å ta tablettene midt på dagen istedet for om morgenen (siden blodtrykket er lavest når en står opp). Heller litt jevnt over svimmel enn alle disse forj..... migreneanfallene! Har et normaltrykk som ligger på en rundt 90/60 uten atacand

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...