Gå til innhold

Hva gjør dere med hunden deres når dere er på jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kjøpe oss hund, men lurer på om hunden kan klare seg alene i huset fra 0730-1600 hver dag? Evt hvilke andre løsninger er bedre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En hund må gradvis tilvennes det å være alene. Dere skal kjøpe hund sier du, regner med at det er valp!? En valp er som et lite barn, og kan ikke bare bli etterlatt alene. Mange har hundene sine hjemme alene mens de er på jobb. Da blir de ofte luftet først, med en lang tur, og får ut med en gang eier kommer hjem. Det beste ville jo ha vært å ha noen til å komme innom i løpe av dagen for å ta den med ut på tur. Lykke til :)

Anonym poster: 6613216dab24170a74d625083fd272b0

Skrevet

Ok, så hunden klarer å holde seg til vi kommer hjem igjen? Er litt redd for at hunden skal ødelegge dører ol, vi bor i helt nytt hus.

Skrevet

Ok, så hunden klarer å holde seg til vi kommer hjem igjen? Er litt redd for at hunden skal ødelegge dører ol, vi bor i helt nytt hus.

Som sagt; den må tilvennes til å være hjemme alene. Hvis den mistrives hjemme alene, kjeder seg e.l kan det fort gå utover ting og tang. Kan være lurt å la den ha leker og tyggebein. Noen stenger hundene sine i små bur ( uff ), mens de er på jobb, andre holder dem i et atskilt rom. Tisse-uhell kan jo skje, i allefall hvis det er en veldig ung/gammel hund.

Skrevet

Det bør jo også være noen sammen med den de første ukene, så den blir trygg i nytt hjem.

Skrevet

Hunden klarer ikke holde seg hvis det er valp. Da må hunden ha noen hjemme hele dagen. Hvis dere sliter med og få det til så annbefaler jeg og skaffe omplasseringshund. så lenge de er over 6 mnd så er de som regel trent til og holde seg litt. Ville også studdert raser som ikke har så høyt energibehov for da er det mindre sansynlighet at noe hjemme blir ødelagt:)

Skrevet

Vi har "barnevakt", en pensjonistnabo som har hatt samme rase i mange år. I tillegg jobber jeg korte dager, maks 6 timer. Hunden var over et år gammel før den var alene en hel arbeidsdag. Men det hender fremdeles at naboen tar seg en tur ned, spesielt på varme dager for å sjekke at hunden har nok vann, eller hvis det blir tordenvær eller skjer noe annet "skummelt".

• Liker 1
Skrevet

Du må rekne med noen mnd der valpen ikke kan være alene så lenge. Jeg tok meg fri fra jobben i 5 uker, så tar mannen 4 uker ferie når jeg er ferdig med mine permisjonsdager.

Skrevet

En voksen hund greier seg fint alene hjemme en hel arbeidsdag. De sover som regel bare:)

Men som valp trengs det gradvis tilvenning, som mange over har sagt. Man bør ha noen uker ferie i forbindelse med å få valp og begynne hjemme alene treningen fra dag 1! Husk at valpen ikke nødvenigvis greier å holde seg en hel natt heller, jeg kunne ikke la det gå mer enn 6t i begynnelsen før hunden måtte ut. Dette utvidet vi gradvis slik at hun kunne holde seg en hel natt.

Min hund sov i bur når vi ikke var hjemme fram til hun var nærmere året, etterpå fikk hun gå løs i gangen. Nå er hun 3 år og får fri tilgang på hele huset. Da vi lot valpen/unghunden få gå rundt på gangen spiste hun på dørterskelen, ødela et brannslukningsapprat tygde i stykker et x antall senger osv. Så da måtte hun være litt lengre i buret. Men etterpå har det gått veldig bra! Man risikerer at ting blir ødelagt når man får seg valp, sånn er det bare:)

Gjest Fairydust
Skrevet

Vurderer å kjøpe oss hund, men lurer på om hunden kan klare seg alene i huset fra 0730-1600 hver dag? Evt hvilke andre løsninger er bedre?

Først av alt, veldig viktig å poengtere: En valp kan ikke være alene hjemme mange timer før den har fått skikkelig hjemme-alene-trening. Kanskje dere vet det, men har lest flere tilfeller på nett, så jeg sier det i tilfelle.

Det er forskjellig fra rase til rase og hund til hund, hvor godt de trives alene og hva de bruker den tiden på. Noen hunder lider av separasjonsangst og fikser ikke å være borte fra eieren sin. Det er veldig trist, og ikke det mest vanlige, men det skjer som oftest hunder som ikke er skikkelig trent til å være alene hjemme og som ikke er trygg alene. Så fins det raser som ikke skal være alene 8 timer hver eneste dag. Disse hundene er for tilknyttet sin eier, og for sosial til å kunne trives i en slik tilværelse. Når dere ser etter rasen som passer for dere er det derfor SUPER viktig at dere finner en rase som generelt takler å være alene. De fleste andre hunder som er godt trente og kan trives alene noen timer, vil ikke ha et problem med å være hjemme i huset i 8 timer om dagen. Så lenge hunden har muligheten til å gå litt rundt i huset, ikke blir sperret inne i buret sitt ufrivillig, og har tilgang på vann. Dette er tross alt den løsningen de fleste hundeeiere i dag praktiserer. Ikke alle har muligheten til å ha med hund på jobben, men noen få har jo denne muligheten.

Noen hunder bruker tiden alene hjemme til å sove, andre hunder vokter huset. :)

• Liker 1
Skrevet

Tror vel jeg brukte 4-5 uker før han kunne være hjemme en hel arbeidsdag! Da var han også trent til å gjøre fra seg ute og hadde noen få "uhell" inne på tissematta si bare! Det ble sjeldent tilø at han var så lenge alene hjemme, men han greide det om han absolutt måtte! Men da forlot jeg han heller ikke seinere på dagen f.eks!

Gjest Uanonymbruker
Skrevet (endret)

Tror vel jeg brukte 4-5 uker før han kunne være hjemme en hel arbeidsdag! Da var han også trent til å gjøre fra seg ute og hadde noen få "uhell" inne på tissematta si bare! Det ble sjeldent tilø at han var så lenge alene hjemme, men han greide det om han absolutt måtte! Men da forlot jeg han heller ikke seinere på dagen f.eks!

Da var du heldig! Jeg brukte nesten ett år på å få min trygg. Måtte ha barnevakt til henne for at hun ikke skulle bli helt nervevrak. Og når jeg endelig fikk henne trygg så tørrkokte en kjele hos naboen så serievarsleren gikk av inne hos oss også, og da var det bare å starte helt på nytt igjen med hjemme-alenetreningen.

Men sånn er det nå bare med noen hunder, de kan bruke evigheter på å bli hjemmetrygge.

Endret av Uanonymbruker
Skrevet

Da var du heldig! Jeg brukte nesten ett år på å få min trygg. Måtte ha barnevakt til henne for at hun ikke skulle bli helt nervevrak. Og når jeg endelig fikk henne trygg så tørrkokte en kjele hos naboen så serievarsleren gikk av inne hos oss også, og da var det bare å starte helt på nytt igjen med hjemme-alenetreningen.

Men sånn er det nå bare med noen hunder, de kan bruke evigheter på å bli hjemmetrygge.

Mhm, jeg var VELDIG heldig for å si det sånn! Innen han var 6 mnd gammel var han hjemme-alene trent, han dro ikke i båndet og han tisset ikke inne! Mens noen har bikkjer på et år som tisser inne, bikkjer på et år som drar som gærninger og bikkjer på et år som ikke kan være alene hjemme!

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Mhm, jeg var VELDIG heldig for å si det sånn! Innen han var 6 mnd gammel var han hjemme-alene trent, han dro ikke i båndet og han tisset ikke inne! Mens noen har bikkjer på et år som tisser inne, bikkjer på et år som drar som gærninger og bikkjer på et år som ikke kan være alene hjemme!

Jeg fikk min på vinteren, og en liten valp som fryyyyser er ikke lett å do-trene, så det tok også tid. Men når snøen forsvant så tok hun det heldigvis fort. Kommer ikke til å kjøpe hund på vinteren igjen, etter seks måneder var jeg så lei av å vaske gulv at jeg vurderte å bare legge presenning overalt :fnise:

Skrevet

Jeg fikk min på vinteren, og en liten valp som fryyyyser er ikke lett å do-trene, så det tok også tid. Men når snøen forsvant så tok hun det heldigvis fort. Kommer ikke til å kjøpe hund på vinteren igjen, etter seks måneder var jeg så lei av å vaske gulv at jeg vurderte å bare legge presenning overalt :fnise:

Min fikk tilbakefall han, når snøen forsvant! Kunne jo ikke tisse der det ikke var snø! Men så var han sånn jeg ikke fikk inn om han var ute! Gjør det fortsatt ikke! 25- og snøstorm, herlig!

• 3 uker senere...
Skrevet

Min har vært veldig grei der, men jeg fikk henne i forbindelse med ferie, så vi begynte å øve ganske fort. Har brukt bur, ettersom hun roer seg bra der. Startet med 30 min så 1 time osv. Vi fikk jo høre fra naboer at det ble litt hyling fra vofsen i begynnelsen, når det ble over noen timer, men nå går det som en drøm. Vi pleier å variere mellom bur og å gå fritt rundt i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...