Gå til innhold

Raser ned i vekt første perioden - hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarte endelig å bruke viljestyrken min og legge om kostholdet fra og med mandag 27. august, altså snart to uker siden. Har prøvd å få i meg masse grønt, mye proteiner (egg, kylling, kjøtt) og generelt spist lite karbohydrater og fett. Holdt meg helt unna godteri, sukker i havregrøt osv.

Jeg har ikke trent så mye (et par ganger på treningsstudio pluss noen timer ridning), men jeg har kanskje vært noe mer aktiv en tidligere. Står opp tidlig og har en del gjøremål gjennom dagen (ingen skole/jobb foreløpig).

Tingen er at jeg føler kiloene forsvinner veldig fort nå i starten. Fra 27. august til 6. september hadde jeg gått fra 78,5 til 76,2 kg, altså mistet 2,3 kg. Jeg klarer ikke helt å se for meg at dette faktisk er fett som forsvinner fra kroppen så raskt.

Så, er dette faktisk fett som forbrennes, eller er det for det meste vann i kroppen som forsvinner for eksempel? Skjønner jo at ingen kan gi meg et 100% sikkert svar, men det finnes vel fler her som kan mer om dette enn meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I starten av slike livsstilsendringer så slipper kroppen mye vann. Så du har rett i det :) Det er derfor mange blir skuffet etter 4 uker for da er alt overkuddsvannet borte og vekta går ned tregere da kroppen begynner å kvitte seg med det vanskeligste: fettet! Og det kan ta tid.

Fortsett som du gjør og du vil gå ned, men ikke i den farten som du har gjort hittil. Pass på at du får i deg lite nok næring så du brenner fett, men ikke så lite at kroppen tærer på muskelmassen da muskler er med på å øke forbrenningen.

0,5 kg i uka er en fin nedgang :)

Skrevet

Egentlig er tapet av vann en bieffekt av at man mister en del glykogen - som igjen binder vann.

Spesielt gjelder dette i begynnelsen av lavkarbokosthold. Ofte vil vannet komme tilbake når kroppen blir mer vant til å bruke fett som energi siden det vil spare, og bygge opp igjen glykogenlagrene.

De som har mye fett og tidligere har vært veldig glykogenavhengige i sitt energiforbruk går også ned en del i fettmasse av å legge om til karbohydratrestriksjoner. Egentlig er det mer en følge av at man bruker mer fett som energi, fremfor glykogen/fri glukose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...