AnonymBruker Skrevet 7. september 2012 #1 Skrevet 7. september 2012 Vi passer en hund som har en tendens til å knurre. Han knurrer på andre hunder når vi går tur, og nå står han i sofaen og ser ut vinduet og knurrer på hunder som går forbi på veien. For en stund tilbake (forrige gang vi passet han) fikk jeg besøk av to kamerater mens samboer var på jobb. Hunden ville bare ikke slutte å knurre på besøket og det endte med at jeg etter det ikke har stolt på hunden i det hele tatt. Synes det er veldig ubehagelig. Jeg tror ikke han hadde knurret like mye om samboer hadde vært hjemme, han hadde iallfall gitt seg fortere. Tror jeg. Men hva skal jeg gjøre? Jeg har lest i tidligere svar her at man skal ikke få hunden til å slutte å knurre fordi knurringen er en advarsel man skal ta på alvor, men skal han bare få fortsette å knurre på alt og alle da? Anonym poster: 8958e3007d36e6d84542e81df897444a
Sugerøret Skrevet 7. september 2012 #2 Skrevet 7. september 2012 Hvilken rase er dette og hvor gammel er den? Har den startet å knurre plutselig eller har det vart en stund ? Knurring er "Språk" og en skal ikke straffe en hund for å prate. Men avledning kan en jo prøve. 1
Ryvre Skrevet 7. september 2012 #3 Skrevet 7. september 2012 Kommer jo litt an på hva slags rase det er snakk om. Jeg har en rase som er avlet frem for å vokte, skremme og passe på. Hun får lov å knurre for å si ifra. Har lärt henne at det da er greit å knurre frem til jeg har fått sjekket at alt er greit. Knurre på andre hunder får hun ikke lov til fordi jeg vet at i mitt tilfelle så knurrer hun bare rett för hun "angriper" (ikke aggressiv, men veldig bestemt hund) Da distraherer jeg henne ved å få blikkkontakt og godbit
Gjest Dream89 Skrevet 7. september 2012 #4 Skrevet 7. september 2012 Han sier nok bare ifta at det er noen der:) 1
Majott Skrevet 7. september 2012 #5 Skrevet 7. september 2012 Vi passer en hund som har en tendens til å knurre. Han knurrer på andre hunder når vi går tur, og nå står han i sofaen og ser ut vinduet og knurrer på hunder som går forbi på veien. For en stund tilbake (forrige gang vi passet han) fikk jeg besøk av to kamerater mens samboer var på jobb. Hunden ville bare ikke slutte å knurre på besøket og det endte med at jeg etter det ikke har stolt på hunden i det hele tatt. Synes det er veldig ubehagelig. Jeg tror ikke han hadde knurret like mye om samboer hadde vært hjemme, han hadde iallfall gitt seg fortere. Tror jeg. Men hva skal jeg gjøre? Jeg har lest i tidligere svar her at man skal ikke få hunden til å slutte å knurre fordi knurringen er en advarsel man skal ta på alvor, men skal han bare få fortsette å knurre på alt og alle da? Anonym poster: 8958e3007d36e6d84542e81df897444a At han knurrer på hunder som går forbi på veien er ganske normalt. Men du kan jo ta han ned fra sofaen, så han ikke får anledning til det. At han knurrer på besøket, kan være at han reagerer på deres måte å være på. Er de usikre på han, så merker han det, og føler utrygghet. Ta han inn på et annet rom om han reagerer på besøkende, eller be han legge seg om han responderer på det. Du selv trenger ikke å føle deg utrygg om hunden knurrer på andre. Knurrer han ikke på deg, kan du føle deg trygg. Dette er nok en hund som sier fra om ting han ikke liker. Min hund knurrer også på hunder som går forbi om han får sjansen, og han liker slett ikke alle vi har på besøk. Men selv kan vi være helt trygge på han. Knurring er en del av hundens språk, på lik linje med alle andre lyder, som f.eks piping og bjeffing. Knurring er et avstandssøkende tegn, altså at hunden ikke vil ha det den knurrer på nært seg. Noen hunder "prater" også mer enn andre. Vår hund kan f.eks knurre til oss, samtidig som han har et bein i munnen, og halen går som en propell. Da vil han ha oppmerksomhet. Han mener ikke å true noen, men han øker intensiteten i det å søke oppmerksomhet og kos. Får han ikke kos da, gir han seg. Får han kos, er det fryd og glede, og total hengivenhet. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2012 #6 Skrevet 9. september 2012 Hunden er en Manchester Terrier og jeg mener han er rundt to år. Jeg er usikker på hvor mye han knurrer når han er "hjemme" (vi passer han bare). Setter pris på alle svarene, hva skulle man gjort uten kg -TS Anonym poster: 8958e3007d36e6d84542e81df897444a
Sugerøret Skrevet 9. september 2012 #7 Skrevet 9. september 2012 Terrier kan jeg ikke alt for mye om men vet at noen av dem kan være gneldrete. Dette fant jeg rimelig raskt : Manchesteren bjeffer. Det er en av deres gode kvaliteter ( de vokter huset). Og de fleste manchestere bjeffer ikke overdrevent, men hos noen individer har mye bjeffing vært sett på som et problem. Manchesteren står ikke bare og bjeffer for å bjeffe. Den bjeffer når noe skjer ( feks. dørklokken). Man kan til dels få manchesteren til å bjeffe mindre ved å sosialisere den godt. La den treffe mange forskjellige typer mennesker, dyr or lyder når den er ung. Det er spesiellt viktig å få forskjellige mennesker til å besøke hjemmet ditt og venne den til mange lyder hjemme når den er valp. På denne måten lærer man dem at disse tingene er akseptert og ikke skal bjeffes på. Fra : http://www.norskterr...manchester.aspx
Gjest pærecider Skrevet 9. september 2012 #8 Skrevet 9. september 2012 (endret) Hunden er en Manchester Terrier og jeg mener han er rundt to år. Jeg er usikker på hvor mye han knurrer når han er "hjemme" (vi passer han bare). Setter pris på alle svarene, hva skulle man gjort uten kg -TS Anonym poster: 8958e3007d36e6d84542e81df897444a Ja, kjenner igjen den der, har en engelsk toy terrier, de er jo lik manchesteren i gemytt, de kan bli bjeffete og kan vokte deres territorie. Min er imidlertid en litt nervøs sjel, så jeg har fokusert på avledning. Han har en tendens til å knurre og boffe på lyder ovenfra (nabo), da har jeg brukt klikker og godbit for å avlede. Han er veldig godt kontakttrent, så han får godbit når han har sett på meg i mer enn ti sek. Jeg gjør dette helt til han har mistet interessen for lyden. Merker at disse sekvensene blir kortere og kortere nå, så det ser ut til at det virker. Hvis han knurrer mens han er på sofaen, gi ham ordre om å gå ned. Når det kommer til gjester, be dem om å ignorere ham og la ham ligge på sin plass(forutsetter at han er trent til å gå på plass) og du kan bruke dempende signaler for å roe ham ned. Turid Rugaas har skrevet en bok om dempende signaler, den er helt genial. Utrolig hvor mye man kan roe ned hunder uten å trene vekk knurringa. Endret 9. september 2012 av pærecider
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå