Tyra74 Skrevet 7. september 2012 #1 Skrevet 7. september 2012 Jeg har med stor interesse lest tråden om deltid sykepleieutdannelse som voksen da jeg går med lignende tanker selv. Det er mye snakk om hvor upraktisk det er å jobbe turnus, jeg har derfor noen spørsmål til dere som faktisk jobber turnus: Hva er mest vanlig av 3 og 2-delt turnus? Og hva innebærer disse variantene? Hvor mange ettermiddagsskifter må man for eksempel typisk jobbe per uke? Er det vanskelig å få 100 % stilling som sykepleier? Dere som ikke har barn eller store/voksne barn, hvordan er det for dere å jobbe turnus? Fint med noen formiddager fri? Eller er det fremdeles slitsomt og upraktisk å jobbe "til alle døgnets tider"? Håper noen kan bidra med sine erfaringer :-)
Nixnick Skrevet 7. september 2012 #2 Skrevet 7. september 2012 På sykehus er det vanlig å jobbe 3-delt turnus, mens sykehjem og hjemmesykepleie vanligvis har todelt turnus, og egne nattevakter som kun jobber natt. Tredelt turnus vil si at du jobber både dag, kveld og natt i en fast turnus. Todelt turnus er av og kveld. Jeg kan svare for hvordan det er på det sykehjemmet der jeg jobber. I en 100% stilling jobber man 2-3 seinvakter i uken. Over en periode på 6 uker jobber man til sammen 12-14 seinvakter. Det er ikke mange fulle stillinger som lyses ut, ihvertfall ikke på sykehus. Ofte får man vikariater i starten og man må gjerne spe på med ekstravakter for å få full stilling. Fordelene med å jobbe turnus synes jeg er at man har noen fridager i ukene, f.eks. før og etter man jobber helg. Seinvakter er ok fordi man kan ta det roligere på morgenen med barna, man får tatt husarbeid osv. Det kjedelige er når barna begynner på skolen og MÅ avgårde kl. 8. Da ser man jo ikke barna resten av dagen ellers er det jo alltid kjedelig å ikke vite om man får fri jul, nyttår, påske, 17.mai osv. Samtidig synes jeg det er koselig på jobb også disse dagene, så det går jo stort sett greit, selv om det er tungt før man starter. Jeg trives veldig godt som sykepleier!
AnonymBruker Skrevet 7. september 2012 #3 Skrevet 7. september 2012 Som sagt over så er det vanligst med tredelt turnus på sykehus og todelt turnus i kommunene (sykehjem og hjemmesykepleien) der er det egne nattevakter. Jeg jobber i kommunen og vi har i en 100% stilling ca 2-3 kveldsvakter, noen steder har de 50 % kveldsvakter andre steder har mindre. Vi jobber tredje hver helg. Det er ikke så veldig vanskelig å få en full fast stilling som sykepleier i kommunen, for veldig mange vil jobbe på sykehus. Der er det mye verre å få fulle faste stillinger. Men det kommer nok mye ann på hvilken kommune. Anonym poster: 39c7803de97e83e6f20468afcb203529
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå