Gå til innhold

Trening og gamle vaner... (hjelp!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

spørsmålet mitt her er hvorfor klarer jeg ikke å begynne(eller å fortsette) å "trene"? med trening mener jeg ikke å trene på et senter(har prøvd, for dyrt og liker ikke å trene blant folk!), bare det å kunne ta noen øvelser hjemme i stuen en gang i blant eller gå en tur to ganger i uken. Hvorfor skal det være så vanskelig å bryte den gamle late vanen? jaja, vet ikke helt om det er rett sted å skrive på, men prøver uansett. Unskyld skrivefeil og takk for svar:)

Jeg har aldri trent med samme ting i mitt liv mer enn tre ganger (prøvde yoga 2 ganger, jogging 2 ganger, pilates, zumba to-tre ganger). Kansje fordi dere ikke gav opp med en gang og så framskritt og effekt... Kansje klarer jeg ikke å begynne å trene (å holde meg til det) av samme grunn som at jeg ikke klarte å slutte å røyke før. Det er så lett å gi opp! Jeg viste om hvor skadelig det er å røyke, hvor dyrt og unødvendig etc, men likevel klarte jeg ikke. Nå har jeg endelig sluttet å røyke (hurra for meg:D) og bare det er enormt stort for meg. Men det var ikke det jeg ville fram til. Etter å ha lest blogger, sett videoer på youtube etc. og følt inspirasjon klarer jeg likevel ikke ta det siste steget å faktisk begynne å trene. og om jeg har klart det første steget så går det ikke lenge! hvorfor er det slik? Jeg vet jo alle godene med trening, og har lyst, men klarer ikke. I tillegg har jeg dårlig rygg, noe som har vært en god "unskyldning" for ikke å trene når jeg gikk på skole og senere i livet. saken er vel den at det er nettop trening som kan forebygge smertene jeg får i ryggen. Og med det i tankene, klarer jeg likevel ikke å ta det steget videre. Når jeg av alle mennesker klarte å slutte å røyke, hvorfor klarer ikke jeg å begynne å trene? Kansje er jeg verdens lateste person... trur du det fins håp for meg? Og hvor finner DU inspirasjon og "årk" til å fortsette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke "Ork" å trene, jeg trener fordi jeg synes det er gøy. Det er vist gang på gang at det er den indre motivasjonen som er viktig for å holde det gående, ikke den ytre. Om man trener fordi alle andre sier man bør, eller fordi man ønsker å se bedre ut, osv osv, så er det ytre motivasjon. Om du derimot gjør noe fordi du synes det er gøy, det er selve aktiviteten du liker, så er det mye lettere å holde det gående.

Jeg trener karate og styrketrening. Karate er kjempegøy, og sosialt. Styrketrening er også kjempegøy, og det er kjempestas når jeg setter rekorder og endelig klarer nå målene mine.

Finn noe du virkelig liker. Kampsport? Dans? Osv?

Anonym poster: 17fd37b4bf4f8af1f01b5a3467117c48

Skrevet (endret)

Å starte å trene er noe dritt! Hvorfor? Fordi du er i dårlig form og har ingen kondis. Etter et par treninger, uansett hva, så er du støl, alt er vondt og det er tungt å gå på neste trening.

Alle har det sånn når de begynner å trene. Slik var det for meg også. Jeg gikk fra å ikke trene og røyke 20-40 om dagen til å stumpe røyken for godt og investere i egen tredemølle. Jeg hadde et par ting å si til meg selv:

Du blir ikke yngre og formen din vil blir verre om du ikke tar tak nå

Det kommer til å være et helvete i starten, men det skal du bare ignorere for det koster å få en utrent skrott i form

Når du fyller 30 så skal du entre 30 med en sprek fantastisk kropp og med hevet hode

Så jeg hoppet på mølla og det kostet blod, svette, tårer. Det var dager jeg ikke kunne sitte eller stå eller gå. De var dager jeg ikke ville opp av senga, men jeg ignorerte alt og bare gjennomførte målene jeg hadde satt meg. Det gjorde ikke vondt pga. trening, det gjorde vondt fordi jeg i alt for mange år hadde latt kroppen min forfalle og råtne: å bygge den opp igjen til normal standard ville bli en hard vei.

Men progresjonen kom lynraskt! Etter bare noen uker klarte jeg å løpe littegranne lenger. Det gjorde litt mindre å puste når jeg løp. Babysteps, men på 2 år gikk jeg fra å ikke klare å løpe 1 km til å klare mila på under 45 minutter. Nå løper jeg i snitt 4-5 mil i uka.

Med sunnere kropp kom automatisk sunnere livsstil. Jeg begynte å spise bedre og endret hele tankegangen til trening og kost. Jeg har nå blitt 30 og føler meg helt fantastisk og har en bedre kropp nå enn da jeg var 18 år. Senest i går ble jeg spurt om leg på polet og gutterbasser i 16 årsalderen plustrer etter meg ;)

Viljen er sterkere enn du noen gang kan forestille deg. Så spørsmålet er: hvor mye vil du endre livsstil og foreberede kroppen og helsen til dine eldre dager?

Endret av *Maja*
Skrevet

Det er ikke "Ork" å trene, jeg trener fordi jeg synes det er gøy. Det er vist gang på gang at det er den indre motivasjonen som er viktig for å holde det gående, ikke den ytre. Om man trener fordi alle andre sier man bør, eller fordi man ønsker å se bedre ut, osv osv, så er det ytre motivasjon. Om du derimot gjør noe fordi du synes det er gøy, det er selve aktiviteten du liker, så er det mye lettere å holde det gående.

Jeg trener karate og styrketrening. Karate er kjempegøy, og sosialt. Styrketrening er også kjempegøy, og det er kjempestas når jeg setter rekorder og endelig klarer nå målene mine.

Finn noe du virkelig liker. Kampsport? Dans? Osv?

Anonym poster: 17fd37b4bf4f8af1f01b5a3467117c48

Det du sier fikk meg til å tenke meg om. også kom jeg på at jeg trente kampsport når jeg var ungdom (men måtte slutte etter bare noen måneder når vi skulle oppgraderes, hadde ikke råd til belte) og kunne gjerne tenkt meg det men problemet er jo at det er så sinnsykt dyrt her i nord! jaja kansje jeg mangler INDRE inspirasjon til å gå en tur i uka, noe som er gratis jo.. eller kansje det kommer med tiden. uansett tusen takk for fint svar:)

Skrevet

Å starte å trene er noe dritt! Hvorfor? Fordi du er i dårlig form og har ingen kondis. Etter et par treninger, uansett hva, så er du støl, alt er vondt og det er tungt å gå på neste trening.

Alle har det sånn når de begynner å trene. Slik var det for meg også. Jeg gikk fra å ikke trene og røyke 20-40 om dagen til å stumpe røyken for godt og investere i egen tredemølle. Jeg hadde et par ting å si til meg selv:

Du blir ikke yngre og formen din vil blir verre om du ikke tar tak nå

Det kommer til å være et helvete i starten, men det skal du bare ignorere for det koster å få en utrent skrott i form

Når du fyller 30 så skal du entre 30 med en sprek fantastisk kropp og med hevet hode

Så jeg hoppet på mølla og det kostet blod, svette, tårer. Det var dager jeg ikke kunne sitte eller stå eller gå. De var dager jeg ikke ville opp av senga, men jeg ignorerte alt og bare gjennomførte målene jeg hadde satt meg. Det gjorde ikke vondt pga. trening, det gjorde vondt fordi jeg i alt for mange år hadde latt kroppen min forfalle og råtne: å bygge den opp igjen til normal standard ville bli en hard vei.

Men progresjonen kom lynraskt! Etter bare noen uker klarte jeg å løpe littegranne lenger. Det gjorde litt mindre å puste når jeg løp. Babysteps, men på 2 år gikk jeg fra å ikke klare å løpe 1 km til å klare mila på under 45 minutter. Nå løper jeg i snitt 4-5 mil i uka.

Med sunnere kropp kom automatisk sunnere livsstil. Jeg begynte å spise bedre og endret hele tankegangen til trening og kost. Jeg har nå blitt 30 og føler meg helt fantastisk og har en bedre kropp nå enn da jeg var 18 år. Senest i går ble jeg spurt om leg på polet og gutterbasser i 16 årsalderen plustrer etter meg ;)

Viljen er sterkere enn du noen gang kan forestille deg. Så spørsmålet er: hvor mye vil du endre livsstil og foreberede kroppen og helsen til dine eldre dager?

oj tusen takk for fint svar! en tankevekker ja. jeg er vel i litt samme båt nå som du var før, har røyka en 20pakning dagen i 8 år og nesten ikke trent en dag i mitt liv. Når de eldre damene (i 60-70 årene) passerer meg uten besvær i oppoverbakken fra busstoppet så føler jeg et snev av flauhet... Føler at kroppen "rotner" bort av og til. men så lenge jeg ikke beveger meg så er det ikke noe problem, og nettop det er vel den onde sirkelen. uansett takk for ærlig og inspirerende svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...