Lillymin Skrevet 14. september 2012 #21 Skrevet 14. september 2012 Vi tenker å bare være oss og foreldrene våre, altså 6 stykker (8 med barna våre). Har ikke noe behov eller ønske om noe stor fest. Når vi fortalte at vi hadde forlovet oss, så begynte mange å snakke om utdrikningslag og hvordan bryllupet skulle bli. Vi var kjappe med å si at det kom til å bli et lite bryllup, at det til og med kunne hende at vi bare gjorde det i smug. Ble litt sure miner da, og vi ble fortalt at vi i det minste burdte ha en fest i etterkant. Tenker at vi bare burdte gjort det uten å fortelle det til noen. Dette er jo noe vi gjør for oss selv, og det burdte jo være våre ønsker som er viktigst på en slik dag.... 1
Jade Skrevet 15. september 2012 #22 Skrevet 15. september 2012 Kan ikke skjønne at noen av vennene kan bli sure om dere ikke inviterer venner overhodet. Det er vel mer vanlig hvis dere inviterer noen venner, og utelater noen som ser på seg selv som like "nære" som de vennene som ble invitert. 1
Skjønningen Skrevet 19. september 2012 #23 Skrevet 19. september 2012 Tror ikke at folk er negative til bryllup med få inviterte individ, men de kan nok fort være negative hvis det kuttes betraktelig ned på oppvartingen av dem. F.eks. er det ikke så kjekt å komme i bryllup der du får Toros gryterett som smaker VANN og har et tilbehør av dårlig kokt ris. Ingen drikke utenom mineralvann serveres til maten. Ingen liveband eller gode dansemuligheter og heller ikke et godt opplegg med en toastmaster. Det trenger liksom ikke å stå på kvaliteten selv om man velger å gjøre det økonomisk, mener jeg. Akkurat det der med antall gjester får heller være opp til hver enkelt å bestemme helt selv og upåvirket av andre. Jeg synes det er der man skal tenke på hva man har råd, og så heller dulle med de man inviterer om det blir få eller mange. Synes ofte det er greiere å invitere få og gi dem en fantastisk dag (som de fortjener) enn å betale i dyre dommer for at 100 stykker skal ha det fett (mange av dem kjenner en ikke godt i det hele tatt, og en sitter selv igjen med gjeld bl.a.) 1
Gjest GirlDreamer Skrevet 20. september 2012 #24 Skrevet 20. september 2012 Tror ikke at folk er negative til bryllup med få inviterte individ, men de kan nok fort være negative hvis det kuttes betraktelig ned på oppvartingen av dem. F.eks. er det ikke så kjekt å komme i bryllup der du får Toros gryterett som smaker VANN og har et tilbehør av dårlig kokt ris. Ingen drikke utenom mineralvann serveres til maten. Ingen liveband eller gode dansemuligheter og heller ikke et godt opplegg med en toastmaster. Det trenger liksom ikke å stå på kvaliteten selv om man velger å gjøre det økonomisk, mener jeg. Akkurat det der med antall gjester får heller være opp til hver enkelt å bestemme helt selv og upåvirket av andre. Jeg synes det er der man skal tenke på hva man har råd, og så heller dulle med de man inviterer om det blir få eller mange. Synes ofte det er greiere å invitere få og gi dem en fantastisk dag (som de fortjener) enn å betale i dyre dommer for at 100 stykker skal ha det fett (mange av dem kjenner en ikke godt i det hele tatt, og en sitter selv igjen med gjeld bl.a.) Godt du ikke skal komme i mitt brullyp da Vi planlegger "bare" å ha en middag med nære familie og venner etter seremonien. Skal ikke servere alkohol, men gjestene kan sansynligvis kjøpe drikke selv fra lokalet. Og ikke blir det noe band og/eller musikk eller dansing. Vi ønsker nemelig ikke å betale for fyllefest eller noe når vi ikke drikker selv, og synes det er sløseri å bruke penger på alkohol + at vi ikke har så god råd. Hvis folk kommer kun for drikkens skyld kan de bare ha det så godt. Man kan nemelig ha det like koselig med brus. Men jeg synes det er greit med lite brullyp. Men nå har jeg en liten vennekrets, så det blir ikke et stort problem uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #25 Skrevet 20. september 2012 Hvis folk kommer kun for drikkens skyld kan de bare ha det så godt. Man kan nemelig ha det like koselig med brus. Om dere bare har tenkt å servere brus til maten, så hadde jeg kost meg ganske lite i grunn. Helt greit med alkoholfritt bryllup når paret selv ikke drikker, men å ødelegge god mat med noe søtt kliss? Anonym poster: 4714d2f989440c3d15e22e2fa6e69d70 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #26 Skrevet 20. september 2012 Om dere bare har tenkt å servere brus til maten, så hadde jeg kost meg ganske lite i grunn. Helt greit med alkoholfritt bryllup når paret selv ikke drikker, men å ødelegge god mat med noe søtt kliss? Anonym poster: 4714d2f989440c3d15e22e2fa6e69d70 Man må vel ikke drikke brus. Vanlig farris fungerer jo utmerket vel! En billig vin hever ikke akkurat bestandig smaken på maten den heller, som så mange her ser ut til å tro ;-) Anonym poster: 1ecb6f924a43e0c97dc54b610f47cf33 1
Jade Skrevet 20. september 2012 #27 Skrevet 20. september 2012 (endret) Lurer av og til om alle som ikke kan gå i bryllup uten alkohol ALLTID drikker vin til middag hjemme (når det er noe godt). Smaker maten ekkelt om man ikke har vin til? Og hva i all verden gjør dere om dere blir gravid? Går igjennom 9 måneder med grusom mat? Endret 20. september 2012 av Jade 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2012 #28 Skrevet 20. september 2012 Lurer av og til om alle som ikke kan gå i bryllup uten alkohol ALLTID drikker vin til middag hjemme (når det er noe godt). Smaker maten ekkelt om man ikke har vin til? Og hva i all verden gjør dere om dere blir gravid? Går igjennom 9 måneder med grusom mat? For det første: jeg sa ikke noe om "uten alkohol" (merkelig fokus forresten, for mange er det ikke alkoholen men smaken som er viktig). At du har behov for å forvrenge innlegget mitt til en slags merkelig stråmannsargumentasjon orker jeg ikke ta stilling til. Men det hadde vært hyggelig om du ikke tilla meg en hel masse meninger ut fra én liten setning som tydeligvis tråkket på noen tær. Jeg synes brus til mat er grusomt, farris er helt ok, og gode alkoholfrie alternativer som ulike typer jus, saft og annet er spennende og morsomt. Sist jeg var i bryllup var jeg sjåfør, og fikk servert en slags tørr pærejus fra etellerannet sted i Norge til maten. Og en annen fruktdrink etterpå. Begge knallgode, og ti ganger mer interessante enn en kjip rødvin. Poenget var at jeg følte at vertskapet hadde lagt litt energi i å gi alle en fin smaksopplevelse, og at også de som ikke drakk alkohol skulle få noe morsomt å drikke. For all del: ikke alle er like interessert i mat og drikke, og det er helt greit! Men jeg begynner å bli litt lei av å bli beskyldt for å bare være interessert i alkoholen hver gang jeg nevner i en slik tråd at noen få (få!) glass vin kan være fint til et måltid. Jeg har ikke vin til hvert eneste måltid selv, men så er det heller ikke hver dag jeg feirer en begivenhet som kun skjer én gang i livet.<br /><br /> Anonym poster: e0c1e5cdf11acd3047084e88a983fa6b 6
Skjønningen Skrevet 21. september 2012 #29 Skrevet 21. september 2012 Jeg synes det er kjipt med bryllup uten drikke. Selv om brudeparet selv ikke drikker så kan de nå sørge for at det er drikke til gjestene. Tenk på at det ikke alltid er så enkelt å bli kjent med folk og føle seg komfortabel i en slik setting uten et par glass vin innabords, når en ofte er plassert på bord sammen med en flokk ukjente mennesker som en liksom "må" snakke sammen med for at det ikke skal være helt kleint. Jeg har vært i et slikt bryllup og det var ubehagelig for meg, for jeg er ikke av den mest utadvendte typen (men mange av de jeg satt med var tydeligvis det så de satt og holdt monologer for meg). Brus er ikke særlig sofistikert. Lukter mer barneselskap av det enn bryllup. Farris er et godt alternativ for voksne, men personlig synes jeg ikke det er noe særlig godt. Da liker jeg til gjengjeld vann bedre, men vann er i alle fall ikke en fest verdig. Vin hører et godt selskap til, rett og slett. 2
Portvinpiken Skrevet 21. september 2012 #30 Skrevet 21. september 2012 Lurer av og til om alle som ikke kan gå i bryllup uten alkohol ALLTID drikker vin til middag hjemme (når det er noe godt). Smaker maten ekkelt om man ikke har vin til? Og hva i all verden gjør dere om dere blir gravid? Går igjennom 9 måneder med grusom mat? Hehe ja man kan undres :-)
Portvinpiken Skrevet 21. september 2012 #31 Skrevet 21. september 2012 For det første: jeg sa ikke noe om "uten alkohol" (merkelig fokus forresten, for mange er det ikke alkoholen men smaken som er viktig). At du har behov for å forvrenge innlegget mitt til en slags merkelig stråmannsargumentasjon orker jeg ikke ta stilling til. Men det hadde vært hyggelig om du ikke tilla meg en hel masse meninger ut fra én liten setning som tydeligvis tråkket på noen tær. Jeg synes brus til mat er grusomt, farris er helt ok, og gode alkoholfrie alternativer som ulike typer jus, saft og annet er spennende og morsomt. Sist jeg var i bryllup var jeg sjåfør, og fikk servert en slags tørr pærejus fra etellerannet sted i Norge til maten. Og en annen fruktdrink etterpå. Begge knallgode, og ti ganger mer interessante enn en kjip rødvin. Poenget var at jeg følte at vertskapet hadde lagt litt energi i å gi alle en fin smaksopplevelse, og at også de som ikke drakk alkohol skulle få noe morsomt å drikke. For all del: ikke alle er like interessert i mat og drikke, og det er helt greit! Men jeg begynner å bli litt lei av å bli beskyldt for å bare være interessert i alkoholen hver gang jeg nevner i en slik tråd at noen få (få!) glass vin kan være fint til et måltid. Jeg har ikke vin til hvert eneste måltid selv, men så er det heller ikke hver dag jeg feirer en begivenhet som kun skjer én gang i livet.<br /><br /> Anonym poster: e0c1e5cdf11acd3047084e88a983fa6b Men har du noen gang vært i et selskap hvor man kun får tilbud om brus og ikke mineralvann som Farris o.l. da? Det har aldri jeg ihvertfall.
Skjønningen Skrevet 21. september 2012 #32 Skrevet 21. september 2012 Lurer av og til om alle som ikke kan gå i bryllup uten alkohol ALLTID drikker vin til middag hjemme (når det er noe godt). Smaker maten ekkelt om man ikke har vin til? Og hva i all verden gjør dere om dere blir gravid? Går igjennom 9 måneder med grusom mat? Jeg drikker svært sjelden alkohol, og det er derfor jeg synes det er ekstra kjekt å ta meg noen glass vin når det er en stor begivenhet som skal feires. Det er jo da det passer seg best, etter min mening. Skjønner at de som eventuelt drikker hele tiden ellers ikke helt ser det nødvendig med drikke i et bryllup, men for oss som sjelden drikker så handler det nettopp om å spare vinen og festen til den passer seg. Jeg føler meg robbet for en god anledning når jeg ikke får vin til bryllupsmiddagen. 1
Portvinpiken Skrevet 21. september 2012 #33 Skrevet 21. september 2012 Jeg drikker svært sjelden alkohol, og det er derfor jeg synes det er ekstra kjekt å ta meg noen glass vin når det er en stor begivenhet som skal feires. Det er jo da det passer seg best, etter min mening. Skjønner at de som eventuelt drikker hele tiden ellers ikke helt ser det nødvendig med drikke i et bryllup, men for oss som sjelden drikker så handler det nettopp om å spare vinen og festen til den passer seg. Jeg føler meg robbet for en god anledning når jeg ikke får vin til bryllupsmiddagen. Men i ditt forrige innlegg skrev du at du synes det var bedre med alkohol siden det hjelper på sjenertheten... Og det er da vel ikke vert/vertinnes ansvar at folk ikke klarer å kommunisere uten alkohol? Desto større grunn til å ha flere selskaper uten alkohol så folk lærer seg det ;-)
Skjønningen Skrevet 21. september 2012 #34 Skrevet 21. september 2012 Men i ditt forrige innlegg skrev du at du synes det var bedre med alkohol siden det hjelper på sjenertheten... Og det er da vel ikke vert/vertinnes ansvar at folk ikke klarer å kommunisere uten alkohol? Desto større grunn til å ha flere selskaper uten alkohol så folk lærer seg det ;-) Det er da begge deler; både bra for å slappe mer av og bli bedre kjent, og for å slå seg litt løs inn i mellom. Synes det blir for kjipt å sitte der og ikke tilbys alkohol overhodet. Først og fremst tenker jeg da at verten er gjerrig, egoistisk og lite vertskapelig. Man skal da varte opp de som er der og ikke kun tenkte på seg selv og sine egne preferanser. Jeg hater f.eks. øll, men jeg kommer ikke til å la være å servere dette til gjestene mine fordiom. Jeg drikker heller noe annet og så får de kose seg.
Portvinpiken Skrevet 21. september 2012 #35 Skrevet 21. september 2012 Det er da begge deler; både bra for å slappe mer av og bli bedre kjent, og for å slå seg litt løs inn i mellom. Synes det blir for kjipt å sitte der og ikke tilbys alkohol overhodet. Først og fremst tenker jeg da at verten er gjerrig, egoistisk og lite vertskapelig. Man skal da varte opp de som er der og ikke kun tenkte på seg selv og sine egne preferanser. Jeg hater f.eks. øll, men jeg kommer ikke til å la være å servere dette til gjestene mine fordiom. Jeg drikker heller noe annet og så får de kose seg. Vel, akkurat det går jo begge veier da... Du tenker jo også mest på deg selv siden du ønsker å ha alkohol for å kunne slappe litt bedre av og kunne slå "deg litt løs" blant annet. Personlig synes jeg det er helt ok at folk ikke skal behøve å ta ansvar for at noen føler for å slå seg litt løs, det er det opp til hver enkelt å klare å gjøre selv, og jeg synes det er trist når man trenger alkohol for å kunne gjøre dette. Jeg mistenker nemlig at hovedgrunnen til at folk så veldig gjerne vil ha alkohol er nettopp dette med å kunne klare å hygge seg litt bare man får noe stimulerende innabords. Fremdeles så er det sånn at vanlig vin vi får ganske rimelig på polet i Norge ikke nødvendigvis er en stor høydare når det kommer til å fremheve smaken på maten. Og til motsetning til en vin som er middels eller ikke spesielt god, så er vann faktisk i mange tilfelle bedre hvis man virkelig er interessert i smaken på maten. Men jeg mistenker at det ikke er smaken på maten som er det store temaet heller jeg...;-)
Skjønningen Skrevet 21. september 2012 #36 Skrevet 21. september 2012 Vel, akkurat det går jo begge veier da... Du tenker jo også mest på deg selv siden du ønsker å ha alkohol for å kunne slappe litt bedre av og kunne slå "deg litt løs" blant annet. Personlig synes jeg det er helt ok at folk ikke skal behøve å ta ansvar for at noen føler for å slå seg litt løs, det er det opp til hver enkelt å klare å gjøre selv, og jeg synes det er trist når man trenger alkohol for å kunne gjøre dette. Jeg mistenker nemlig at hovedgrunnen til at folk så veldig gjerne vil ha alkohol er nettopp dette med å kunne klare å hygge seg litt bare man får noe stimulerende innabords. Fremdeles så er det sånn at vanlig vin vi får ganske rimelig på polet i Norge ikke nødvendigvis er en stor høydare når det kommer til å fremheve smaken på maten. Og til motsetning til en vin som er middels eller ikke spesielt god, så er vann faktisk i mange tilfelle bedre hvis man virkelig er interessert i smaken på maten. Men jeg mistenker at det ikke er smaken på maten som er det store temaet heller jeg...;-) Det er ikke noe å mistenke en gang, for jeg har på ingen tidspunkt sagt t det er smaken på maten som er det store temaet (selv om jeg er uenig med deg og synes det finnes masse god vin som hever smaken på maten til de grader.) Det jeg har sagt er at det er hyggen som er det positive med servering av drikke, og at man viser at man kan unne gjestene hygge selv om man ikke drikker selv. 1
Portvinpiken Skrevet 21. september 2012 #37 Skrevet 21. september 2012 Det er ikke noe å mistenke en gang, for jeg har på ingen tidspunkt sagt t det er smaken på maten som er det store temaet (selv om jeg er uenig med deg og synes det finnes masse god vin som hever smaken på maten til de grader.) Det jeg har sagt er at det er hyggen som er det positive med servering av drikke, og at man viser at man kan unne gjestene hygge selv om man ikke drikker selv. Da får vi være enige om å være uenige :-). Jeg mener nemlig at det er helt tragisk at man må drikke alkohol for å hygge seg ekstra mye. Det er en uting her i Norge at folk ikke klarer å føre normale samtaler og ha det hyggelig uten å drikke. Min mening, og min erfaring. Angående vin så er det naturligvis MANGE gode viner som hever smaken på et godt måltid, men som jeg nevnte over, så er det ikke akkurat kartongvinene og de billige flaskene på polet som gjør dette. Det er ikke ofte man er i selskap og for servert ordentlig god vin dessverre. Det blir for de fleste altfor dyrt.
Gjest Nica. Skrevet 21. september 2012 #38 Skrevet 21. september 2012 Jeg har vært i et slikt bryllup og det var ubehagelig for meg, for jeg er ikke av den mest utadvendte typen (men mange av de jeg satt med var tydeligvis det så de satt og holdt monologer for meg). Vel, de forsøkte vel å samtale med deg...
Gjest "gjest" Skrevet 21. september 2012 #39 Skrevet 21. september 2012 (endret) Mindre bryllup kan da bli like trivelige som større mer storslagne bryllup, særlig der man vet brudeparet ber om pengegave for å få i både pose og sekk (stort ekslusivt bryllup og bryllupsreise/betale bryllupet). I mindre bryllup så er det i det minste ingen som prøver å gi seg ut for å være noe de ikke er i hvertfall, og det setter jeg pris på. Endret 21. september 2012 av "gjest" 1
Skjønningen Skrevet 21. september 2012 #40 Skrevet 21. september 2012 Vel, de forsøkte vel å samtale med deg... Det sier jo seg selv at de gjorde det, men er kleint når fremmede folk prøver å samtale med meg og jeg er sjenert (pluss at det de sier interesserer meg midt i ræva). Jeg tenker at det er lettere å bli kompis med folk og å lytte til kjedelige historier når man er litt gladbrisen. Snakker ikke full og en får håpe de fleste holder seg vel for gode for å bli fulle i bryllup, men det skader ikke at gjestene kommer i pratehumør. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå